15/08/2024

آمریکا ۲۳۹ میلیون دلار پس از خروج از افغانستان به طالبان کمک کرده است

سیگار اعلام کرد که نتوانسته دریافت کنندگان 239 میلیون دلار را بررسی کند، به این معنی که «این دلارها ممکن است مستقیماً به طالبان یا گروه‌های همسو با طالبان منتقل شده باشد»

گزارش جدید بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان، موسوم به «سیگار»، نشان می‌دهد که وزارت خارجه ایالات متحده پس از خروج از افغانستان، حداقل 239 میلیون دلار به طالبان کمک کرده است.

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان در این گزارش اعلام کرد که این رقم، شامل هفت میلیارد دلار تجهیزات نظامی که ارتش ایالات متحده در افغانستان جا گذاشته، نمی‌شود.

سیگار در گزارشی که روز سه‌شنبه 16 اسد (مرداد) منتشر شد اضافه کرد: «این کمک‌ها از اکتبر سال 2021 تا پایان ژوئن 2024 توسط سازمان‌های بین‌المللی در افغانستان به مصرف رسیده است.»

طبق این گزارش، سیگار دریافته است که دو دفتر از پنج دفتر وزارت خارجه که در سال 2022 این پول‌ها را برای مؤسسات غیرانتفاعی در افغانستان ارسال می‌کردند، نتوانستند به درستی چگونگی هزینه این پول‌ها را بررسی کنند.

سیگار اعلام کرد که در مجموع، نتوانسته دریافت کنندگان 239 میلیون دلار را بررسی کند، به این معنی که «این دلارها ممکن است مستقیماً به طالبان یا گروه‌های همسو با طالبان منتقل شده باشد.»

گفتنی است که جامعه مدنی افغانستان بارها آمریکا را متهم به حمایت مالی طالبان کرده است، اما واشینگتن کمک مالی مستقیم به این گروه را رد می‌کند.

جنگ آمریکا در افغانستان که به عنوان طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده یاد می‌شود، 2.261 تریلیون دلار برای مالیات دهندگان آمریکایی هزینه داشت. در طول دو دهه درگیری، 2448 پرسنل ارتش آمریکا به همراه 3846 پیمانکار نظامی آمریکایی جان خود را در افغانستان از دست دادند.

همچنان تخمین زده می‌شود که بیش از 45 هزار غیرنظامی در دو دهه در این کشور کشته شده‌اند.