14/08/2024

زندان اوین؛ محرومیت حورا نیک‌بخت از خدمات پزشکی

طبق آخرین گزارش از وضعیت حورا نیک‌بخت، ناشر و فعال حقوق زنان، مدیرمسئول انتشارات «مشقِ برابری» و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، وی با وجود حال نامساعد جسمی و در معرض خطر سکته مغزی قرار داشتن، همچنان از رسیدگی پزشکی تخصصی محروم مانده است.

روز پنج‌شنبه ١٨ مرداد ماه، به دلیل علائم شدید لرزش بدن و عدم توانایی تکلم به بهداری زندان منتقل شده و دکتر زندان تشخیص سکته مغزی داده است، پس آز ان حورا نیک‌بخت را به بیمارستان شهدای تجریش منتقل کرده و پس از معاینات پزشکان تشخیص می‌دهند که سکته مغزی نبوده و به دلیل فشارهای عصبی زیاد چنین مسئله‌ای برای وی به وجود آمده، اما وی با این شرایط در معرض خطر سکته مغزی قرار دارد.

باید اشاره کرد که با وجود احتیاج حورا نیک‌بخت به رسیدگی مناسب و تخصصی پزشکی به دستور مسئولان زندان، وی را ظهر روز جمعه به زندان بازگردانده می‌شود.

حورا نیک‌بخت، روز سه‌شنبه ٢٢ خردادماه سال جاری، در حساب کاربری خود در ایکس تصویری از برگه‌ی احضاریه‌ی خود را منتشر کرده بود که در این برگه‌ی احضاریه از وی خواسته شده بود برای «دفاع از اتهام انتسابی» به شعبه‌ی سوم بازپرسی دادسرای اوین مراجعه کند. وی پس از مراجعه به شعبه‌ی مذکور در روز ٢٣ خرداد ماه، بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

حورا نیک‌بخت، در حساب کاربری خود در ایکس گفته بود که به او «اتهام امنیتی» زده شده و نوشته بود: «اتهامم این است که زنم، زن مطلوب و محبوب جمهوری اسلامی (احمق، سربه‌زیر، وابسته و منقاد) نیستم و دوست دارم همانطور که دلم می‌خواهد زن باشم».

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این زندانی سیاسی روز چهارشنبه ٢٠ تیرماه، در شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران برگزار و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به خامنه‌ای»، به یک سال زندان محکوم شد. در جریان این دادرسی که تنها پنج دقیقه به طول انجامید، قاضی ایمان افشاری به حورا نیک‌بخت و وکیل مدافع وی اجازه‌ی دفاع و صحبت را نداده بود.