27/09/2024

ده‌ها کارگر در انفجار یک معدن خصوصی زغال‌سنگ در طبس کشته، زخمی یا مفقود شدند

براساس آخرین گزارش‌های رسمی دست‌کم ۳۰ تن از کارگران معدن در انفجار معدن زغال‌سنگ معدنجو در طبس کشته شده‌اند. ۲۹ نفر «مفقود» و هنوز در زیر آوارها هستند و عملیات آواربرداری و نجات همچنان ادامه دارد.

طبق گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) معدن زغال‌سنگ پرورده استان خراسان جنوبی در محور یزد به طبس حدود ساعت ۲۲:۲۱ شنبه ۳۱ شهریور دچار انفجار شده است. گفته می‌شود حداقل ۶۹ کارگر در بلوک B و C این معدن «خصوصی» مشغول کار بوده‌اند. آخرین گزارش‌های منتشرشده از مرگ ۳۰ کارگر و مصدوم‌شدن ۱۷ کارگر خبر داده‌اند. در دو انفجار صورت گرفته تا لحظه نگارش این گزارش ۲۹ نفر هم مفقود شده‌ اند که جستجو برای یافتن آن‌ها ادامه دارد.

احتمال می‌رود شمار کشته‌شدگان بیشتر از آمار اعلام‌شده باشد. خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی در یکی از گزارش‌های اولیه خود از این معدن اعلام کرد این معدن خصوصی بوده. او گفت ابتدا آمارهای بسیار نگران‌کننده‌ای از تعداد کارگران کشته‌شده در آن شنیده شده اما تلویحا اشاره کرد که با حضور مقام‌های رسمی در محل آمارهای اعلام‌شده کاهش پیدا کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز به نقل از روابط عمومی هلال احمر استان خراسان جنوبی دلیل انفجار را «نشت گاز در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال سنگ معدنجوی طبس» اعلام کرده است. این خبرگزاری به نقل از استاندار خراسان‌جنوبی نوشت: «دیشب ساعت ۲۱ انفجار در معدن رخ داد. از ۴۷ نفری که دیشب در بلوک B بودند ۳۰ نفر فوت کردند. در بلوک C تراکم گاز متان بسیار زیاد است و تا ۳-۴ ساعت آینده وضعیت آن مشخص می‌شود».

عبدالهی، رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی هم در سخنان مشابهی گفت:‌ «حادثه در دو بلوک B و C به‌وقوع پیوسته است. در بلوک B تعداد ۴۷ نفر ودر بلوک C حدود ۲۳ نفر محبوس شده‌اند. در بلوک B سی نفر فوت کرده و ۱۷ نفر مصدوم شده‌اند. بلوک B کاملا آواربرداری انجام شده است. عملیات جستجو در بلوک B آغاز شده است».

محمدعلی آخوندی (مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان جنوبی) نیز ضمن تأکید بر این‌که احتمال افزایش شمار کشته‌شدگان وجود دارد گفت: به گفته حاضران در صحنه در زمان انفجار احتمالا ۶۹ نفر در معدن مشغول فعالیت بوده‌اند که انفجار گاز اتفاق افتاده است.

اخبرگزاری‌ها همچنین از تماس‌های الیاس حضرتی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت و محمدرضا عارف، معاون اول مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری با جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی، محمداتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیر حسین کلیوند، رئیس جمعیت هلال احمر درباره این انفجار خبر داده اند. الیاس حضرتی و محمدرضا عارف گفته‌اند که پزشکیان برای رسیدگی به این حادثه «دستور ویژه»‌ داده و وزیران کار و صمت را به خراسان جنوبی اعزام کرده است.

مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن هم از دستور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای پیگیری این حادثه خبر داده است.

 همچنین گفته می‌شود پیرحسین کولیوند، رئیس هلال احمر نیز به این استان رفته است تا دست‌کم بر شش تیم تخصصی جستجو و نجات از آوار نظارت کند

طبق گزارش ایلنا علی نسائی زهان، دادستان مرکز استان خراسان جنوبی نیز درباره جزئیات انفجار گفته است:‌ انفجار در عمق زمین داده است و منجر به بسته شدن راه‌ها و تجمع گاز شده است به همین دلیل افرادی هم که برای امدادرسانی در محل حاضر شده اند دچار آسیب می‌شوند به همین دلیل دستور داده شده است امدادرسانی به گونه‌ای انجام شود که کمترین آسیب به امدادگران وارد شود و حادثه جدیدی رخ ندهد.

او افزود: «در حال حاضر اولویت امدادرسانی به مجروحان و خارج کردن افراد از زیر آوار است، اما یقینا به قصور و تقصیر عوامل مربوطه رسیدگی و با ترک فعل‌های رخ داده شده در این زمینه برخورد می‌شود.»

انفجار معدن در ایران بارها جان کارگران را گرفته است. سال گذشته  انفجار در معدن رزمجاه طرزه در شمال شهر شاهرود سبب فروریختن این معدن شد و جان حداقل شش کارگر این معدن را گرفت.

کارگران معدن از جمله کارگرانی هستند که قربانی سودجویی پیمانکاران و صاحبان معادن می‌شوند که برای سود بیشتر از تأمین ابزار ایمنی استاندارد و رعایت اصول ایمنی سر باز می‌زنند.

سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۲ مرگ دست‌کم دو هزار و ۱۱۵ کارگر را بر اثر حوادث کاری ثبت کرده است.  بخش زیادی از حوادث کاری مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار، رخ می‌دهد که کارگران آن نه قرارداد کاری دارند و نه بیمه هستند.