16/07/2024

مزاح «عصر اقتصاد» با شاخص‌های آماری در گزارش اخیر درباره «کاهش» تورم

انتشار گزارش شاخص‌های تورم توسط بانک مرکزی که مدعی بود نرخ تورم نسبت به سال گذشته کاهش یافته با واکنش گسترده در میان کارشناسان اقتصادی و رسانه‌های اقتصادی روبرو شده است.

روزنامه «عصر اقتصاد»، با تیتر «مزاح با شاخص‌ها» به نقد این گزارش که اخیرا منتشر شده پرداخته و نوشته است: «با بررسی قیمت کالاهای اساسی، باور این خبر را سخت می‌کند و به نظر می رسد که رئیس جمهور بعدی باید نسبت به آزار و اذیت داده ها و کارنامه سازی و دستاورد سازی و در برخی مواقع مزاح با شاخص های آماری حساس باشد تا به گفته کارشناسان آمارها و شاخص ها بتواند چراغ راه درست تصمیم سازی باشد نه مسیر فرود به ته دره!»

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده از ۵۵.۵ در فروردین ۱۴۰۲ به ۳۰.۹ درصد در فروردین ۱۴۰۳ کاهش یافته و در اردیبهشت امسال میزان افزایش قیمت به طور میانگین نسبت به اردیبهشت سال گذشته به ۲۲.۷ رسیده است.

این درحالی است که برخلاف گزارش مرکز آمار، مردم شاهد افزایش روزانه قیمت مواد غذایی و مایحتاج اساسی خود هستند.

خبرنگار «عصر اقتصاد» درباره این آمار و عدم تطیبق آن با واقعیت روزمره با حمیدرضا قاسمی، کارشناس اقتصادی گفت‌وگو کرده و او گفته است: « این شاخص ها شکنجه کردن آمارها و رسیدن به عددی است که جنبه مزاح و خدای ناکرده مسخره را بیشتر پدید می‌آورد زمانیکه در زندگی مردم خلاف این امر را مشاهده می‌کنیم. هم در زندگی مردم و هم در سرمایه گذاری ها در بازارهای مختلف و هم در بعد فقیرتر شدن جامعه متوسط آمارهایی که گزارش می‌شود، چیزی نیست که حس می‌کنیم»

روزنامه عصر اقتصاد همچنین با چند فروشنده نیز گفت‌وگو کرده و آنها تایید کرده‌اند که قیمت محصولات دریافتی در دو ماه گذشته افزایش داشته است وسپس قیمت برخی از مواد غذایی در اردیبهشت سال گذشته را با اردیبهشت امسال مقایسه کرده است. به عنوان نمونه؛ قیمت یک شانه تخم‌مرغ در اردیبهشت ۱۴۰۲ حدود ۹۰ هزار تومان و در اردیبهشت امسال ۱۱۶ هزار تومان بوده است.

در همین حال سایت اقتصادی «اکونگار»، گزارش داده است که به دلیل افزایش روزافزون قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی، خانواده‌های کم درآمد شوینده‌ها و محصولات بهداشتی را در سبد خرید خود به حداقل رسانده‌اند.

با توجه به اینکه تورم نقطه به نقطه برای دهک‌های درآمدی پایین‌تر شدیدتر است، افزایش قیمت محصولات شوینده و بهداشتی که در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۵ درصد برآورد شده بود سبب شده است که سال به سال مصرف این محصولات در بین خانواده‌های کم‌درآمد کمتر شود.

گوشت، میوه، تنقلات و لبنیات نیز از جمله مواد غذایی هستند که با افزایش قیمت‌ها، بسیاری از خانواده‌ها در ایران توانایی خرید هفتگی آنها را از دست داده‌اند . یا این مواد غذایی که برخی از آنها برای سلامتی ضروری است را به طور کامل از سفره خود حذف کرد‌اند و یا به مصرف کمتر آنها روی آورده‌اند.