14/08/2024

ادامه آتش‌سوزی‌ها در زاگرس؛ این بار کوه بیستون

کرماشان کوه بیستون در چند کیلومتری شهر کرماشان از بعدازظهر روز گذشته ۱۰ تیرماه ۱۴۰۳، شاهد وقوع آتش‌سوزی بود و تا اولین ساعات بامداد امروز ۱۱ تیرماه ادامه داشت. این آتش‌سوزی در نزدیکی «قلەی خاتون‌بان»کوه بیستون و بالاتر از «پادگان حسن مجتبی» رخ داد و به علت وزش شدید باد به سرعت گسترش یافت. بر اساس گزارش منابع مطلع ما در منطقه، نیروهای مردمی و مدافعان محیط‌زیست پس از مدت کوتاهی خود را به موقعیت آتش‌سوزی رسانده و با کمترین امکانات به جنگ آتش رفتند، اما نهادهای ذی‌ربط حکومتی هیچ واکنشی در قبال این آتش‌سوزی نداشتند.

دوستداران و مدافعان محیط‌زیست با چند دستگاه دمنده و شاخەی درختان و بوتەها بخش بزرگی از آتش را مهار نمودند، اما بخش دیگری از آن در زمین‌های متعلق به «پادگان حسن مجتبی» شهر کرماشان قرار داشت که به آن دسترسی نداشتند. این نیروهای مردمی جهت کنترل کامل آتش تقاضای ورود به پادگان را داشتەاند، اما تقاضای ایشان رد و از ورودشان جلوگیری به عمل آمده است.

در این آتش‌سوزی چندین هکتار از مراتع و جنگل‌های کوه بیستون طعمەی حریق شد و اگر ساختار سنگی این کوهستان نبود، شاید دامنەی این حادثه گسترده می‌شد. با توجه به ساختار سنگلاخی کوه بیستون، مراتع و جنگل‌های آن محدود و پارە پاره هستند که این مسئله احتمال گسترش آتش‌سوزی‌ها را کمتر می‌کند.

شایان ذکر است که پادگان حسن مجتبی در شهر کرماشان، یکی از مراکز موشکی رژیم جمهوری اسلامی ایران در روژهلات کوردستان است و وقوع این آتش‌سوزی در روزی که سران حکومت ایران، اسرائیل را تهدید نموده و وعدە دادەاند که به کشتە شدن اسماعیل هنیه در تهران توسط اسرائیل پاسخ قاطعی دهند، گمان عمدی بودن آتش‌سوزی به دلایل نظامی را افزایش می‌دهد.

شهناز بابایی

JINH