15/08/2024

خطر تکرار نسل‌کشی؛ همکاری ترکیه و حزب دموکرات کوردستان عراق

گروهک داعش در سوم آگوست ٢٠١۴ حمله گسترده‌ای به شنگال انجام دادند. در پی خیانت حزب دموکرات کوردستان عراق، کودکان، زنان و مردم شنگال هفتاد و چهارمین فرمان نسل‌کشی را تجربه کردند که در نتیجه آن هزاران نفر جان باختند و هزاران کودک و زن ربوده شدند.

امروز پس از گذشت یک دهه از این فرمان که همچنان در خاطر مردم زنده است، بار دیگر با همدستی حزب دموکرات کوردستان عراق، آنها در معرض خطر نسل‌کشی تازه‌ای از سوی تروریست‌ها قرار گرفته‌اند.

فلکیوسف، ریاست مشترک هیئت محلی کانتون فرات، به مناسبت دهمین سالگرد هفتاد و چهارمین فرمان با ما به گفت‌وگو پرداخت.

تداوم تهدید داعش؛ یک دهه پس از فاجعه شنگال

فلک یوسف رویداد سال ٢٠١۴ را چنین به یاد آورد: «هر سال در تاریخ سوم آگوست، فرمانی که در شنگال اجرا شد، در ذهن ما تجدید می‌شود. در سال ٢٠١۴، تروریست‌های داعش هزاران کودک، زن و مرد ایزدی ما را به قتل رساندند، ربودند و آواره کردند. همچنین هزاران زن و کودک در بازارها به فروش رسیدند که با شرایط بسیار دشواری مواجه شدند. این نسل‌کشی هفتاد و چهارمین فرمانی بود که جامعه ایزدی ما در تاریخ خود تجربه کرد، اما این بار گویی شنگال تحت حفاظت پیشمرگه‌های حکومت باشور کوردستان یعنی خانواده بارزانی قرار داشت. متأسفانه تصاویر و عکس‌هایی که در آن زمان منتشر شد نشان داد که آن پیشمرگه‌ها شنگال را ترک کرده، سلاح‌های خود را رها کرده و گریختند. در مقابل، شاهد بودیم که مبارزان جنبش آزادی به یاری مردم شنگال شتافتند و توانستند مسیری ایجاد کرده و به آنها برسند. این مبارزان که می‌توان آنها را مدافعان بشریت نامید، موفق شدند افراد و خانواده‌های بسیاری را از چنگ تروریست‌ها نجات دهند، از شنگال محافظت کنند و آن حمله را در هم بشکنند.»

فلک یوسف اظهار داشت که پس از آن فرمان دهشتناک که تجربه شد، مردم شنگال توانستند خود را سازماندهی کرده و نظام نوینی برای خود ایجاد کنند و چنین ادامه داد: «در زمینه دفاعی، YJŞ/YBŞ و همچنین شوراهای مردمی تشکیل شدند. با وجود اینکه شنگال از سیستم خودمدیریتی برخوردار است و در تمام عرصه‌های زندگی خود را سازماندهی کرده، اما باز هم خطر داعش و نیروهای حامی آنها همچنان برای ایشان و شمال و شرق سوریه پابرجاست.»

تلاش‌های داعش برای احیا: چالش‌های پس از شکست جغرافیایی

فلک یوسف درباره حمله همزمان داعش به شهر کوبانی چنین گفت: «پس از هجوم به شنگال، همان توطئه علیه کوبانی نیز به اجرا درآمد. درست است که حمله شدیدی به کوبانی صورت گرفت، اما همزمان مقاومت عظیمی نیز شکل گرفت. کوبانی و سراسر روژاوای کوردستان سال‌ها خود را با آموزه‌های رهبر آپو آماده و سازماندهی کرده بودند. همچنین نیروهای دفاعی آن شامل YPJ/YPG و نیروهای محلی نیز حضور داشتند. از این رو مردم کوبانی سرنوشت شنگال را تجربه نکردند زیرا مدافعان آن از مردم و سرزمین خود دفاع کردند. به همین سبب یورش داعش ناکام ماند و حتی به ضد خود بدل شد، به طوری که نابودی آنها از کوبانی آغاز و در باغوز به فرجام رسید. در این دهه گذشته، فعالیت هسته‌های داعش متوقف نشده است. تا به امروز نیز حمایت از آنها ادامه دارد و همواره در تلاش برای بازسازماندهی خود هستند و گاه به گاه حملاتی را ترتیب می‌دهند.»

