16/07/2024

ایران، اسرائیل و آمریکا در آماده باش کامل

جمهوری اسلامی روز جمعه بار دیگر متعهد شد که انتقام قتل فرماندهان ارشد و افسران نیروی قدس توسط اسرائیل را بگیرد. زمان و چگونگی این اقدام تلافی جویانه روشن نیست.

روز گذشته اجساد نظامیان کشته شده به ایران منتقل و راه پیمایی های «روز قدس» در سراسر ایران برگزار شد.

مقامات آمریکایی در واشنگتن و خاورمیانه روز جمعه گفتند که برای اقدامات تلافی جویانه احتمالی ایران آماده می شوند. نیروهای نظامی آمریکا در منطقه در حالت آماده باش شدید قرار گرفته است. به گفته یک مقام اسرائیلی، اسرائیل نیز ارتش خود را در حالت آماده باش قرار داده است، مرخصی یگان های رزمی را لغو کرده، برخی از نیروهای ذخیره را به واحدهای پدافند هوایی فراخوانده و سیگنال های GPS را مسدود کرده است.

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که علیرغم درخواست ارتش اسرائیل، مردم این کشور سراسیمه به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند و در تلاشند تا موادغذایی ذخیره کنند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، درباره تهدید ایران گفتگو کرد. یک مقام ارشد دولت بایدن در این خصوص به رویترز گفت: «تیم‌های ما از آن زمان تاکنون در تماس منظم و مستمر بوده‌اند. ایالات متحده به طور کامل از اسرائیل در برابر تهدیدات ایران حمایت می‌کند.» 

دو مقام ایرانی که خواستند نامشان فاش نشود، به نیویورک تایمز گفتند ایران تمام نیروهای مسلح خود را در حالت آماده باش کامل قرار داده است و تصمیم گرفته است باید مستقیماً به حمله دمشق پاسخ دهد تا بازدارندگی ایجاد کند.

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع جمعیت حاضر در تهران که در مراسم تشییع جنازه افسران کشته شده در دمشق شرکت کردند، گفت ما رژیم صهیونیستی را مجازات خواهیم کرد. هیچ اقدامی از سوی هیچ دشمنی علیه نظام مقدس ما بی پاسخ نخواهد ماند و هنر ملت ایران شکستن قدرت امپراطوری هاست.

در حمله هوایی اسرائیل به ساختمانی که بخشی از مجموعه سفارت ایران در دمشق بود، سه ژنرال و چهار افسر دیگر نیروی قدس کشته شدند. سپاه قدس، بازوی سپاه پاسداران، عملیات نظامی و اطلاعاتی در خارج از ایران انجام می دهد و اغلب با متحدان مخالف اسرائیل و ایالات متحده از جمله سوریه، حزب الله لبنان و حماس همکاری نزدیک دارد.

امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه گفت که «پس از پاسخ ایران به اسرائیل» با خبرگزاری های آمریکایی مصاحبه خواهد کرد.

شمار قابل توجهی از مراکز دیپلماتیک اسرائیل در سراسر جهان تعطیل شد

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، دیپلمات‌هایی که در خارج از این کشور خدمت می‌کنند، ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن است سفارتخانه‌هایشان هدف اقدام انتقام جویانه ایران قرار گیرد.

روزنامه اورشلیم‌پست روز جمعه به نقل از یک منبع اسرائیلی از بسته شدن موقتی ۲۸ سفارتخانه و کنسولگری اسرائیل به دلیل تهدیدهای ایران و گروه‌های منطقه‌ای همسو با تهران خبر داد.

به گفته این منبع، «شمار قابل توجهی» از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های اسرائیل در سراسر جهان بسته هستند و تصمیم برای اینکه کدام مراکز تعطیل باشند «از کشور به کشور و بر اساس میزان مواجهه با خطر متفاوت است.»

این منابع روز پنجشنبه به روزنامه اورشلیم‌پست تایید کردند که در پی افزایش تهدیدات حمله احتمالی ایران به دیپلمات‌های اسرائیلی، سفارتخانه‌های اسرائیل در سرتاسر جهان در حالت آماده باش قرار گرفتند.

گفته می‌شود که برخلاف گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل، «این مراکز دیپلماتیک تخلیه نشده‌اند و صرفا بازگشایی نشده‌اند.»

بسته‌شدن برخی مراکز دیپلماتیک اسرائیل در خارج از این کشور در چند ماه گذشته به یک اتفاق دوره‌ای تبدیل شده است؛ بطوریکه پس از آغاز حملات هفتم اکتبر، تعدادی از سفارتخانه‌های اسرائیل از جمله در کشورهایی همچون اردن تعطیل شده اند.

علاوه بر این، از برخی سفیران اسرائیلی خواسته شده که برای حفظ امنیت خود از شرکت در مراسم‌های عمومی اجتناب کنند.