15/08/2024

بریتانیا در آستانه شورش سراسری؛ سازماندهی بیش از 100 تظاهرات در یک روز

پلیس بریتانیا با اعلام آماده‌باش کامل به نیروهای خود در سراسر کشور می‌گوید برای مقابله با شورش راست افراطی در شب چهارشنبه، ۱۷ مرداد، آماده است. گروه‌های راست افراطی که اغلب آنها وابسته به «لیگ دفاع انگلیس» هستند، برای چهارشنبه شب در اغلب شهرهای بریتانیا و چندین منطقه لندن فراخوان تظاهرات داده‌اند.

برخی از نمایندگان مجلس لندن، به ویژه در مناطقی که مهاجران یا رنگین‌پوست‌های بیشتری در آنجا حضور دارند، از مردم خواسته‌اند احتیاط کنند و به تجمع راست‌گرایان نزدیک نشوند.

همچنین برخی از فعالان اقلیت‌های مذهبی، نژادی و جنسیتی ضمن ابراز تاسف از تداوم حمله راست‌گرایان افراطی به اقلیت‌ها و مهاجران، از دولت بریتانیا خواسته‌اند با چنین حملات سازمان‌یافته‌ای مقابله کند.

کی‌ئر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، به شورشیان راست افراطی هشدار داده است که با تعقیب و مجازات قانونی شدید روبرو خواهند شد. کاربران رسانه‌های اجتماعی ساکن بریتانیا، از جمله مهاجرانی از ایران، افغانستان، پاکستان، هندوستان و کشورهای آسیایی و آفریقایی، در یک هفته اخیر گزارش‌هایی از ایجاد مزاحمت یا حملات کلامی یا حتی فیزیکی به خود توسط راست‌گرایان افراطی منتشر کرده‌اند.

هفته گذشته یک دختر ۱۷ ساله سیاهپوست بریتانیایی توسط چندین راست‌گرای افراطی مورد حمله قرار گرفت، همچنین حملات علیه اقلیت‌های جنسی و رنگین‌پوستان در شهرهای مختلف بریتانیا شدت یافته است.

شورش راست‌گرایان افراطی که نخست‌وزیر بریتانیا و برخی رسانه‌های این کشور آنها را «اوباش» می‌خوانند، پس از حمله یک نوجوان ۱۷ ساله رواندایی ‌تبار به یک کلاس رقص دختران دبستانی در سات پورت که به کشته و زخمی شدن گروهی از دختربچه‌ها منجر شد، در شهرهای مختلف بریتانیا رخ داد.

به گزارش «اسکای‌نیوز»، گروه‌های راست‌افراطی که در مواردی به اجرای «سلام نازی» در خیابان‌ها می‌پردازند از طریق رسانه‌های اجتماعی و گروه‌های واتس‌آپی فراخوان‌هایی برای شورش در بیش از صد نقطه از بریتانیا برای چهارشنبه شب منتشر کرده‌اند. این درحالی است که دادگاه‌ها بدون وقفه درحال رسیدگی به بازداشت‌شدگان شورش راست‌گرایان افراطی هستند و برخی از آنها سه‌شنبه شب و چهارشنبه صبح ،به ۲ ماه تا ۳ سال زندان محکوم شده‌اند. مقامات دادگستری می‌گویند در صورت لزوم ، دادگاه‌ها ۲۴ ساعته خواهند شد. با اینکه دولت گفته است از اتهام «اقدامات تروریستی» برای آشوبگران صرف‌نظر می‌کند اما پلیس می‌گوید برخی از آنها عضو دسته‌های تبهکار هستند که به جرائم سازمان‌یافته از جمله قاچاق مواد مخدر و حمل و فروش سلاح می‌پردازند.

برخی از نمایندگان عضو حزب کارگر مجلس بریتانیا نیز می‌گویند راست‌گرایان افراطی با شورش خود، در اولین هفته‌های پس از به قدرت رسیدن دولت کارگری پس از پیروزی درخشان در انتخابات، قصد دارند دولت استارمر را با چالشی روبرو کنند که از محبوبیت آن کاسته شود.

در همین حال پلیس لندن به مخالفان راست‌گرایان افراطی از جمله گروه‌های چپ و حامی پناهجویان و مهاجران هشدار داده است تا از درگیر شدن با راست‌گرایان افراطی پرهیز کرده و مخالفت خود با آنها را در مناطقی دور از اماکنی که آنها تجمع کرده و یا خواهند کرد، ابراز کنند.

پلیس بریتانیا می‌گوید در شورش یک هفته اخیر نزدیک به ۴۳۰ نفر تاکنون دستگیر و دهها نفر از جمله چندین مامور پلیس مجروح شده‌‌اند و به برخی از خودروها و اماکن عمومی یا خصوصی و فروشگاه‌ها خساراتی وارد شده است. درحال حاضر ۱۲۰ نفر به اتهامات مختلف از جمله تخریب، حمله به پلیس یا افراد و همچنین سرقت و نفرت‌پراکنی در بازداشت و در نوبت دادگاهی شدن قرار دارند.

برخی رسانه‌ها از جمله «تلگراف» خبر داده‌اند که ممکن است عصر چهارشنبه پلیس ضد شورش در برخی از نقاط لندن، که گفته شده آشوبگران راست افراطی در آنها تجمع خواهند کرد به عنوان اقدامی پیشگرانه حضور پیدا کنند. روزنامه «سان» نیز خبر داده است که بیش از ۳۰ تظاهرات ضد نژادپرستی و ضد فاشیستی در همان مناطقی که انتظار می‌رود آشوبگران راست‌افراطی تجمع کنند، برنامه‌ریزی شده که ممکن است به درگیری گسترده بین دو گروه چپ و راست افراطی منجر شود.