15/08/2024

«تغییرات آب و هوا به بحران انسانی در افغانستان دامن می‌زند»

امروز  سه‌شنبه ۶ آگوست (١۶ مردادماە)،  سازمان نجات کودکان در گزارشی اظهار کرد که در شش ماه نخست سال جاری، رویدادهای شدید آب و هوایی حداقل ٣٨ هزار نفر را که حدود نیمی از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند، مجبور به ترک خانه‌های خود کرده و این آمار  بیشتر از کل سال ٢٠٢٣ است.

تجزیه و تحلیل داده‌های مرکز پایش جابجایی داخلی (IDMC) نشان داد که جابجایی‌ها در نیمه اول سال جاری به دلیل خشکسالی، دمای شدید، سیل، رانش زمین، بهمن و طوفان نسبت به کل سال ٢٠٢٣ بیشتر بوده است .

در حالی که IDMC برای جابجایی‌هایی که در یک سال خاص اتفاق می‌افتد، آسیب‌های خاص کودکان را ارائه نمی‌کند، اما بیان می‌کند که نیمی از افرادی که از خانه‌های خود در افغانستان رانده شده‌اند، کودک هستند. افغانستان همچنین در پایان سال ٢٠٢٣ با آمار (٧۴٧٠٩۴) دارای بیشترین تعداد کودکان بی خانمان در اثر بلایای اقلیمی در میان کشورهای جهان بود .

در حالی که بیشتر جابجایی‌ها در دهه‌های اخیر به دلیل درگیری بوده است، در سال ٢٠٢٢ بلایای اقلیمی دلیل اصلی مهاجرت مردم از خانه‌های خود و نقل مکان به مناطق دیگر در افغانستان شد. به گفته سازمان ملل، خشکسالی دلیل اصلی آوارگی ناشی از فاجعه بود. از هر هفت افغان یک نفر با جابجایی طولانی مدت مواجه است که بیشترین تعداد در جنوب آسیا  است .

افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر در برابر تأثیرات تغییرات آب و هوایی است، اما همچنین یکی از کمترین توان سازگاری و مقابله با تأثیرات بحران را دارد. بیش از یک نفر از هر سه نفر در افغانستان با سطوح بحرانی گرسنگی روبرو هستند که بیشتر ناشی از تغییرات آب و هوایی و قیمت بالای مواد غذایی است.

به گفتە سازمان ملل، بیست و پنج ولایت از ٣۴ ولایت افغانستان با شرایط خشکسالی شدید یا فاجعه بار مواجه هستند که بیش از نیمی از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد.

ولایت قندهار در جنوب به شدت تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته است و پس از خشک شدن صدها چاه و دیگر منابع آب، مردم به مناطق دیگر کوچ کرده‌اند. در روستایی حدود نیمی از خانواده‌ها به دلیل کمبود شدید آب پاک خانه‌های خود را ترک کردند و بقیه خانواده‌ها مجبور به جست‌وجوی کار در مناطق دیگر شدند.

کودکان ساعت‌ها راه می‌رفتند تا از چاله‌ای که حیوانات نیز از آن استفاده می‌کردند، آب بیاورند که این منجر به شیوع بیماری شده است.

سازمان نجات کودکان با استفاده از پنل‌های خورشیدی یک سیستم آب جدید در روستا ساخته است و خانواده‌ها شروع به بازگشت به خانه‌های متروکه خود کرده‌اند. این بدان معناست که کودکان دیگر مجبور نیستند بخش زیادی از روز خود را صرف آوردن آب کنند.

مطالعات مکرر نشان می‌دهد که زنان به طور نامتناسبی تحت تأثیر بلایای آب و هوایی در مقایسه با مردان، به ویژه آنهایی که در شرایط آسیب پذیر هستند، قرار دارند. گزارش برنامه توسعه ملل متحد در سال ٢٠١٩ نشان داد که در سطح جهان، حداقل ۶٠ درصد از مرگ و میرهای ناشی از رویدادهای شدید آب و هوایی طی ٢٠ سال گذشته، زنان بوده‌اند.

ارشد مالک، رئیس سازمان نجات کودکان در افغانستان گفت: تغییرات آب و هوا به بحران انسانی در افغانستان دامن می‌زند. مردم را مجبور به ترک خانه‌هایشان، تخریب منابع آب و جلوگیری از رفتن بچه‌ها به مدرسه کرده و زندگی کودکان را تغییر می‌دهد. در مقایسه با افراد ۶٠ ساله، نوزادان در افغانستان ۵.٣ برابر بیشتر با خشکسالی در طول زندگی خود مواجه خواهند شد .

سازمان نجات کودکان گقته است: انطباق با تأثیرات تغییرات آب و هوایی و آماده شدن برای آن باید در اولویت قرار گیرد، حتی در زمانی که بودجه به شدت افزایش یافته است. سه سال از کمک‌های مستقیم بین‌المللی که معادل ۴٠ درصد تولید ناخالص داخلی بود و تا ٨٠ درصد هزینه‌های عمومی را تأمین می‌کرد، پس از تسلط مجدد مقامات بالفعل، کاهش یافت. سه سال از زمانی که کشور شاهد کاهش شدید کمکها بود. نمی‌توان انتظار داشت که سازمان‌های بشردوستانه به تنهایی این شکاف را برطرف کنند.