16/07/2024

طرح کمک‌ ۴۰ میلیاردی به اوکراین و عضویت کی‌یف در ناتو؛ استقرار موشک‌های دوربرد آمریکا در خاک آلمان، اعتراض چین

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دیگر رهبران کشورهای عضو ناتو در آستانه اعلام توافقی دیگر برای اعطای کمک‌های نظامی جدید به اوکراین هستند تا این کشور بتواند با تهاجم نظامی روسیه مقابله کند.

به گزارش رویترز، در پیش‌نویس بیانیه‌ای که برای نشست واشنگتن تهیه شده، آمده است ۳۲ کشور عضو ناتو در نظر دارند در سال ۲۰۲۵ میلادی دست‌کم ۴۰ میلیارد یورو کمک نظامی در اختیار اوکراین قرار دهند.

تأمین مهمات و تجهیزات مورد نیاز اوکراین برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه به این کشور از موضوعات مورد توجه ناتو بوده است تا به اوکراین اطمینان دهد که این ائتلاف نظامی به حمایت خود از آن کشور ادامه می‌دهد.

پیش‌نویس بیانیه نشست واشنگتن که برای انتشار نیاز به توافق همه کشورهای عضو ناتو دارد همچنین حاکی از تعهد این ائتلاف نظامی برای حمایت از «مسیر برگشت‌ناپذیر» ادغام کامل اوکراین در «یورو-آتلانتیک» از جمله عضویت این کشور در سازمان ناتو است.

همچنین براساس پیش‌نویس بیانیه‌ کشورهای عضو ناتو، چین به یک عامل تعیین‌کننده در تلاش‌های جنگی روسیه علیه اوکراین تبدیل شده و پکن همچنان چالشی نظام‌مند برای غرب است.

اجلاس سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، موسوم به ناتو به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این سازمان از روز سه‌شنبه ۹ ژوئیه در واشنگتن آغاز شده است که تا روز پنج‌شنبه ۱۱ ژوئیه ادامه خواهد داشت.

جو بایدن در سخنرانی خود در نشست واشنگتن گفت که «امروز ناتو قوی‌تر از همیشه در تاریخچه خود است» و اوکراین می‌تواند با «حمایت» کشورهای غربی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را متوقف کند.

تأکید بایدن بر حمایت آمریکا از اوکراین در حالی است که در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر این احتمال وجود دارد که این سیاست دستخوش تغییر شود.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا میزان کمک‌های ارائه شده به اوکراین در نبرد با تهاجم روسیه و همچنین حمایت آمریکا از اعضای ناتو در صورتی که مورد حمله نظامی قرار گیرند را زیر سؤال برده است.

رویترز ماه گذشته میلادی در گزارشی خبر داد که دو نفر از مشاوران ترامپ طرحی را برای پایان جنگ اوکراین ارائه کرده‌اند تا در صورت پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به اجرا گذاشته شود. بر اساس این طرح، ارائه کمک‌های آمریکا به اوکراین به موافقت کی‌یف با آغاز مذاکرات صلح با روسیه منوط شده است.

رویترز در گزارش خود به نقل از یک مقام ارشد ناتو نوشت روسیه فاقد مهمات و نیروی لازم برای شروع یک حمله بزرگ در اوکراین است اما می‌تواند اقتصاد جنگی خود را برای سه تا چهار سال دیگر حفظ کند. این مقام ناتو همچنین گفت اوکراین نیز هنوز مهمات و نیروی مورد نیاز خود را برای اجرای عملیات تهاجمی خود جمع‌آوری نکرده است.

استقرار موشک‌های دوربرد آمریکا در خاک آلمان

همزمان با نشست سران ناتو در واشنگتن، آمریکا و آلمان روز چهارشنبه ۱۰ ژوئیه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که واشنگتن برای نشان دادن تعهد خود به ناتو و قدرت بازدارندگی اروپا، استقرار موشک‌های دوربرد خود در خاک آلمان را در سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد کرد.

