01/10/2024

ترک تحصیل کودکان ایرانی: پسرها برای اشتغال، دخترها برای ازدواج

محمد مولوی، نایب رئیس کمیسیون مجلس از ترک تحصیل ۲۷۶ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی گذشته خبر داد و آن را یک «شاخص بد» خواند. کارشناسان فقر و تبعیض‌های اجتماعی و عدم تساوی امکانات در مناطق مختلف ایران را از مهمترین دلایل ترک تحصیل می‌خوانند.

کنوانسیون حقوق کودک این دانش‌آموزان را با توجه به اینکه زیر ۱۸ سال سن دارند، کودک محسوب می‌کند.

مولوی همچنین از دلایل این موضوع فقدان امکانات در مناطق محروم و افزایش درخواست انتقال و مهاجرت معلمان از این مناطق را عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به کاهش سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی به ۹.۷۶ درصد، بر لزوم توجه بیشتر به این حوزه تأکید کرد.

در ابتدای پاییز گذشته نیز خبرگزاری‌ها از ترک تحصیل بیش از ۵۵۶ هزار نوجوان ایرانی پیش از دبیرستان خبر دادند.

کارشناسان علاوه بر محرومیت‌های منطقه‌ای و خانوادگی و فقر، افزایش مدارس غیرانتفاعی، تبعیض در امکانات آموزشی و کرونا را هم از دلایل این آسیب اجتماعی می‌دانند.

گزارش مرکز آمار نیز درباره کودکان محروم شده از تحصیل در فاصله مهر ۱۴۰۱ تا پایان تابستان ۱۴۰۲ نشان داد که در این سال تحصیلی حدود ۹۳۰ هزار کودک، ترک تحصیل کرده یا از تحصیل بازمانده‌اند در حالی که حدود ۵۵۷ هزار نفر از این کودکان، در گروه سنی ۱۵ تا ۱۷ ساله و از مقطع متوسطه دوم و بیش از نیمی از همین جمعیت ۵۵۷ هزار نفری و حدود ۲۹۶ هزار نفرشان، پسرها بوده‌اند .در گزارش مرکز آمار همچنین اعلام شده بود که در این سال تحصیلی حدود ۱۹۸ هزار کودک ۱۲ تا ۱۴ ساله (دوره متوسطه اول) و ۱۷۵ هزار کودک ۶ تا ۱۱ ساله (مقطع ابتدایی) از تحصیل محروم مانده‌اند که در همین گروه‌ها هم تعداد پسرها بیشتر از دخترها بوده است .

خبرگزاری ایسنا نیز در تازه‌ترین گزارش خود که در اردیبهشت ماه گذشته منتشر شد به نقل از مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی از ترک تحصیل ۱۵ درصد دانش‌آموزان خراسان شمالی در دوره دوم متوسطه خبر داد.

وی همچنین گفته بود که ترک تحصیل در دوره متوسطه اول بیش از این رقم است.

به گفته وی ۶۵ درصد دانش‌آموزانی که در این استان تحصیل می‌کنند پسر و ۳۵ درصد دختر هستند.

وی از ازدواج دانش‌آموزان دختر و مشغول به کار شدن دانش‌آموزان پسر به عنوان مهم‌ترین دلایل ترک تحصیل دانش‌آموزان در دوره متوسطه دوم یاد کرد.

مجید فولادیان، جامعه‌شناس پیش از این به ایسنا گفته بود که « با گذاشتن آمار بازماندگان از تحصیل در کنار حدود ۱۰ میلیون نفر افراد بی‌سواد کشور متوجه می‌شویم که ما چه وضعیت وخیمی را در حوزه بازماندگی از تحصیل شاهد هستیم.»