16/10/2024

مسعود پزشکیان، خزانۀ خالی دولت و مدافعان پولشویی و کاسبان تحریم در کشور

رسانه های ایران با انتشار گزارشی وضعیت خزانه کشور را همزمان با روی کار آمدن مسعود پزشکیان فاجعه‌بار خوانده‌اند. وزارت اقتصاد و امور دارایی در نامه‌ای به تاریخ ششم تیر ماه خبر داد که کل موجودی خزانۀ دولت در حال حاضر به کمی بیش از ده هزار میلیارد تومان می رسد که معادل ١٧٠ میلیون دلار است.  

سایت “اعتماد” در گزارشی نوشت که این مبلغ برای کشوری با قد و قوارۀ ایران عملاً به معنای هیچ است و به زحمت حتا کفاف حقوق دو سه روز کارمندان دولت را می‌دهد، زیرا، دولت فقط برای پرداختن حقوق کارمندان خود ماهانه به ١٥٠ هزار میلیارد تومان پول احتیاج دارد.

به گفتۀ کارشناسان دو عامل موجب چنین وضعیتی است : تحریم های بین‌المللی علیه نفت و نظام مالی ایران و به ویژه خودداری رژیم ایران از پیوستن به پیمان جلوگیری از پولشویی و حمایت مالی از تروریسم (موسوم به “اف ای‌تی‌اف”). این دو عامل به نوبۀ خود منشاء فساد و نظام رانتی ناکارآمدی است که به عامل سوم وضعیت اسفبار اقتصادی ایران تبدیل شده است.

در حال حاضر، صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌های نفتی شدیداً کاهش یافته است و دولت چین به عنوان خریدار اصلی نفت ایران با استناد به عضویتش در پیمان “اف ای تی اف” و به بهانۀ خودداری ایران از پیوستن به این پیمان از پرداختن ارز به این کشور در ازای واردات نفت از آن خودداری می‌کند.

دو هفته پیش حسین سلاح ورزی عضو شورای نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اعتراف کرد که دولت با مشکل نبود منابع ارزی روبرو است و به همین دلیل ناتوان از واردات کالاهای اساسی و به ویژه مواد اولیه واحدهای تولیدی است. به گفتۀ او مهمترین مانع تأمین ارز مورد نیاز دولت ثبت ایران در فهرست سیاه گروه اقدام مالی یا همان “اف ای تی اف” و خودداری رژیم ایران از ارائۀ توضیح دربارۀ عدم پیوستن به این پیمان است.

با این حال، محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا، اخیراً اعلام کرد که مخالفان الحاق ایران به این پیمان همگی از مدافعان و عاملان اصلی پولشویی در کشور هستند . یعنی همان‌هایی که به دلیل تحریم‌ها به ثروت‌های افسانه‌ای دست یافته‌اند و نبود شفافیت مالی در نتیجۀ تحریم ها و عدم الحاق کشور به “اف ای تی اف” را منبع ثروت‌اندازی‌های کلان خود می دانند. محمد مهاجری همچنین نسبت به انگیزه ها و اهداف مخالفان پیوستن ایران به این پیمان ابراز تردید کرد و گفت که آنان با مخالفت خود عملاً آب به آسیاب مخالفان ورود ایران به بازارهای جهانی سرمایه می ریزند و با این کار در خدمت منافع اسرائیل و عربستان عمل می‌کنند : دو کشوری که مایلند تحریم‌های بین المللی علیه ایران و نظام مالی آن به قوت خود باقی بمانند.

ِRFI