29/09/2024

انتخابات در آمریکا و تأثیر آن در اوضاع بین‌المللی

«ماهيت حقيقى پارلمانتاريسم بورژوازى نه تنها در رژيم‌هاى سلطنت مشروطه پارلمانى بلکه در دمکراتيک‌ترين جمهوريها هم اين است که در هر چند سال يکبار تصميم گرفته ميشود کداميک از اعضاى طبقه حاکمه در پارلمان مردم را سرکوب و لگدمال کند.» (لنین – دولت و انقلاب)

در آمریکا روند انتخاب این سرکوبگر و استثمارگر آغاز شده است. تأثیر این انتخابات  فقط محدود به محیط آمریکا نیست بلکه جهانی‌ست. ما در زیر به طور مشخص این انتخابات را بررسی می‌کنیم.

رئیس جمهور پیشین آمریکا دونالد ترامپ، در 18.7.2024 (۲۸ تیر ۱۴۰۳) رسماً نامزد حزب جمهوریخواه برای دور بعدی ریاست جمهوری در آمریکا شد و برای دومین بار در مبارزات انتخاباتی در مقابل جو بایدن قرار گرفت.

مردم آمریکا و مردم کلیه کشورهای جهان مدتی شاهد رقابت دو جنایت کار بین‌المللی، دو استثمارگر و دشمن زحمتکشان و نیروهای مترقی جهان بودند. هر دوی این کاندیدها سیاست عمومی و رسمی (بورژوازی آمریکا) را نمایندگی کرده‌اند و می‌کنند. ولی هر کدام از این‌ها نماینده قشری از بورژوازی حاکم بودند، به همین جهت هم در تقابل با هم قرار گرفتند. ولی جو بایدن به علت پیری و فرسودگی و مهمتر از آن رقابت‌های درونی “دمکرات”‌های آمریکا در ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۴ با یک دروغ آشکار “مشعل را تحویل نسل جدیدی” باید داد، از دور انتخابات ریاست جمهوری  کناره گیری کرد و به جای او خانم کامالا هریس معاون جو بایدن روی صحنه ظاهر شد.

۱کامالاهریس: با ورود خانم هریس به روی صحنه، فرهنگ بورژوازی فاسد آمریکا با تمام رزالت‌اش ظاهر شد. رقابت ترامپ با هریس با افشای همدیگر و فحاشی‌های بی پرده آغاز گردید:

هریس مدتی دادستان کل ایالت کالیفرنیا و دادستان عمومی شهر سانفرانسیسکو بوده است. او می‌گوید «مجرمانی مانند دونالد ترامپ را محاکمه کرده‌ام … امثال او را خوب می‌شناسم. من سوابق خود را در مقابل پرونده خشونت جنسی ترامپ که توسط هیئت منصفه متهم شده است، قرار خواهم داد.»

هریس فایل صوتی‌ای را رو می‌کند که ترامپ در انتخابات گذشته «از مقامات ایالت جورجیا خواسته است آراء را پیدا کرده و نتیجه انتخابات را تغییر دهند.»

هریس می‌گوید: «ترامپ به ۳۴ فقره کلاه برداری متهم است … او کشور را به عقب می‌کشد.»، «او یک کلاه بردار است» «یک مجرم محکوم است.»

ترامپ در مبارزات انتخاباتی می‌گوید: «جوبایدن خسارتبارترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست.»، «برای سه سال و نیم کامالا هریسِ دروغگو به تنهایی نیروی محرکه فوق ‌لیبرال در تک تک فاجعه‌هایی بوده که بایدن آفریده است.»، او اضافه می‌کند که «او یک چپ رادیکال دیوانه است که اگر شانس رسیدن به قدرت را پیدا کند کشور ما را ویران می‌کند.»

