15/08/2024

میلیون‌ها زن جوان از رفتارهای شریک خود رنج می‌برند

تحقیقات جدید سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می‌دهد کە تقریباً یک‌چهارم تمام زنان نوجوانی که در رابطه بوده‌اند (حدود ۱۹ میلیون نفر) پیش از ۲۰ سالگی، خشونت شریک صمیمی را تجربه کرده‌اند.

این مطالعه که در مجله‌ی پزشکی The Lancet Child & Adolescent Health منتشر شده است، از داده‌های موجود استفاده کرده و اولین بررسی دقیق را از انواع خشونت فیزیکی و جنسی که در روابط علیه دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله شیوع یافته است، ارائه می‌کند.

تقریباً ۱۶ درصد (از هر ۶ نفر یک نفر) در سال گذشته تحت‌تأثیر این رفتار بیمارگونه قرار گرفته‌اند.

تاثیرات ویرانگر

دکتر پاسکال آلوتی، مدیر بخش تحقیقات و سلامت جنسی و باروری سازمان جهانی بهداشت، خاطرنشان کرد که خشونت شریک عاطفی در سرتاسر جهان، به طرز نگران‌کننده‌ای گریبان میلیون‌ها زن جوان را گرفته است.

او گفت: «با توجه به اینکه خشونت در این سال‌های حیاتی رشد می‌تواند آسیب‌های عمیق و پایداری ایجاد کند، باید به‌عنوان یک موضوع بهداشت عمومی مطرح شده و با تمرکز بر پیشگیری و حمایت هدفمند، به صورت جدی‌تر موردتوجه قرار گیرد.»

سازمان جهانی بهداشت گفت خشونت شریک جنسی می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت هر انسانی داشته باشد. این تجربیات می‌تواند احتمال آسیب، افسردگی، اختلالات اضطرابی، بارداری‌های برنامه‌ریزی‌نشده، عفونت‌های مقاربتی و بسیاری از شرایط جسمی و روانی دیگر را افزایش دهد.

در عین حال، پیشرفت تحصیلی، روابط آینده و چشم‌انداز و طرز فکر مادام‌العمر نیز می‌تواند تحت تأثیر تجربه‌ی خشونت در این سنین قرار گیرد.

تفاوت‌های منطقه‌ای

اگرچه این مشکل در همه جای جهان رخ می‌دهد، سازمان جهانی بهداشت توانست تفاوت‌های قابل‌توجهی در میزان شیوع آن در مناطق مختلف پیدا کند.

 مناطق اقیانوسیه و جنوب صحرای آفریقا به ترتیب با ۴۷ درصد و ۴۰ درصد بیشترین آسیب را تجربه کرده‌اند، در حالی که اروپای مرکزی با ۱۰ درصد و آسیای مرکزی با ۱۱ درصد کمترین میزان خشونت را داشته‌اند.

علاوه بر این، خشونت شریک عاطفی علیه زنان جوان در کشورها و مناطق کم‌درآمد رایج‌تر است. زیرا در این مناطق دختران کمتری در دبیرستان تحصیل می‌کنند و دختران در مقایسه با مردان از مالکیت قانونی و حقوق ارث ضعیف‌تری برخوردارند.

سازمان بهداشت جهانی همچنین گفت: ازدواج کودکان – یعنی ازدواج پیش از ۱۸ سالگی – به طور قابل‌توجهی خطر خشونت را افزایش می‌دهد. تفاوت سنی همسر باعث عدم تعادل قدرت، وابستگی اقتصادی و انزوای اجتماعی می‌شود که همه‌ی اینها احتمال سوء‌استفاده را افزایش می‌دهند.

پیشگیری، حفاظت، توانمندسازی

برای پرداختن به این موضوع، سازمان بهداشت جهانی بر نیاز فوری به تقویت و حمایت از خدمات و اقدامات پیشگیری زودهنگام برای نوجوانان تاکید کرد.

این اقدامات باید با قدم‌هایی برای پیشبرد کارگزاری و حقوق زنان و دختران، از جمله برنامه‌های مدرسه‌محور برای آموزش دختران و پسران در مورد روابط سالم و حمایت از قربانیان خشونت، حمایت‌های قانونی و توانمندسازی اقتصادی همراه باشد.

آژانس بهداشت سازمان ملل متحد یادآور شد که تا کنون، هیچ کشوری در مسیر حذف خشونت علیه زنان و دختران، مطابق با اهداف هدف توسعه‌ی پایدار (SDGs) قرار نگرفته است.

به گفته‌ی این سازمان، پایان‌دادن به ازدواج کودکان (که از هر پنج دختر در جهان یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد) و گسترش دسترسی دختران به آموزش متوسطه، برای کاهش خشونت شریک عاطفی علیه دختران نوجوان بسیار مهم است.

برابری و آموزش

دکتر لین‌ماری ساردینا، مسئول فنی داده‌ها و اندازه‌گیری خشونت علیه زنان در سازمان بهداشت جهانی و نویسنده‌ی این مقاله گفت: «این مطالعه نشان می‌دهد که برای پایان‌دادن به خشونت مبتنی بر جنسیت، باید سیاست‌ها و برنامه‌هایی در کشورها اجرا شود که برابری جنسیتی را برای زنان افزایش دهد.

تمامی اینها به معنای تضمین آموزش متوسطه برای دختران، تضمین حقوق مالکیت برابر جنسیتی و پایان‌دادن به اقدامات مضری مانند ازدواج کودکان است. زیرا اغلب همان هنجارهای جنسیتی ناعادلانه‌ای که خشونت علیه زنان و دختران را تداوم می‌بخشند، پشتوانه‌ی آن می‌شوند و این هنجارها باید از بین بروند.»

برای این منظور، سازمان بهداشت جهانی برای اندازه‌گیری و رسیدگی به خشونت علیه زنان، از جمله تلاش برای تقویت پیشگیری و واکنش در بخش مراقبت‌های بهداشتی، از تمامی کشورها حمایت می‌کند.

این آژانس همچنین در نظر دارد تا پایان سال دستورالعمل‌های جدیدی را در مورد پیشگیری از ازدواج کودکان منتشر کند.