14/08/2024

ابراز نگرانی شدید کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از موج اعدام در ایران

ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل «به شدت» نسبت به گزارش‌ها از اعدام ۲۹ نفر در دو روز گذشته در ایران ابراز نگرانی کرده است.

لیز تروسل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل هم گفته است: «این رقم نشان‌دهنده تعداد بسیار نگران کننده اعدام در چنین مدت کوتاهی است.»

به گزارش بی بی سی هر چند سازمان ملل متحد گفته که نمی‌تواند شمار این اعدام‌ها را به طور مستقل تایید کند، اما خانم تروسل گفته است که براساس اعدام‌های گزارش شده تعداد کل این اعدام‌ها در سال جاری به دست کم «۳۴۵» مورد رسیده که شامل اعدام «۱۵ زن» می‌شود.

سازمان حقوق بشر ایران که در نروژ مستقر است، روز چهارشنبه (۷ اوت/۱۷ مرداد) در گزارشی اعلام کرد که «۲۹ مرد از جمله دو تبعه افغانستان و یک اقلیت قومی بلوچ به اتهام قتل و جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند.»

این سازمان حقوق بشری همچنین گفته است که از زمان انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور جدید در ماه ژوئیه حداقل «۸۷ نفر» در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند.

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفته است که این مسئله به ویژه از این جهت نگران کننده است که جرم اکثریت کسانی که در این مدت اعدام شده‌اند مرتبط با جرایم مواد مخدر بوده و اقلیت‌هایی از جمله کردها،‌ عرب‌ها و بلوچ‌ها هم به طور نامتناسبی با این اعدام‌ها مواجه شده‌اند.

لیز تروسل افزوده: «اعمال مجازات اعدام برای جرایمی که قتل عمد را شامل نمی‌شود با معیارهای بین المللی حقوق بشر ناسازگار است.»

این نخستین بار نیست که مقامات حقوق بشری نسبت به افزایش شمار اعدام شدگان در ایران ابراز نگرانی می‌کنند.

گزارش از تایید شش حکم اعدام در دیوان عالی

هرانا، که اخبار حقوق بشری را دنبال می‌کند، از تایید حکم اعدام شش زندانی دیگر در دیوان عالی کشور خبر داده است.

براساس این گزارش حکم اعدام مالک علی فدایی نسب، فرهاد شاکری، عیسی عبدمحمدی، عبدالحکیم عظیم گرگیج، عبدالرحمن گرگیج و تاج محمد خرمالی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان وکیل آباد در مشهد تایید شده است.

براساس گزارش هرانا این زندانیان در اوایل مرداد سال گذشته در شعبه چهارم دادگاه انقلاب مشهد پس از محاکمه مجدد در یک پرونده مشترک به اتهام «بغی» از طریق عضویت در گروه سلفی «حزب ‌الفرقان» و عضویت در «جبهه همبستگی ملی اهل‌ سنت ایران» به اعدام محکوم شدند.