مارکس و انگلس در مانیفست کمونیست با ژرف اندیشی مخصوص خود می‌نویسند: «کجاست آن حزب اپوزيسيونى که بنوبه خود داغ اتهام کمونيسم را خواه بر پيشگامترين عناصر اپوزيسيون و خواه بر مخالفين مرتجع خويش نزند؟»

حال در انتخابات جناح‌های بورژوازی امپریالیستی امریکا، نمایندگان به هم داغ کمونیسم می‌کوبند: هم خانم هریس چپ رادیکال است و هم آقای ترامپ یک دیوانه رادیکال.

با این مقدمه خانم هریس و آقای ترامپ وارد مبارزه انتخاباتی می‌شوند.

خانم کامالا هریس کیست؟: او یک دو رگه آفریقائی – آسیائی بسیار پر انرژی و فعالی‌ست که پس از طی کردن مقام‌های دادستانی سانفرانسیسکو، دادستانی ایالت کالیفرنیا، اخذ مقام سناتوری، معاونت ریاست جمهوری جو بایدن، اکنون کاندیدای ریاست جمهوری جناح دمکرات‌های آمریکا در انتخابت گشته است.

در بین دمکرات‌ها شخصیت‌هائی به افشاگری او پرداخته و مسائل قابل تعمقی را مطرح کرده‌اند:

۱- به عنوان دادستان عمومی ایالت کالیفرنیا، از پیگیری پرونده‌ی پلیس‌هایی که هنگام دستگیری افراد غیرمسلح به آنها شلیک کردند و به قتل‌شان رساندند، امتناع کرده است. در یک پرونده معروف، قربانیان خشونت پلیس را دو مرد جوان فیلیپینی ــ آمریکایی و لاتینی تشکیل می‌دادند.

۲- او متهم به پیگیری سیاست سختگیرانه‌ای علیه مواد مخدر در زمان دادستانی خویش است. در عین حال متهم به جلوگیری از پرداخت جریمه برای آزادی متهمانی که به اشتباه محکوم شده بودند،

۳- متهم به جلوگیری از جراحی تطبیق جنسیت برای متهمان ترنس،

۴- متهم به جلوگیری از آزادی زندانیان غیرخشن، و تلاش برای باطل کردن پرونده‌‌های قضایی برای پایان دادن به حبس انفرادی در کالیفرنیا (رادیو زمانه)

در واقع کاندید دمکرات‌های آمریکا همان سیاست جو بایدن را در داخل آمریکا و در سطح بین‌المللی به پیش خواهد برد ولی این بار در قالب یک زن دو رگه پر انرژی و نسبتا جوان برای این مقام.

۲دونالدترامپ: مرکز سیاست جهانی او تبدیل مردم جهان به: مردمان آمریکا (بورژوازی آمریکا) = اربابان جهان و دیگر مردمان جهان به صورت خدمتگذاران مردم آمریکا. همان طور که هیتلر گفت “آلمان بالاتر از همه”، دونالد ترامپ نیز می‌گوید «آمریکا بالاتر از همه. ما باید آمریکا را بزرگ کنیم» در خدمت این هدف باید شرایطی پیش آورد تا سرمایه‌های جهانی به طرف آمریکا سرازیر شود. در نتیجه باید قطب دیگر قدرت امپریالیستی جهان را که سرمایه‌های موجود بین‌المللی را جذب می‌کند، تضعیف کرد. بر این مبنا سیاست آینده ترامپ درگیری وسیع اقتصادی، نظامی و فرهنگی با چین خواهد بود.

در نتیجه در عین رسیدن به مسأله اوکراین و مناسبات با روسیه، تمرکز سیاست جهانی ترامپ روی چین خواهد بود و نه روسیه.

لذا بحران تایوان شدت خواهد گرفت و درگیری‌های نظامی در دریای چین غیر محتمل نخواهد بود.

ترامپ به قتل عام مردم جهان نه فقط در شکل نظامی، بلکه بیشتر در شکل رقابت اقتصادی با چین، دامن خواهد زد. رقابت اقتصادی گرانی و تورم به وجود می‌آورد، فقر و بی خانمانی و فساد را دامن می‌زند، محیط زیست را همه جانبه مورد تهاجم خانمان براندازی قرار می‌دهد. قتل عام در جنگ اقتصادی خاموش است. زیاد به چشم نمی‌آید ولی میلیونی‌ست.

