16/07/2024

گزارش تجمع اعتراضی ۷ ژوئن در مقابل سازمان جهانی کار

در ۷ ژوئن ۲۰۲۴ تجمعی در اعتراض به شرکت نمایندگان جمهوری اسلامی در کنفرانس سازمان جهانی کار در مقابل ساختمان این سازمان در ژنو  برگزار شد. این تجمع از سوی “کمیته سراسری برگزاری تجمع اعتراضی ۷ ژوئن” فراخوانده شده بود و۲۱  اتحادیه و سندیکای کارگری از کشورهای  فرانسه، سوئیس، سوئد، دانمارک، انگلستان، هلند، آلمان، ایتالیا، سنگال، نیجریه و هندوستان از آن پشتیبانی کردند. 

 در طول نزدیک به دو دهه،  تجمع های اعتراضی  توسط فعالین کارگری برای بازتاب صدای کارگران  ایران  و اعتراض به حضور رژیم اسلامی در کنفرانس‌های سالانه سازمان جهانی کار، بر گزار شده بود.  اما در ۲ سال گذشته، فعالان کارگری تصمیم گرفتند که افراد، جمع ها و بلوک های بیشتری از سراسر اروپا را به اقدام مشترک فرا بخوانند. این رویکرد باز و جمع گرایانه با استقبال مواجه شد و تعداد بیشتری از فعالین کارگری، برخی از نهاد ها ی چپ و سوسیالیست و کارگران ایرانی در تبعید به این حرکت پیوستند.

فراخوان اولیه  برای تدارک برگزاری تجمع اعتراضی امسال، توسط جمعی از فعالان کارگری و مدافعان حقوق کارگران ایران درسوئیس انتشار یافت. پس از آن، جلسه ای عمومی از طریق کلاب هاوس  در ۵ ماه مه ۲۰۲۴ برگزار شد. این جلسه مشورتی با طرح کلی برای سازماندهی تجمع م-وافقت کرد و همزمان کمیته هماهنگی انتخاب و سپس کارگروه هایی  برای سازماندهی تجمع تشکیل شدند. 

کمیته بر گزار کننده، جلسات منظمی برگزار کرد و سه گروه کاری مختلف به مدت یک ماه برای سازماندهی، تدارک و برگزاری تجمع به فعالیت پرداختند. برخی از فعالیت ها عبارت بودند از: انتشار فراخوان عمومی به زبان های مختلف،  در خواست از اتحادیه های کارگری برای پشتیبانی، ترجمه دو  نامه سرگشاده از چهار تشکل کارگری از ایران، ترجمه  نامه رضا شهابی و داود رضوی و سایر اسناد به زبان های مختلف، تهیه بولتن  6  صفحه ای به زبان انگلیسی، تماس با اتحادیه ها و سندیکاهای مختلف اروپایی، تهیه لیست اسامی و خلاصه پرونده ی حدود ۴۰ نفر از فعالین کارگری و معلمان زندانی به زبان های مختلف، تماس با رسانه ها  برای اطلاع رسانی در رابطه با برگزاری تجمع، مصاحبه با چندین شبکه تلویزیونی متعلق به اپوزیسیون و توضیح دلایل و اهداف تجمع، تهیه  بنرها، پوسترها و وسایل  فنی مورد نیاز، تهیه برنامه تجمع  و پیمودن مسافت های طولانی جهت حضور در  تجمع اعتراضی. ( لازم به توضیح است که همه نامه ها و اسناد تهیه شده  از طریق تماس حضوری و ایمیل به مسئولین سازمان جهانی کارارائه شد).

 هدف از برگزاری  تجمع ۷ ژوئن  در اساس اعتراض به حضور عوامل جمهوری اسلامی  در کنفرانس سازمان حهانی کار و غیاب نمایندگان تشکل های مستقل کارگری از ایران در این کنفرانس و در همان حال دفاع از حقوق کارگران ایران برای ایجاد تشکل های مستقل کارگری، اعتصاب و اعتراض، بر خورداری از امنیت شغلی و نیز خواست آزادی  کارگران و معلمان  و همه زندانیان سیاسی بود.  