بر اساس این بیانیه، این سامانه تهاجمی دوربرد آمریکایی که قرار است برای طولانی مدت در خاک آلمان مستقر شوند شامل موشک‌های اس‌ام-۶، تاماهاک و تسلیحات مافوق‌صوت در حال توسعه خواهد بود که برد بیشتری نسبت به تسلیحات فعلی در اروپا دارند.

انتقاد شدید چین از بیانیه ناتو

چین به شدت از بیانیه اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد اینکه پکن به عاملی تعیین کننده در جنگ بین روسیه و اوکراین تبدیل شده است، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، نمایندگی چین در اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه ائتلاف نظامی ناتو را به دلیل “ذهنیت جنگ سرد و لفاظی‌های جنگ طلبانه” منعکس شده در بیانیه مشترکی که در نشست روز چهارشنبه در واشنگتن منتشر شد، مورد انتقاد قرار داد.

در این بیانیه، سران کشورهای عضو ناتو مدعی شدند که جاه طلبی‌ها و سیاست‌های قهری چین همچنان منافع، امنیت و ارزش‌های ناتو را به چالش می‌کشد.

پکن تاکید دارد: این بیانیه در مورد روابط چین و روسیه اغراق می‌کند و مدعی است که این رابطه منجر به تضعیف و تغییر شکل نظم بین‌المللی مبتنی بر قواعد می‌شود. آنها در بیانیه مدعی شدند که چین به عاملی تعیین‌کننده در جنگ بین روسیه و اوکراین تبدیل شده است و چالش‌های سیستمی برای امنیت یورو آتلانتیک ایجاد می‌کند.

این بیانیه همچنین استدلال می‌کند که تحولات در اقیانوس هند و اقیانوس آرام به صورت مستقیم بر امنیت اروپا-آتلانتیک تأثیر می‌گذارد و اتهاماتی را علیه چین در زمینه‌های سایبری، فضایی، هسته‌ای و سایر زمینه‌ها مطرح می‌کند.

سخنگوی نمایندگی چین در اتحادیه اروپا اعلام کرد: بندهای مربوط به چین با دروغ‌های آشکار و تهمت تحریک آمیز همراه است. ما قاطعانه این اتهامات را رد و ابراز تأسف می‌کنیم و به ناتو اعتراض جدی کرده‌ایم.

این سخنگو بار دیگر با تاکید بر مواضع پکن ابراز داشت که چین بحران اوکراین را ایجاد نکرده است و موضع این کشور در قبال اوکراین آشکار و مشخص است.

وی با اشاره به اینکه هدف پکن ترویج گفت‌وگوهای صلح و به دنبال حل و فصل سیاسی است، اظهار داشت که چین هرگز به هیچ یک از طرفین درگیری تسلیحات کشنده ارائه نکرده است و بر صادرات کالاهای دارای کاربرد دوگانه از جمله هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی نظارت دقیقی اعمال می‌کند.

این دیپلمات چینی در اروپا خاطر نشان کرد که جریان عادی تجاری بین چین و روسیه هیچ طرف ثالثی را هدف قرار نمی‌دهد و نباید در معرض اختلال یا اجبار قرار گیرد.

وی ادامه داد: بحران اوکراین طولانی شده است. اما چه کسی بر آتش آن می‌افزاید؟ چه کسی شعله‌های آتش را بیشتر می‌کند؟ و چه کسی به دنبال دستاوردهای خودخواهانه است؟ پاسخ برای همه روشن است.

اشاره این مقام چینی به ارائه تسلیحات از سوی کشورهای غربی به اوکراین است که این مناقشه را به درازا کشانده است.

شب گذشته در جریان نشست سران ناتو در واشنگتن، کشورهای عضو بار دیگر از وعده‌های خود برای عرضه سلاح به اوکراین رونمایی کردند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت این کشور از دانمارک و هلند به اوکراین ارسال می‌شوند و این تابستان شاهد پرواز آنها در آسمان این کشور خواهیم بود.