28/09/2024

انفجار تجهیزات رادیویی حزب‌الله در لبنان 9 کشته و 2800 زخمی برجای گذاشت

خبرگزاری‌‌های رسمی ایران زخمی شدن مجتبی امانی، سفیر تهران در بیروت بر اثر منفجر شدن پیجر حزب‌الله نزد او را تایید کردند

وزیر بهداشت لبنان سه‌شنبه 27 شهریور طی کنفرانس خبری کوتاه، شمار آسیب‌دیدگان انفجار پیجرهای پیام‌رسان گروه شبه‌نظامی حزب‌الله در این کشور را 9 کشته و 2800 زخمی اعلام و حال 200 زخمی را وخیم گزارش کرد.

وزیر بهداشت لبنان همچنین از انتقال شمار زیادی از مجروحان حزب‌الله به بیمارستان‌ها در سراسر این کشور خبر داد.

همچنین منابع العربیه از زخمی شدن شماری از رهبران ارشد شبه‌نظامی حزب‌الله و همراهان آنها بر اثر منفجر شدن دستگاه‌های پیجر پیام‌رسان متعلق به این گروه خبر دادند.

یک عضو مسئول در حزب‌الله منفجر شدن دستگاه‌های پیجر حزب‌الله را تاکنون بزرگ‌ترین نفوذ امنیتی در سیستم‌های ارتباطی و ساختار امنیتی این گروه توصیف کرد.

مسئول دانستن اسرائیل

در همین راستا حزب‌الله در دومین بیانیه خود اسرائیل را در ارتباط با منفجر شدن پیجرهای پیام‌رسان خود متهم کرد.

پیش‌از این حزب‌‌الله در بیانیه اول خود بدون متهم کردن اسرائیل بر انجام تحقیقات درباره این انفجارها تاکید کرده بود.

زخمی شدن سفیر ایران

رسانه‌های لبنان گزارش دادند که دو کارمند سفارت ایران در بیروت بر اثر منفجر شدن دستگاه‌های پیجر پیام‌رسان مرتبط با حزب‌الله زخمی شدند.

خبرگزاری‌‌های رسمی ایران نیز از زخمی شدن مجتبی امانی، سفیر تهران در بیروت بر اثر منفجر شدن پیجر حزب‌الله نزد او خبر دادند.

در همین راستا خبرگزاری «فارس» وابسته به سپاه پاسداران ایران ضمن تایید زخمی شدن «مجتبی امانی»، سفیر این کشور در بیروت بر اثر منفجر شدن دستگاه پیجر پیام‌رسان بی‌سیم مرتبط با حزب‌الله از انتقال او به بیمارستان خبر داد.

تلویزیون ایران نیز اعلام کرد که سفیر ایران در بیروت بر اثر منفجر شدن پیجر زخمی شده اما وضعیت او خطرناک نیست و در هوشیاری کامل به سر می‌برد.

در این‌باره سفارت ایران در بیروت اعلام کرد که سفیر ایران در لبنان در این حادثه زخم‌ سطحی برداشته اما حال عمومی او خوب است.

همچنین «نرگس قدیریان» همسر «مجتبی امانی»، سفیر ایران در بیروت طی پیامی بر شبکه «ایکس»، زخمی شدن همسرش در حادثه انفجار پیجر در بیروت را تایید کرد.

آسیب زدن به اعضای حزب‌الله در سوریه

بر اساس آنچه در رسانه‌های سوریه نیز گزارش شده، بر اثر انفجار‌هایی مشابه آسیب‌‌هایی به اعضای حزب‌الله در سوریه نیز زده شده است.

دیدبان حقوق بشر سوریه نیز گزارش داد که پیجر نزد یکی از اعضای حزب‌الله درون خودروی حامل او در جاده کفر سوسه در دمشق منفجر شده و چند زخمی بر جای گذاشته است.

رسانه‌های سوریه از زخمی شدن اعضای حزب‌الله در سوریه بر اثر انفجار دستگاه‌های پیجر پیام‌رسان متعلق به این گروه شبه‌نظامی خبر می‌دهند.

جلسه کابینه امنیتی اسرائیل

در این رابطه سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل اعلام کرد که شورای امنیت ملی اسرائیل از وزرا و مسئولین خواسته‌ است تا از اظهارنظر درباره انفجارها در لبنان خودداری کنند.

بنا به گزارش رسانه‌های اسرائیلی در شرایط کنونی هیچ‌گونه تغییری در توصیه‌های مرتبط با اوضاع با لبنان ایجاد نشده است و فرماندهی جبهه داخلی احتمال تشدید تنش امنیتی با لبنان را به مقامات[اسرائیلی] ابلاغ کرده است.

سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل نیز به انجام تدارکات جهت هر گونه تشدید تنش‌ احتمالی و تشکیل جلسه رایزنی‌های نتانیاهو، گالانت و فرماندهان ارتش در وزارت دفاع‌ این کشور به‌منظور بررسی تحولات لبنان و اوضاع در جبهه شمالی اشاره کرد.

العربیه