16/07/2024

حمله اسرائیل به یک مدرسه سازمان ملل ده ها نفر را کشت

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه یک مدرسه متعلق به سازمان ملل را که مدعی است مقر فرماندهی حماس در آن قرار داشته، مورد حمله قرار داد. رسانه‌ها گزارش داده‌اند در این حمله ده ها نفر که در این مدرسه پناه گرفته بودند، کشته شده‌اند.

روزنامه‌نگاران محلی به بی‌بی‌سی گفته‌اند که یک هواپیمای جنگی اسرائیل دو موشک به کلاس‌های درس در طبقه بالای این مدرسه، در اردوگاه آوارگان نصیرات شلیک کرده است.

دفتر رسانه‌ای حماس در آخرین به روز رسانی خود اعلام کرد که حداقل ۳۹ نفر در این حمله کشته شده‌اند و اسرائیل را به ارتکاب یک «قتل عام وحشتناک» متهم کرد. آسوشیتدپرس گزارش داد قربانیان این حمله به ۳۰ نفر رسیده اند.

آمبولانس‌ها و تیم‌های امدادی مجروحان و کشته‌شدگان را به بیمارستانی در نزدیکی این مدرسه منتقل کرده‌اند.

فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی کلاس‌های درس ویران شده و اجساد کفن پیچ شده در یک سردخانه را نشان می‌دهد.

یک زن مجروح در این حمله در یکی از ویدئوها فریاد می‌زند: «جنگ بس است! ما ده‌ها بار آواره شده‌ایم. آنها کودکان ما را در حالی که خواب بودند کشتند.»

ارتش اسرائیل اعلام کرده که هواپیماهای جنگی آنها «حمله دقیقی را به یک مقر حماس در داخل مدرسه وابسته به انروا (آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی) در منطقه نصیرات انجام داده‌اند.»

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که در این حمله «تروریست‌های» حماس و جهاد اسلامی که در حمله ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل که در آن حدود ۱۲۰۰ نفر کشته و ۲۵۱ نفر به گروگان گرفته شدند، «از بین برده است».

اسماعیل الثوابطه، مدیر دفتر رسانه‌ای دولت حماس، ادعاهای اسرائیل مبنی بر وجود مقر فرماندهی حماس در مدرسه‌ تحت نظر سازمان ملل در نسیریت در مرکز غزه را رد کرد. وی در گفتگو با رویترز اظهار داشت: “اشغالگران با دروغ‌های ساختگی و داستان‌های جعلی سعی در توجیه این جنایت وحشیانه علیه ده‌ها نفر از افراد بی‌خانمان دارند.”

ارتش اسرائیل اعلام کرد قبل از انجام حمله هوایی، تدابیری برای کاهش خطرات به غیرنظامیان اتخاذ شده بود. این حمله در پی اعلام یک کمپین نظامی جدید در مرکز غزه انجام شد. این کمپین برای مقابله با گروه‌های جنگجوی حماس که از تاکتیک‌های چریکی استفاده می‌کنند، انجام شده است.

در همین حال، پیشنهاد آتش‌بس جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، با چالشی جدید روبرو شده است. اسماعیل هنیه، رهبر حماس، روز چهارشنبه اعلام کرد این گروه بر پایان دائمی جنگ و خروج نیروهای اسرائیلی به عنوان بخشی از طرح آتش‌بس تاکید می کند.

به نظر می رسد اظهارات هنیه پاسخ حماس به پیشنهادی است که بایدن هفته گذشته مطرح کرد. واشنگتن اعلام کرده بود در انتظار پاسخ حماس به این پیشنهاد اسرائیل است.

از زمان یک آتش‌بس یک هفته‌ای در ماه نوامبر، همه تلاش‌ها برای آتش‌بس در جنگ غزه ناکام مانده است. حماس اصرار بر پایان دائمی جنگ دارد، در حالی که اسرائیل تنها آماده مذاکره بر سر وقفه‌های موقت تا زمانی است که حماس را شکست بدهد.

ویلیام برنز، رئیس سیا، روز چهارشنبه در دوحه با مقامات ارشد قطر و مصر درباره پیشنهاد آتش‌بس گفتگو کرد. بایدن بارها اعلام کرده آتش‌بس نزدیک است، اما هیچ توافقی حاصل نشده است.

اعلامیه هفته گذشته با استقبال گسترده‌تری از کاخ سفید همراه بود. این در زمانی بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تحت فشار سیاسی داخلی برای پایان دادن به جنگ هشت‌ماهه و مذاکره برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی که توسط حماس نگهداری می‌شوند، قرار داشت.

اگرچه بایدن پیشنهاد آتش‌بس را به عنوان یک پیشنهاد اسرائیلی توصیف کرده بود، اما دولت اسرائیل در این خصوص سکوت کرده است. یکی از مشاوران ارشد نتانیاهو روز یکشنبه تأیید کرد که اسرائیل این پیشنهاد را ارائه داده است، اما آن را “توافقی بد” توصیف کرد.

اعضای جناح راست دولت نتانیاهو تهدید کرده‌اند اگر او به توافقی برسد که حماس را در قدرت نگه دارد، استعفا خواهند داد. این اقدام می‌تواند منجر به انتخابات جدید و پایان کار سیاسی نتانیاهو، که طولانی‌ترین دوره حکومت در تاریخ اسرائیل را دارد، شود.

مخالفان میانه‌رو که در آغاز در یک نمایش وحدت به کابینه جنگ نتانیاهو پیوستند، نیز تهدید به استعفا کرده‌اند. آنها می‌گویند دولت هیچ طرحی ندارد.

وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، اعلام کرده است که هیچ توقفی در حمله‌های اسرائیل در حالی که مذاکرات آتش‌بس در جریان است، وجود نخواهد داشت. گالانت پس از بازدید از جبهه غزه، اظهار داشت: “هرگونه مذاکره با حماس فقط تحت آتش انجام خواهد شد.”

شاخه‌های مسلح حماس و جهاد اسلامی اعلام کردند که روز چهارشنبه در مناطق مختلف نوار غزه با نیروهای اسرائیلی درگیر شده‌اند و راکت‌ها و خمپاره‌های ضدتانک به سوی ان ها شلیک کرده‌اند.

دو کودک از جمله کشته‌شدگان روز چهارشنبه در بیمارستان شهدای الاقصی بودند. این بیمارستان یکی از آخرین بیمارستان‌های فعال در غزه است.

به گزارش رویترز، درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله در مرز لبنان در حال تشدید است. وزارت امور خارجه ایالات متحده هشدار داده است که این درگیری می‌تواند به یک جنگ تمام عیار منجر شود.