نامه کمیته برگزارکننده خطاب به اتحادیه های کارگری اروپا، با تاکید  بر نقض مداوم  مقاوله  نامه های سازمان جهانی کار توسط رژیم جمهوری اسلامی، از آنان در خواست کرد که به عنوان یک وظیفه طبقاتی، همبستگی خود را  با مبارزات کارگران در ایران نشان دهند. بعد از انتشار این نامه، موضوع  در تماس نزدیک با برخی از تشکل های کارگری پیگیری شد و در نتیجه تعدادی از اتحادیه ها و سندیکاها با حمایت از این تجمع اعتراضی، به حضور هیئت ضد کارگری اعزامی رژیم اسلامی به کنفرانس سازمان جهانی کار اعتراض کردند، همبستگی خود را با مبارزات کارگری در ایران اعلام  داشتند  و خواستار آزادی فوری  و بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی از جمله فعالان کارگری زندانی و نیز خواهان لغو شکنجه و اعدام شدند. این اتحادیه ها عبارتند از:

اتحادیه کارگری همبستگی Solidaires- فرانسه

فدراسیون اتحادیه های کارگری  FSU– فرانسه

کنفدراسیون دموکراتیک فرانسوی کار CFDT- فرانسه

کنفدراسیون عمومی کار CGT- فرانسه 

اتحاد ملی اتحادیه های کارگری مستقل  UNSA– فرانسه

سندیکای ژنو  CGAS– سوئیس

سندیکای معلمان  SSP- سوئیس 

کنفدراسیون سراسری کار در ایتالیا CGIL 

CGIL  بولونگنا   – ایتالیا 

تشکل سندیکایی راین ماین در آلمان

سازمان سراسری کارگران سوئد LO شامل ۱۴ اتحادیه کارگری  

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد – ایران 

اتحادیه کارکران بخش خدمات دولتی و بازرگانی PCS – انگلستان

اتحادیه کارگری FOA  سومین اتحادیه بزرگ با ۳۲ لوکال اتحادیه ای – دانمارک

اتحادیه  مربیان اجتماعی LFS – دانمارک 

اتحادیه معلمان شهر کپنهاک    

اتحادیه پرستاران دانمارک

کنگره کار نیجریه 

مرکز اتحاد کلیه اتحادیه های کارکری هندوستان AIUTUC 

کانون اتحادیه های کارگری هندوستان CITU

هماهنگی دموکراتیک معلمان  و آموزش یاران  سنگال CDEFS

در ابتدا سندیکاهای فرانسه و سوئیس از تجمع حمایت کردند و به تدریج اتحادیه های دیگر به آنها پیوستند  در روز تجمع نیز اتحادیه های کارگری از نیجریه، سنگال و هندوستان  با شرکت در تجمع از این اقدام پشتیبانی کردند. .بولتن ۶ صفحه ای که  توسط دو نفر از فعالین در بدو ورود نمایندگان کارگری به کنفرانس پخش شده بود، مورد توجه این نمایندگان کارگری قرار گرفته بود و از این رو با حضور در تجمع همبستگی خود را با مطالبات آن اعلام کردند. 

چهار تشکل مستقل کارگری از ایران، شامل سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، گروه اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و کارگران بازنشسته خوزستان،  دو نامه سرگشاده در حمایت از تجمع اعتراضی در ژنو منتشر کردند. همچنین دو عضو سرشناس  سندیکای کارگران  شرکت واحد اتوبسرانی تهران  رضا شهابی و داوود رضوی نامه ای از زندان اوین در حمایت از تجمع اعتراضی صادر کردند. علی نجاتی، فعال کارگری بازنشسته پیام صوتی خود را از ایران ارسال کرد. پیام علی نجاتی از بلندگو  پخش شد و بخش هایی از نامه  رضا شهابی و داود رضوی در  تجمع به زبان‌ های انگلیسی و فارسی خوانده شد. در این  تجمع ۳ ساعته، برخی از کارگران و معلمان ایرانی که اخیراً ایران را ترک کرده‌اند،  پیام‌هایی ارسال کرده بودند و یا با حضور در تجمع سخنرانی کردند که خلاصه آن به زبان انگلیسی ترجمه  شد.

