16/07/2024

تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌های کهگیلویە

براساس خبرهای منتشر شده، آتش‌سوزی که از چند روز پیش جنگل‌های منطقه حفاظت شده خائیز در شهرستان کهگیلویه را برگرفته همچنان ادامه دارد و  اثر این آتش‌سوزی‌ها  یک نفر نیز  مصدوم و به بیمارستان منتقل شده است.

بر همین اساس،  تنها امکانات مهار آتش دستگاه‌های دمنده است. هواپیمای آبپاش فقط یک بار آب روی منطقه آتش‌سوزی ریخته که پیش از رسیدن به آتش در هوا بخار شده است.گرمای هوا و صخره‌ای بودن منطقه کار مهار آتش را دشوار کرده و  حریق همچنین بخش‌هایی از مناطق همجوار در استان خوزستان را در برگرفتە است.

طبق گفته‌های فعالان محیط‌زیست، آتش از منطقه پایین‌دست کوه و سمت بهبهان شروع شده و اگر همان ساعات اولیه خاموش می‌شد، به کوه خائیز نمی‌رسید. امکانات مهار آتش بسیار کم است و بیشتر افراد محلی، روستاییان و کوهنوردان هستند که در دل آتش و کوه بدون کمترین غذا می‌جنگند.

گفتنی‌ست منطقه حفاظت شده خائیز با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار یکی از هفت منطقه حفاظت شده استان کهگیلویه وبویراحمد است که در فاصله ۱۵ کیلومتری از جنوب به بهبهان، از شرق به پل پادوک در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون متصل است و شاخص‌ترین گونه جانوری منطقه حفاظت شده خائیز کل و بز به شمار می‌رود که براساس بررسی سازمان حفاظت محیط زیست، از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کل و بز در ایران به شمار می‌رود.

گرمای شدید و تغییرات آب‌وهوایی یکی از دلایل آتش‌سوزی در  جهان است و اما در ایران و به خصوص در جنگل‌های زاگرس، علاوه بر این،  آتش‌سوزیها عمدی بوده و حکومت به بهانههای مختلف در گسترش و بیایان زایی این مناطق نقش بسزایی دارد و علی‌رغم تکرار هر ساله‌ی آتش‌سوزی‌ها، دولت و مسئولان مربوطه  هیچ اقدامی برای مهار این آتش‌سوزی‌ها انجام نمی‌دهند.