16/07/2024

آمریکا بسته جدید 2.3 میلیارد دلاری سلاح به اوکراین ارسال می‌کند

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرد ایالات متحده به زودی بسته جدیدی از کمک‌های نظامی به ارزش بیش از 2.3 میلیارد دلار به اوکراین ارائه خواهد کرد. آستین که سه‌شنبه 12 تیر، با همتای اوکراینی خود در وزارت دفاع آمریکا دیدار کرد، از تلاش‌های اوکراین برای پیوستن به «ناتو» حمایت کرد و گفت واشینگتن اقداماتی برای تسهیل عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی انجام خواهد داد.

بسته جدید آمریکا شامل تسلیحات ضدتانک و موشک‌های رهگیری برای سامانه دفاع هوایی اوکراین خواهد بود و خرید موشک‌های ناسامز (NASAMS) و پاتریوت را تسریع خواهد کرد. آمریکا از سال 2022 تاکنون، بیش از 50 میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارائه کرده است، اما نگرانی‌هایی درباره ادامه این کمک‌ها در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آینده وجود دارد.

نخست‌وزیر مجارستان خواستار «آتش‌بس فوری» شد

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، در دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در کی‌یف خواستار آتش‌بس فوری شد. این درخواست با مواضع اوکراین و متحدان اروپایی‌اش در تضاد است. اوربان نخست‌وزیر تنها کشور اتحادیه اروپا است که روابط نزدیکی با روسیه دارد. او درباره دیدار روز سه‌شنبه با زلنسکی گفت:‌ «از رئیس‌جمهوری درخواست کردم که امکان آتش‌بس فوری را بررسی کند. به طوری که مدت زمانی مشخص داشته باشد و باعث تسریع مذاکرات صلح شود.»

زلنسکی در واکنش به این درخواست، از اوربان خواست به تلاش‌های صلح اوکراین بپیوندد اما از پذیرش آتش‌بس به صورت صریح خودداری کرد. او قبلاً گفته بود که آتش‌بس به روسیه فرصت می‌دهد تا ارتش خود را تقویت کند و صلح، تنها با خروج نیروهای روسی از اوکراین امکان‌پذیر است.

حفظ کمک‌های نظامی اروپا

رئیس‌جمهوری اوکراین در یک نشست خبری تأکید کرد که دیدار نخست‌وزیر مجارستان از کی‌یف نشان‌دهنده «اولویت‌های مشترک اروپایی و اهمیت برقراری صلح عادلانه در اوکراین و سراسر اروپا» است. او همچنین به ضرورت دریافت «سطح کافی» از کمک‌های نظامی اروپا به کی‌یف اشاره کرد.

در همین حال، ویکتور اوربان بر این باور است که ابتکارات زلنسکی برای پایان جنگ « زمان‌بر، آهسته و پیچیده است».

دولت مجارستان برخلاف همتایان غربی خود، از ارسال هرگونه کمک نظامی به اوکراین خودداری کرده و بارها خواستار آتش‌بس شده است. از سوی دیگر، کمک‌های نظامی برای اوکراین در مقابله با حملات روسیه بسیار حیاتی است و حفظ این کمک‌ها اهمیت زیادی برای این کشور دارد.

زلنسکی، همچنین، در بیانیه‌ای اعلام کرد که از اوربان دعوت کرده است به ابتکار صلح اوکراین بپیوندد و از برگزاری اجلاس صلح حمایت کند. اظهارات زلنسکی به معنای رد درخواست آتش‌بس اوربان تلقی می‌شود.