28/09/2024

حزب الله رسما با صدور بیانیه سوگواری کشته شدن حسن نصرالله را تایید کرد

گروه «حزب‌الله» لبنان، بعد از ظهر شنبه هفتم مهر، رسما با صدور یک بیانیه‌ سوگواری کشته شدن دبیرکل خود، حسن نصرالله را تایید کرد.

پیش از این ارتش اسرائیل بامداد امروز شنبه نیز به طور رسمی اعلام کرد که حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، در حملات هوایی این کشور به جنوب بیروت کشته شده است.

در این حمله که مقر فرماندهی حزب‌الله در منطقه «حریک» را هدف قرار داد، علاوه بر نصرالله، شماری از فرماندهان ارشد این گروه از جمله علی کرکی، فرمانده جبهه جنوبی حزب‌الله، نیز کشته شدند.

جزئیات حمله

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل با استفاده از «اطلاعات دقیق امنیتی»، به یک مقر زیرزمینی حزب‌الله که در زیر یک ساختمان مسکونی واقع شده بود، حمله کردند. در زمان حمله، رهبران ارشد حزب‌الله از جمله حسن نصرالله در داخل مقر حضور داشتند.

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل، نيز در شبكه ايكس به طور رسمی اعلام کرد که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، در حملات اخیر اسرائیل کشته شده است. اعلام قتل حسن نصر الله پس از چندین ساعت ابهام درباره سرنوشت نصرالله و حملات سنگین به مقر فرماندهی حزب‌الله در منطقه حریک در جنوب بیروت منتشر شدهمزمان با این تحولات صبح امروز، شنبه، مناطق مختلف جنوب بیروت با دود و آتش ناشی از چندین حمله هوایی اسرائیل مواجه بود. این حملات پس از هدف قرار دادن مقر فرماندهی حزب‌الله در منطقه «حریک» بیروت انجام شد. ارتش اسرائیل اعلام کرده که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، و دیگر فرماندهان این گروه هدف اصلی این حمله بوده‌اند، اما هنوز خبری از وضعیت نصرالله منتشر نشده و شرایط او در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بیانیه‌های حزب‌الله

حزب‌الله طی ساعات گذشته سه بیانیه منتشر کرده که در هیچ‌کدام به وضعیت نصرالله اشاره‌ای نشده است. این گروه تنها اعلام کرده که «تمامی شایعات درباره حمله اسرائیل به جنوب بیروت نادرست است» و جزئیات بیشتری از این شایعات ارائه نکرده است. حزب‌الله همچنین وجود هرگونه تسلیحات یا مهمات در ساختمان‌هایی که اسرائیل هدف قرار داده بود، رد کرده و مسئولیت شلیک موشک به سمت «صفد، کرمیل و ساعر» را پذیرفته است.

اختلال در فعالیت فرودگاه بیروت

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، نشان می‌دهند که باند فرودگاه بیروت، که نزدیک به منطقه حریک است، تاریک بوده و تنها نور انفجارها و حملات هوایی اسرائیل در پس‌زمینه دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار «العربیه»، صبح امروز برخی کارکنان فرودگاه به محل کارشان بازگشته‌اند. این در حالی است که حرکت پروازها در شب گذشته تقریباً متوقف شده و فقط چند پرواز بسیار محدود انجام شده است.

تهدید اسرائیل

ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای از طریق سخنگوی خود، آویخای ادرعی، در ایکس (توئیتر سابق)، هشدار داد که اجازه نخواهد داد به هیچ طریقی سلاح به حزب‌الله منتقل شود. او همچنین تأیید کرد که هواپیماهای اسرائیلی پروازهایی در اطراف فرودگاه بیروت انجام داده‌اند و افزود: «تا کنون، دولت لبنان برخلاف دولت سوریه، مسئولانه عمل کرده و اجازه نداده از فرودگاه برای انتقال تسلیحات استفاده شود.»

برخی ناظران معتقدند که کشته شدن یا ناتوانی حسن نصرالله می‌تواند ضربه بزرگی به حزب‌الله وارد کند. نصرالله بیش از 30 سال است که این گروه مورد حمایت ایران را رهبری می‌کند و جایگزینی او، به‌ویژه پس از حملات اخیر اسرائیل که منجر به کشته شدن شماری از فرماندهان ارشد حزب‌الله شده، چالشی بزرگ خواهد بود.

یک مقام ارشد اسرائیلی نیز گفت که فرماندهان ارشد حزب‌الله هدف حمله به حارة حریک بودند، اما در مورد سرنوشت نصرالله اظهار نظری قطعی نکرد و فقط اشاره کرد: «گاهی اوقات آنها واقعیت را پنهان می‌کنند وقتی ما موفق می‌شویم.»

در همین حال، یک منبع نزدیک به حزب‌الله اعلام کرد که نصرالله در سلامت است، اما درباره اینکه آیا او در زمان حمله در این مقر حضور داشت یا نه، توضیحی نداد.