26/10/2024

کشته شدن سه سرباز لبنانی در حمله اسرائیل؛ حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه صفد

در پی افزایش تنش‌های اخیر بین اسرائیل، چندین شهرک مرزی در جنوب لبنان شاهد حملات هوایی جدیدی بودند. این حملات در روز یکشنبه منطقه «مساكن شعبیه» در اطراف شهر صور و همچنین «النبطیه» را هدف قرار داد.

علاوه بر این، شهرک مرزی «عیتا الشعب» نیز هدف قرار گرفت و درگیری‌هایی میان نیروهای حزب‌الله و ارتش اسرائیل رخ داد. همزمان، خبرنگار العربیه گزارش داد که دو حمله هوایی اسرائیل به مناطق «جرود الهرمل» در شرق لبنان صورت گرفته است.

همچنین، منابع العربیه از هدف قرار گرفتن یک کامیون نظامی ارتش لبنان توسط اسرائیل در جاده شهرک «عین إبل» در شهرستان بنت جبیل خبر دادند که منجر به کشته و زخمی شدن چندین نفر شد. ارتش لبنان در بیانیه‌ای تأیید کرد که سه تن از نیروهایش در این حمله جان خود را از دست داده‌اند، و بدین ترتیب شمار کشته‌شدگان نظامی این کشور از 23 سپتامبر تاکنون به هشت نفر رسیده است.

حمله به پایگاه فیلون

حزب‌الله نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که به تلافی حملات اسرائیل «به روستاها و منازل غیرنظامیان»، با شلیک موشک، پایگاه نظامی فیلون واقع در «روش بینا» (شرق شهر صفد در شمال اسرائیل) را هدف قرار داده است. همچنین، در بیانیه دیگری اعلام شد که نیروهای حزب‌الله تجمعی از نیروهای اسرائیلی در حومه شرقی شهرک «مرکبا» و غرب شهرک «العدیسه» را با شلیک چندین موشک هدف قرار داده‌اند.

خبرنگار العربیه نیز پیشتر گزارش داده بود که بیش از 100 موشک و گلوله از سمت لبنان به سمت شمال اسرائیل شلیک شده و سامانه‌های پدافندی برخی از آنها را در آسمان حیفا رهگیری کرده‌اند، بدون آنکه آژیر خطر به صدا درآید. با این حال، آژیرهای هشدار در حیفا، خلیج حیفا، ساحل کرمل، و همچنین شهرک‌های متعدد در جلیل علیا به صدا درآمده‌اند.

از سپتامبر گذشته، اسرائیل حملات خود را به مناطق مختلف لبنان تشدید کرده و مدعی شده که این حملات برای هدف قرار دادن پایگاه‌های حزب‌الله انجام می‌شود. اما دامنه این حملات به مناطق دیگری از جمله حومه جنوبی بیروت، جنوب، بقاع، و حتی مناطق کوهستانی لبنان و شمال کشور نیز گسترش یافته است.

نیروهای اسرائیلی در اوایل ماه جاری میلادی عملیاتی زمینی را که «محدود» توصیف شد، در مرزهای دو کشور آغاز کرده و به برخی از شهرک‌ها نفوذ کردند. به نظر می‌رسد اسرائیل در تلاش است تا نیروهای حزب‌الله را به شمال رودخانه لیتانی عقب براند تا منطقه‌ای عاری از نیروهای مسلح در مرز ایجاد کند و بدین ترتیب، شرایط برای بازگشت شهرک‌نشینان اسرائیلی که به‌دلیل درگیری‌ها خانه‌های خود را ترک کرده بودند، فراهم شود.