 تجمع با یک دقیقه سکوت به یاد و خاطره مبارزان اعدام شده توسط رژیم اسلامی در ۴۵ سال اخیر آغاز گردید و سپس سرود انترناسیونال از بلند گو ها پخش شد. دو مجری برنامه ، همراه با خوش آمد گویی بطور کوتاه دلایل و اهداف تجمع را بر شمردند و برنامه مراسم را به فارسی و انگلیسی  اعلام کردند.  تجمع  با پخش سخنرانی صوتی اسکندر( سوران) لطفی معلم و از اعضای سابق “شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران” که امکان سفر به ژنو را نداشت، ادامه یافت. بخش‌های مهم سخنرانی ایشان به انگلیسی ترجمه شد. سپس شعبان محمدی  یکی دیگر از فعالین عرصه معلمی  و عضو سابق “شورای هماهنگی ” به ایراد سخنرانی پرداخت. هر دو سخنران، تجربه روزانه نقض حقوق اولیه کارگران و معلمان در ایران و بهای سنگینی که با اخراج، زندان، شکنجه، تبعید و در برخی موارد  با اعدام توسط رژیم اسلامی می پردازند را  بازگویی کردند . از وضعیت اسفبار کارگران در کردستان و بلوچستان سخن گفته شد، جایی که تعداد قابل توجهی از کولبران و سوخت بران در شرایط طاقت فرسا، دردناک و پر مخاطره مرتبا توسط نیروهای مرزبانی رژیم اسلامی هدف گلوله قرار می گیرند و کشته می شوند؛ تنها به این دلیل که برای کسب درآمد ناچیز، تلاش می کنند. همچنین به این واقعیت  تاسف برانگیز اشاره شد که حدود ۳ میلیون کودک در ایران  بطور تمام وقت، در ساعات طولانی و در شرایط غیرانسانی، کار و زندگی می کنند و برای عده ای از آنان، خیابان تنها سر پناه است.

 سپس نمایندگان سندیکاهای فرانسه و سوئیس سخنرانی کردند و در ادامه، دو نماینده از اتحادیه های کارگری سوئد  سخن گفتند و بعد از آن پیام صوتی نماینده یکی از اتحادیه های  کارگری دانمارک پخش شد.  بعد از آن برخی از نمایندگان  اتحادیه‌های کارگری نیجریه، سنگال و هند که به تجمع پیوسته بودند بطور کوتاه سخنرانی‌ کردند. خلاصه ی سخنرانی ها که به زبان فرانسه و انگلیسی ایراد  شده بود، به فارسی ترجمه شد.

پس از استراحت کوتاه ، برنامه با سخنرانی تعدادی از شرکت کنندگان در تجمع ادامه یافت. همه کسانی که داوطلب شده بودند، فرصت یافتند که  نظرات خود را با جمع در میان بگذارند. همچنین در طول تجمع، بندهای قطعنامه تجمع که توسط کمیته برگزار کننده تهیه شده بود، به زبان انگلیسی و فارسی قرائت شد.  در بخش پایانی قطعنامه از همه  سندیکاها و اتحادیه ها و فعالین کارگری که از  تجمع حمایت و یا در آن شرکت کرده بودند و همچنین از همه کسانی که در برگزاری تجمع سهیم بودند، قدردانی شد.

تجربه سازماندهی این تجمع اعتراضی  توسط فعالان کارگری از اقصی نقاط اروپا بار دیگر نشان داد که فعالان کارگری می توانند به دور از فرقه گرایی و فرای فعالیت های حزبی،  گرد هم آیند و با تمرکز بر اقدام جمعی، نقش تعیین کننده ای در جلب حمایت اتحادیه های کارگری در سطح جهانی ایفا کنند.

 لازم به گفتن است که برگزاری تجمع توسط فعالین کارگری ایرانی در مقابل سازمان  جهانی کار، تنها تجمع اعتراضی است که همزمان با کنفرانس سالانه این سازمان – با حضور نمایندگانی از حدود ۱۸۰ کشور جهان- بر پا می شود. این امر یک بار دیگر جایگاه جنبش کارگری ایران را برجسته می کند؛ جنبشی که  تلاش دارد  تا تأثیر ملی و جهانی داشته باشد و همبستگی بین المللی با سایر جنبش های کارگری در جهان را ترویج و تقویت کند.

کمیته برگزار کننده از وجود نقاط قوت و ضعف در سازماندهی این تجمع اعتراضی آگاه است و در نظر دارد در آینده نزدیک از طریق برگزاری جلسه در کلاب هاوس فرصت ارزیابی صادقانه و شفاف از این تجمع را فراهم کند. کمیته تلاش خواهد کرد که با ایجاد فضایی گرم برای گفت‌ و گوی مؤثر با مخاطبان وسیع که مایلند در جنبش کارگری ایران نقش فعال تری داشته باشند، شرایط مناسب برای اقدامات جمعی تأثیر گذارتر در همبستگی با مبارزات کارگری ایران فراهم نماید. تاریخ برگزاری  این جلسه به زودی اعلام خواهد شد.

به یاد داشته باشیم که همبستگی و اقدام مشترک با طبقه کارگر در گرو سازماندهی و اتحاد و ایجاد شبکه های موثر میان فعالین کارگری است.

کمیته سراسری برگزاری تجمع اعتراضی ۷ ژوئن در ژنو ۲۰۲۴

۱۳ ژوئن ۲۰۲۴