16/07/2024

۲۳,۷ میلیون نفر در افغانستان به کمک های بشردوستانه نیاز دارند

روز چهارشنبه ٢٠ تیرماه، دفتر هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، حدود سه سال پس از به قدرت رسیدن دوباره‌ی طالبان در افغانستان و محروم کردن زنان از حضور از تمامی عرصه‌ی زندگی از جمله آموزش، کار، تفریح، سفر و حضور در اماکن عمومی بدون همراه مرد، ۲۳,۷ میلیون نفر در افغانستان ار جمله ۹,۲ میلیون کودک به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

دفتر هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل همچنین با اشاره به وضعیت زنان افغانستان و محروم شدن آن‌ها از تمامی عرصه‌های زندگی اعلام کرد که با به قدرت رسیدن دوباره‌ی طالبان بر افغانستان حقوق و آزادی‌های اساسی زنان محدودتر و مانع از دسترسی آن‌ها به کمک و خدمات شده است.

دفتر هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد پیش از این نیز اعلام کرد که برای کمک به نیازمندان افغانستان در سال جاری میلادی با کمبود شدید بودجه روبرو است و این نهاد، تنها ۶۱۵,۷ میلیون دلار از بودجه ضروری برای رسیدگی به نیازهای بشردوستانه مردم افغانستان را دریافت کرده است.

پس از تسلط گروه طالبان در افغانستان از آگوست ٢٠٢١، دامنه فقر در این کشور هر روز رو به گسترش بوده است و سازمان‌های بین‌المللی بارها از وقوع یک فاجعه بشری هشدار داده‌اند.

اما با وجود هشدارهای پیاپی سازمان‌های بین‌المللی، گروه طالبان نه تنها برای مهار فقر برنامه‌ای ارائه نکرده، بلکه سیاست‌هایی در پیش گرفته که باعث تشدید فقر در این کشور بحران زده شده است.