سیاست اقتصادی ترامپ در صحنه بین‌المللی در رابطه با کشور آمریکا بسیار مخرب و به لحاظ تاریخی عقب مانده است.

در کشورهای امپریالیستی کنسرن‌های غول آسائی به وجود می‌آیند که پا بر صحنه بین‌المللی می‌گذارند، سرمایه را از کشور مادر به نقاط تولیدی ارزان صادر می‌کنند و میلیاردها دلار سود وارد کشور مادر می‌نمایند. سیاست اقتصادی ترامپ عکس این است. ترامپ در دور پیش سعی داشت سرمایه کنسرن‌های عظیم آمریکائی را که در صحنه بین‌المللی در دیگر کشورها مشغول تولید و ثروت آفرینی بودند، به آمریکا باز گرداند و در عین حال جلوی مهاجرین خارجی به آمریکا را نیز سد کند. کارگر آمریکائی بسیار گرانتر از کارگر ایرانی و یا مصری و یا عراقی است. در نتیجه تولید در آمریکا گرانتر از این کشورها تمام می‌شود ولی محل کار ایجاد می‌کند. کارگر و کارمند آمریکائی کار به دست می‌آورد. ولی زندگی آنچنان گران می‌شود که پول به دست آمده را بی ارزش می‌کند. از جانب دیگر در آمریکا مثل دیگر کشورهای امپریالیستی کمبود نیروی کار متخصص و غیر متخصص، پیشرفت صنعت و تکنولوژی و تولید را کند کرده است. سیاست مهاجر ستیزی ترامپ، آن را کندتر کرده و برای جامعه آمریکا مصیبت‌بار است.

سناتور جی‌دی ونس معاون ترامپ هنوز به قدرت نرسیده علیه مهاجرین به آمریکا شمشیر کشیده است: «هرچند آمریکا از تازه ‌واردها استقبال می‌کند، اما براساس شرایطی که ما تعیین می‌کنیم.»

ترامپ بیش از بایدن اسرائیل را در آغوش می‌گیرد. لذا وضعیت فلسطینیان با آمدن ترامپ مصیبت بارتر از اکنون خواهد بود.

سیاست‌های مخرب جو بایدن در سطح آمریکا و در سطح بین‌المللی، آمریکا را در پیش مردم جهان منزوی نموده است. مردم از این دولت نفرت دارند. با ادامه این سیاست توسط کامالا هریس این نفرت ادامه خواهد یافت و با آمدن ترامپ این نفرت روزافزون خواهد بود.

ناشی از داده‌های غیر قابل انکار که از عمل کرد هر دو رئیس جمهور جنایت کار آمریکا حاصل می‌گردد، نتیجه می‌شود که اگر هریس به قدرت برسد و کماکان همان سیاست دمکرات‌ها را پیاده کند، که پیاده خواهد کرد، جهان را فقر و بحران و مبارزه گسترده‌تر در خود خواهد پیچید. در واقع اوضاع فعلی ادامه خواهد داشت و با روند دردناکتری به پیش خواهد رفت. و اگر ترامپ به قدرت دست یابد، جهان را مرگ و میر بی انتها و مبارزه در ابعاد این جهان پهناور، بنیان نظام سرمایه‌داری و امپریالیسم را خواهد لرزاند.

در دوران هر دو رئیس جمهور، مردم ایران تحت فشار تحریم‌ها رنج‌ها و نا به سامانی‌های بسیار را از سرگذراندند. در دوران ترامپ تحریم‌ها تشدید شد، در دوران جو بایدن سعی شد با سیاست نان قندی و شلاق با مردم ایران رفتار شود. در صورت کسب مجدد قدرت توسط ترامپ، وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مردم ناشی از تشدید تحریم‌های آمریکا غیر قابل تحمل‌تر خواهد شد و از این ممر، دولتمردان رژیم ایران میلیاردها دلار به جیب خواهند زد.

نظم کمونیستی

15.8.2024