15/08/2024

تشدید وخامت ناامنی غذایی در یمن

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارش خود اعلام کرد که تشدید ناامنی غذایی در این مناطق در ژوئن گذشته به ۴۴ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در ماه می قبل، ۴١ درصد بوده که افزایش ٣ درصدی را نشان می‌دهد.

گزارش منتشر شده از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد که روز چهارشنبه ٣١ ژوئیه منتشر شد، نشان می‌دهد، درصد خانواده‌هایی که از محرومیت شدید غذایی در مناطق حوثی‌ها رنج می‌برند در ماه ژوئن ۵ درصد افزایش یافته است که نشان‌دهنده تشدید بحران ناامنی غذایی است. میزان استفاده خانوارها از استراتژی‌های مقابله‌ای شدید مبتنی بر غذا نیز بدون تغییر در ٢۴.٧ درصد باقی مانده است.

در این گزارش که از افزایش ناامنی غذایی در این مناطق حکایت دارد، آمده است: عمدتاً به دلیل عوامل اقتصادی و فصلی، تداوم کاهش کمک‌های غذایی عمومی، افزایش قیمت مواد غذایی و همچنین کمبود یا از دست دادن فرصت‌های شغلی و درآمدی و اثرات بحران دریای سرخ است.

از سوی دیگر، مناطق تحت نفوذ دولت به رسمیت شناخته شده بین‌المللی شاهد کاهش سرعت بحران ناامنی غذایی بود؛ زیرا درصد خانوارهایی که غذای ناکافی مصرف می‌کنند در ماه ژوئن به ۴٨ درصد کاهش یافته است. در حالی که در طول سه ماه گذشته به طور متوسط حدود ۵٣ درصد بود.

علی‌رغم این کاهش، وضعیت همچنان در مقایسه با مناطق حوثی به دلیل قیمت بالای مواد غذایی و پیامدهای مداوم بحران اقتصادی بسیار بالا است.

فائو همچنین فاش کرد که استان‌های ابین، لحج، ریمه، شبوه، تعز، الجوف، حجه، الضلعی و البیضا با ناامنی غذایی قابل توجهی مواجه هستند و نرخ‌ها به طور مداوم بالاتر از میانگین در ١٢ ماه گذشته بوده است؛ به‌ویژه در چهار ماه گذشته که وضعیت غذایی در آنجا «نگران‌کننده» بوده است.

این سازمان بر لزوم اولویت دادن به گسترش دامنه حمایت‌های فوری و ضروری، از جمله کمک‌های غذایی و معیشتی اضطراری در استان‌های نیازمند برای کاهش این بحران تاکید کرد.