نگرانی‌ها از نقش حزب دموکرات کوردستان عراق در تحولات آینده

فلک یوسف در ادامه سخنان خود به استقرار کنونی تروریست‌های داعش در باشور کوردستان اشاره کرد: «تروریست‌های داعش که یک دهه پیش نسل‌کشی در شنگال را به انجام رساندند، اکنون بار دیگر در باشور کوردستان مستقر شده‌اند. به همین دلیل ما همواره در هراس تکرار یا وقوع فرمان هفتاد و پنجم هستیم. دولت ترکیه با همدستی حزب دموکرات کوردستان عراق، گروه‌های داعش را در باشور کوردستان گرد آورده و در یورش‌های اشغالگرانه خود از آنها بهره می‌گیرد. حزب دموکرات کوردستان عراق که در سال ٢٠١۴ از کودکان و زنان ایزدی محافظت نکرد، امروزه او تروریست‌ها را نزد خود پذیرایی می‌کند و در آغوش می‌گیرد. مسعود بارزانی که پس از آزادسازی شنگال اشک ریخت و وانمود کرد که متأثر شده است، امروز اردوغان نیز همین رفتار را در پیش گرفته، برای کودکان فلسطین همان حساسیت را نشان می‌دهد و در عین حال بر سر میز با اسرائیل همکاری می‌کند. امروز نیز خاندان بارزانی همان سیاست را به کار می‌بندد و اندوهی که در سال ٢٠١۴ نمایش داده شد، واقعیت آن در شرایط کنونی آشکار می‌گردد.»

هشدار درباره فرصت‌های تاریخی: لزوم درس‌گیری از گذشته

فلک یوسف به سخنان خود درباره اهمیت افشای خیانت حزب دموکرات کوردستان عراق ادامه داد و چنین گفت: «در این موضوع، سیاست این نیروها و حکومت‌ها دیگر شکست خورده و شناخته شده است. این نیروها سیاست را بر اساس منافع خانوادگی محدود و شخصی خود پیش می‌برند. برای رسیدن به هدف خود، کودکان، زنان، خاک و سرزمین خود را پیشکش و تسلیم اشغالگری می‌کنند. در این زمینه، ما برای مردم باشورد کوردستان را مورد خطاب قرار می‌دهیم، تاریخ همیشه چنین فرصت‌هایی را تکرار نمی‌کند. ما به دلیل پیمان لوزان ١٠٠ سال تجزیه و اشغالگری را تجربه کردیم، بنابراین اکنون این نیروها تلاش می‌کنند که ١٠٠ سال دیگر را به ما تحمیل کنند. به همین دلیل، باید در برابر سیاستی که می‌خواهد لوزان را تکرار کند، موضع گیری کنیم. لازم است در مرحله اول به عنوان کورد به طور خاص و خلق‌های ساکن در جغرافیای خاورمیانه درک کنیم که آینده ما یکی است و هر طور که ما تعیین کنیم، همان طور خواهد شد. ما باید بتوانیم در روند جنگ جهانی سوم که بر سینه خاورمیانه و کوردستان جریان دارد، آینده فرزندان خود را محافظت و تضمین کنیم.»

فراخوان برای اقدام متناسب؛ ضرورت مقابله با تهدیدهای پیش رو

فلک یوسف در پایان سخنان خود فراخوان مبارزه علیه سیاست‌هایی که راه را برای نسل‌کشی و فرمان‌ها باز می‌کند، داد: «اکنون به عنوان کورد، دستاوردها و فرصت‌های تاریخی در دستان ما قرار دارد. این فرصت‌ها با بهای گرانی به دست آمده‌اند، بنابراین وظیفه ماست که از آنها محافظت کنیم و از پروژه ملت دموکراتیک و این انقلاب حمایت کنیم. همچنین باید در باشور کوردستان به عنوان کورد و مردمی که در آنجا زندگی می‌کنند، جلوی خط خیانت را بگیریم. به ویژه لازم است که موضع‌گیری‌هایی متناسب، علیه خیانت و همکاری با دشمن خلق کورد و بشریت، اتخاذ کنیم. با این روش می‌توانیم جلوی فرمان‌های جدید را بگیریم و اجازه ندهیم که فرمان ٧۵ تجربه شود. به ویژه برای مردم شنگال، هر زنی که کشته شد، مورد تجاوز قرار گرفت و ربوده شد، ما خود را در آن می‌بینیم. تلاش و مبارزه ما نیز ادامه خواهد داشت تا هیچ زنی در بازارها فروخته نشود و نسل‌کشی را تجربه نکند. ایدئولوژی رهبر آپو نیز همین است، بنابراین ما در آزادی زن مصمم و پافشاری می‌کنیم که به همراه خود آزادی جامعه را نیز به ارمغان خواهد آورد.»

برچم جودی

JINH