16/07/2024

بازداشت یک تیم رسانه‌ای هنگام پوشش تخلفات اشغالگران ترکیه

امروز پنج‌شنبه ١١ ژوئیه، مرکز مطبوعاتی کانال تلویزیونی زوم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای امنیتی حزب دموکرات کوردستان عراق (PDK) موسوم به آسایش، در منطقه‌ی آمِدی یک تیم خبرنگاری وابسته به این کانال تلویزیونی را در حالی که حملات انجام شده توسط نیروهای اشغالگر ترکیه در منطقه‌ی آمدی را پوشش می‌دادند، بازداشت کرده‌اند.

طی روزهای اخیر، ارتش اشغالگر ترکیه همزمان با لشکرکشی نیروهای نظامی، مهمات جنگی سنگین از جمله تانک، خودروهای زرهی، سلاح‌های سنگین را به مرز مشترک با منطقه آمِدی اعزام کرد و اقدام به بمباران مناطق مرزی با هواپیما و توپخانه سنگین کرده است.

همراه با سکوت حکومت اقلیم کوردستان و همکاری و همدستی حزب دموکرات کوردستان عراق (PDK) با دولت ترکیه، که در تلاش است تا باشور کوردستان را اشغال کند، این حزب در تلاش است تا از پوشش خبری روزنامه‌نگاران و اعتراضات شهروندان علیه اشغالگران ترکیه جلوگیری کرده و اجازه ندهد در این زمینه اطلاع‌رسانی شود.

کانال تلویزیونی زوم در بیانیه‌ی منتشر شده اعلام کرد، تیم خبرنگاری این کانال متشکل از هَژین فتاح خبرنگار، فیلمبردار و راننده خودرو بودند و در زمانیکه عملیات اشغالگری ترکیه و اعتراضات شهروندان منطقه را دنبال می‌کردند، از سوی نیروهای آسایش حزب دموکرات کوردستان عراق(PDK) بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

مرکز مترو که وظیفه‌ی دفاع از روزنامه‌نگاران را برعهده دارد نیز در این باره گفت: «حکومت اقلیم کوردستان خبرنگاران را به بهانه‌های واهی و به دلیل پوشش خبری وقایع بازداشت می‌کند اما قاتلان و مسئولان فاسد آزاد هستند.»