16/07/2024

بر اساس گزارش یونیسف، ۲۰۰ میلیون کودک زیر پنج سال دچار فقر غذایی هستند 

یک کودک فلسطینی که از سوء تغذیه رنج می برد در بیمارستان الاقصی در شهر دیرالبلاح در مرکز نوار غزه – ۲ ژوئن ۲۰۲۴

جهان با بحران نگران‌کننده‌ای در زمینه سوء تغذیه کودکان مواجه است. طبق آخرین گزارش یونیسف، ۲۰۰ میلیون کودک زیر پنج سال در سراسر جهان از فقر غذایی رنج می‌برند که از این تعداد، ۱۸۰ میلیون کودک به فقر غذایی شدید دچار هستند. این وضعیت وخیم، تقریباً یک کودک از هر چهار کودک زیر پنج سال را در معرض عواقب جدی و پایدار تغذیه ناکافی و نامتعادل قرار می‌دهد. تأثیرات سوء تغذیه بر سلامت، رشد و آینده این کودکان عمیق بوده و تهدیدی برای ادامه چرخه فقر از نسلی به نسل دیگر است.

عواقب مرگبار سوء تغذیه

سوء تغذیه به‌عنوان عدم تعادل در دریافت انرژی و مواد مغذی تعریف می‌شود. سازمان جهانی بهداشت (WHO) سوء تغذیه را به‌عنوان کمبود بیش از حد یا عدم تعادل در دریافت مواد مغذی و انرژی تعریف می‌کند که می‌تواند به شکل‌های مختلفی مانند کم‌وزنی، کوتاه قدی، کم‌وزنی مفرط، چاقی یا بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با تغذیه بروز کند. کودکان زیر پنج سال نیازهای تغذیه‌ای خاص و حیاتی دارند که برای رشد سالم بسیار مهم است. تغذیه نامتعادل از نظر کمیت یا کیفیت می‌تواند تأثیر مستقیم و اغلب غیرقابل جبرانی بر رشد آن‌ها داشته باشد.

لاغری مفرط، یا کاهش وزن شدید، می‌تواند به مرگ منجر شود. طبق گزارش یونیسف، کودکان مبتلا به سوء تغذیه ۱۱ برابر بیشتر از کودکانی که تغذیه مناسب دارند در معرض خطر مرگ قرار دارند. کودکانی که از سوء تغذیه شدید جان سالم به در می‌برند، اغلب با تأخیر در رشد و مشکلات تحصیلی مواجه می‌شوند که این مسائل آن‌ها را در طول زندگی ناتوان می‌کند و چرخه فقر را حفظ می‌کند. هریت تورلسه از یونیسف توضیح می‌دهد که این کودکان “نمی‌توانند شکوفا شوند” و در مدرسه و کسب‌وکار در بزرگسالی با مشکلات بیشتری روبه‌رو هستند.

تأثیر فقر غذایی

آمارهای یونیسف نشان می‌دهد که ۴۴۰ میلیون کودک زیر پنج سال (یعنی ۶۶٪) هر روز به پنج گروه غذایی از هشت گروه اصلی دسترسی ندارند (شامل شیر مادر، غلات، میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین A، گوشت یا ماهی، تخم‌مرغ، محصولات لبنی، حبوبات، سایر میوه‌ها و سبزیجات) و بنابراین در وضعیت فقر غذایی قرار دارند. از این تعداد، ۱۸۱ میلیون (یعنی ۲۷٪) در بهترین حالت تنها از دو گروه غذایی استفاده می‌کنند و بنابراین به فقر غذایی شدید دچار هستند. طبق بیانیه کاترین راسل، رئیس یونیسف، “کودکانی که تنها از دو گروه غذایی در روز مصرف می‌کنند، مانند برنج و کمی شیر، ۵۰٪ بیشتر احتمال دارد که به اشکال شدید سوء تغذیه دچار شوند.”

قربانیان جنگ و تغییرات اقلیمی

افغانستان، بورکینافاسو، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، هائیتی، کنیا، ماداگاسکار، مالی، نیجر، نیجریه، سومالی، سودان، سودان جنوبی، چاد و یمن از جمله ۱۵ کشوری هستند که بیشترین تأثیر را از سوء تغذیه کودکان دارند. در سال‌های اخیر، کودکان در این کشورها با مجموعه‌ای از درگیری‌ها و بلایای اقلیمی مواجه شده‌اند که دسترسی آن‌ها به غذا را به خطر انداخته است.

یونیسف دو مثال برای نشان دادن این قربانیان ارائه می‌دهد: “در نوار غزه، از زمان شروع درگیری‌ها، لین دو ساله ۴ کیلوگرم وزن از دست داده است. جابه‌جایی‌های متعدد، کمبود غذا و دارو به شدت بر سلامتی او تأثیر گذاشته است.” طبق گزارش IPC، سازمان جهانی تحلیل امنیت غذایی، جمعیت این منطقه فلسطینی در آستانه قحطی قرار دارد.