14/08/2024

تظاهرات ضدنژاد پرستی در انگلستان پس از شورش های راست افراطی

تظاهرات ضدنژادپرستی. روی پلاکادر نوشته شده: این جامعه ی واقعی است!

هزاران معترض ضد نژادپرستی روز چهارشبنه در خیابان‌های سراسر بریتانیا گرد آمدند تا با گروه‌های راست افراطی که ناآرامی هایی را در انگلستان موجب شده اند، مقابله کنند. این تجمعات پس از یک هفته خشونت‌های نژادپرستانه که مسلمانان و مهاجران را هدف قرار داده بود، برگزار شد. تظاهرات نژادپرستانه در واکنش به کشته شدن سه دختر جوان در حمله‌ای با چاقو در ساوت‌پورت، شمال غرب انگلستان، آغاز شد. در ابتدا مظنون به قتل این سه دختر به دروغ یک مهاجر اسلام‌گرا معرفی شده بود.

در پاسخ به تهدیدات و حملات نژادپرستان، پلیس در شهرهای مختلف بریتانیا از جمله لندن، بریستول، بیرمنگام، لیورپول و هاستینگز مستقر شد.

معترضان ضدنژادپرستی با پلاکاردهایی نظیر “با نژادپرستی بجنگیم”، “جلوی راست افراطی را بگیرید” و “نژادپرستان را با پناهندگان تعویض می‌کنیم” به خیابان‌ها آمدند. این معترضان شامل گروه‌های متنوعی از سازمان‌های ضد نژادپرستی و ضد فاشیسم، اتحادیه‌های کارگری، سازمان‌های چپ‌گرا و ساکنان محلی و مسلمان بودند که از شورش‌های اخیر به شدت ناراضی هستند.

پلیس در روز چهارشنبه هیچ درگیری جدی را گزارش نکرد. بنابر اعلام پلیس حدود ۵۰ نفر در کرویدون، جنوب لندن، بطری پرتاب کرده و سعی در ایجاد اختلال داشتند.

استتسون متیو، ۶۴ ساله، که به هزاران نفر از معترضان در والتامستو، شمال شرق لندن پیوسته بود، اظهار داشت که مردم حق دارند اعتراض کنند اما هدف قرار دادن اقلیت‌های قومی کشور را در حالت اضطراب قرار داده است.

یک زن که به تظاهرات در هاستینگز، جنوب شرق انگلستان، پیوسته بود، گفت از حضور گسترده مردم در اعتراضات ضدنژادپرستی احساس آرامش می کند. او گفت: “احساس کردم امشب باید حتما اینجا باشم و موضع‌گیری کنم. برای من به عنوان یک زن سفیدپوست بسیار آسان‌تر از دوستان غیرسفیدپوستم است که در چنین تظاهراتی شرکت کنم. بنابراین اینجا هستم تا همبستگی خود را با آن ها نشان دهم.”

شورش‌ها هفته گذشته آغاز شد، هنگامی که گروه‌هایی از چند صد مرد به پلیس حمله کرده و پنجره‌های هتل‌هایی را که پناهجویانی از آفریقا، آسیا و خاورمیانه در آن ها اقامت داشتند را شکستند. آنها شعارهایی مانند “از کشور بیرونشان کنید” و “جلوی قایق‌ها را بگیرید” سر دادند. این عده همچنین به سوی مساجد سنگ پرتاب کردند.

کیر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، که پس از پیروزی در انتخابات ۴ ژوئیه با نخستین بحران خود مواجه است، به شورشیان هشدار داد که با مجازات‌های طولانی‌مدت زندان مواجه خواهند شد. او گفت: “این پاسخ سریع ما است. اگر به اقدامات خشونت‌آمیز در خیابان‌ها یا در فضای آنلاین اقدام کنید، با تمام قدرت قانون مواجه خواهید شد.”

روز چهارشنبه، یک مرد ۵۸ ساله به جرم اقدامات خشونت‌آمیز به سه سال زندان محکوم شد، دو نفر دیگر به ۲۰ و ۳۰ ماه زندان محکوم شدند.

مهاجرت به بریتانیا یکی از عوامل اصلی در رای‌گیری سال ۲۰۱۶ برای خروج از اتحادیه اروپا بود و در انتخابات ماه گذشته نیز موضوعی حساس به شمار می رفت. حزب اصلاحات نایجل فاراژ با شعار کنترل مرزها حدود ۴ میلیون رای به دست آورد.

در سال ۲۰۲۲، بریتانیا با رکوردی در ورود مهاجرین مواجه شد که به دلیل ورود افرادی از اوکراین و هنگ‌کنگ و همچنین ویزاهای کاری و دانشجویی بود. در سال ۲۰۲۳ مهاجرت از طریق مسیرهای قانونی حدود ۶۸۵,۰۰۰ نفر بود، در حالی که ۲۹,۰۰۰ نفر با قایق‌های کوچک از کانال عبور کردند، بسیاری از آنها از مناطق جنگ‌زده فرار کرده بودند. شعار “جلوی قایق‌ها را بگیرید” شعار حزب محافظه‌کار بود که پس از ۱۴ سال در انتخابات شکست خورد.

دولت بریتانیا یک “ارتش دائمی” از ۶,۰۰۰ پلیس ویژه برای پاسخ به هرگونه خشونت تشکیل داده است. شورای روسای پلیس ملی اعلام کرد بیش از ۱۲۰ نفر متهم و ۴۲۸ نفر در ارتباط با خشونت ها دستگیر شده‌اند.

pastedGraphic.pngچاپ کن