16/07/2024

حمید نوری از عاملان کشتار ۶۷ از زندان سوئد آزاد شد

کاظم غریب آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از آزادی حمید نوری که در سوئد زندانی بوده است، خبر داد.

غریب آبادی در پیامش گفته است که حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در «بازداشت غیرقانونی به سر می‌برد، آزاد و تا ساعتی دیگر به کشور باز می گردد.

به گزارش ایرنا، کاظم غریب‌آبادی در پیامی که در فضای مجازی منتشر شد، نوشت: خرسندم به اطلاع ملت عزیز ایران برسانم که آقای حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیر قانونی به سر می‌برد، آزاد و تا ساعاتی دیگر به کشور بازخواهد گشت. این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، به‌ویژه برادرم، شهید امیرعبداللهیان، است.

بنابر گزارش های بعدی حمید نوری وارد ایران شده است.

محاکمه نوری به اتهام مشارکت در قتل عام زندانیان سیاسی ایران در سال ۱۳۶۷ در ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ آغاز شد و بررسی پرونده ۹۲ جلسه به طول انجامید. سرانجام ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ دادگاه سوئد پس از ارائه آخرین دفاعیه وی برای او رأی حبس ابد صادر کرد. دادگاه عالی استکهلم چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ با رد فرجام‌خواهی حمید نوری رأی به حبس ابد محکومیت وی را صادر کرد و رأی پیشین را دوباره تأیید کرد.

سوئد حمید نوری را در قبال اتباع زندانی سوئدی در ایران ازاد کرده و کشور عمان در این معامله واسطه بوده است.

در جریان این معامله دو زندانی با تابعیت سوئد به نام های یوهان فلودروس، کارمند اتحادیه اروپا و شهروند سوئد و سعید عزیزی شهروندی ایرانی – سوئدی با حمید نوری مبادله شده اند.