14/08/2024

همبستگی مردم مانع از آشوب شورشیان راست افراطی در بریتانیا شد

شب چهارشنبه 17 مرداد، گروه‌های راست افراطی که مخالفان آنها را «نازی» و «فاشیست‌» خطاب می‌کنند برای تجمع در بیش از 100 منطقه از جمله در چندین نقطه لندن فراخوان داده بودند اما حضور گسترده مردم و مخالفان آنها در همان مناطق مانع از تجمع راست‌گرایان افراطی شد. با این حال دولت بریتانیا دومین جلسه مدیریت بحران خود برای مقابله با شورش راست‌گرایان افراطی را پنج‌شنبه 18 مرداد برگزار خواهد کرد.

کی‌ئر استارمر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا با هشدار به راست‌گرایان افراطی گفت که تعقیب و مجازات شدید در انتظار آشوبگران است. دادگاه‌های بریتانیا نیز برخی از متهمان به شورش را که به پلیس، مردم و اماکن حمله کرده یا با نفرت‌پراکنی در رسانه‌های اجتماعی دیگران را به خشونت تحریک می‌کردند به زندان‌هایی از 2 تا 36 ماه محکوم کرده‌اند.

در حالی که چهارشنبه شب پلیس برای مقابله با شورش راست‌گرایان بسیج شده بود و انتظار خشونت‌های گسترده‌ای را داشت، گروه‌های مخالف راست‌گرایان شامل فعالان مدنی، چپ‌ها و حامیان حقوق اقلیت‌ها و جوامع محلی با حضور خود در خیابانها و در نزدیکی مراکز اسکان پناهجویان مانع از بروز خشونت‌های تازه شدند که با تقدیر پلیس بریتانیا روبرو شد.

با اینکه برخی از مقامات دولتی گفته بودند که آشوبگران ممکن است به جای اتهام اقدامات تروریستی ممکن است با اتهام افراط‌ گرایی روبرو باشند اما دادستان کل بریتانیا می‌گوید اعمالی که این گروه‌های سازمان یافته در یک هفته اخیر انجام داده‌اند «تروریستی» تلقی خواهد شد.

این شورش‌ها که در اغلب شهرهای بریتانیا رخ داده به دنبال انتشار اطلاعات گمراه کننده درباره هویت نژادی و مذهبی نوجوانی که به یک کلاس رقص دختران دبستانی حمله کرد و چند دختربچه را به قتل رساند و زخمی کرد.

دوشنبه هفته گذشته، یک نوجوان رواندایی تبار که گفته شده ممکن است دچار اختلال روانی باشد با چاقو به یک کلاس رقص آهنگ‌های تیلور سویفت در شهر ساوت پورت در شرق انگلستان یورش برد. سه دختربچه به قتل رسیدند و حال چند دختربچه دیگر به شدت وخیم است. حداقل دو بزرگسال نیز در این حمله زخمی شدند.

برخی رسانه‌های بریتانیایی می‌گویند اکنون روشن شده است که برای نخستین بار چه کسی این شایعه که مهاجم مسلمان و مهاجر بوده را در رسانه‌های اجتماعی مطرح کرده است.

آنها یک زن تاجر انگلیسی که گرایشات راست افراطی دارد را متهم به نفرت‌پراکنی نژادی کرده‌اند و پلیس می‌گوید تحقیقاتی را درباره این موضوع آغاز کرده است.

به دنبال شورش در ساوت پورت که به شهرهای مختلف بریتانیا نیز سرایت کرد، دادگاه در اقدامی بی‌سابقه نام و مشخصات مهاجم را اعلام کرد، اما این کار مانع از ادامه حمله به مراکز مسلمانان، اقلیت‌ها و مهاجران در بریتانیا و درگیری با پلیس نشد.

مخالفان راست‌گرایان افراطی می‌گویند «لیگ دفاع انگلیس» که رهبر آن از بریتانیا گریخته و به اتهامات مختلف تحت تعقیب است در گروه‌های واتس‌آپی شورش در بریتانیا را سازماندهی می‌کند.

چهارشنبه شب بسیاری از ایرانیان و افغانستانی‌ها در لندن در گروه‌های تلگرامی و اینستاگرامی نگرانی خود را از احتمال حمله به خود و همچنین محل کار‌شان را ابراز کردند، این درحالی است که برخی از فروشگاه‌ها و مراکز اسکان متعلق به مهاجران در شهرهای مختلف در روزهای گذشته مورد هجوم آشوبگران قرار گرفته است.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که با وجود نیاز کشور به نیروی کار مهاجران اما تقریبا نیمی از مردم از سیاست‌های مهاجرتی دولت ناراضی هستند. کی‌ئر استارمر نخست‌وزیر بریتانیا وعده داده است که در سیاست‌های ناکارآمد مهاجرتی تجدیدنظر اساسی صورت گیرد و با ورود غیرقانونی پناهجویان مقابله شود.