28/10/2024

اخبار کارگری ایران

نارضایتی کارگران شهرداری آبدانان

کارگران شهرداری آبدانان واقع در استان ایلام روز یکشنبه 6 آبان ماه، در اعتراض به عملکرد ضعیف مسئولان در پیگیری مطالبات‌شان اقدام به برگزاری تجمع کردند.

کارگران این شهرداری دارای ۵ ماه دستمزد معوقه می باشند و تجمعات مکرر آنها مقابل نهادهای مختلف دولتی در شهرستان آبدانان و استان ایلام  تاکنون نتیجه ایی دربر نداشته است. به گفته یکی از کارگران، به دلیل عدم پرداخت دستمزدها در شرایط اقتصادی کشور، صدمات جبران‌ناپذیری به معیشت‌شان وارد شده است.

اعتراض کارگران شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان

حدود ۱۷ کارگر نگهبان شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان که از یکم آذرماه سال ۱۴۰۲ از کار اخراج شده بودند، نسبت به بلاتکلیفی و عدم پرداخت حقوق معوقه خود اعتراض کردند.

از قرار معلوم، کارفرمای شرکت تعاونی مسکن کارکنان علوم پزشکی زنجان حدود ۱۷ کارگر نگهبان و دائمی را به بهانه‌ عدم نیاز و واگذاری مسئولیت‌شان به پیمانکار از کار اخراج کرده است، که در نهایت کارگران ناچار شدند با طرح شکایت در اداره کار زنجان برای بازگشت به کار خود اقدام کنند. به گفته کارگران: با وجود آنکه اداره کار در دو نوبت در تاریخ‌های ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ و۲۱ تیر ماه سال جاری (۱۴۰۳) برای کارگران تعدیلی حکم بازگشت به کار صادر کرده اما کارفرما در مقابل این حکم مقاومت می‌کند و اجازه ادامه کار را به آن‌ها نمی‌دهد. همچنین بعد از تحمل ۱۱ ماه بی‌پولی در نتیجه اخراج اجباری کارفرما، هنوز مقرری بیمه بیکاری کارگران به دلیل معوقات بیمه‌ای کارفرما به تامین اجتماعی برقرار نشده است.

تجمع اعتراضی پرستاران و کادر درمان شوشتر

روز شنبه 5 آبان ماه،جمعی از پرستاران و کادر درمان بیمارستان های شوشتر مقابل ساختمان فرمانداری دست به تجمع زده و خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

این پرستاران،تعرفه‌های ناعادلانه و اضافه‌کار اجباری را دلیل اصلی اعتراض خود عنوان کردند و گفتند:برای هر ۱۵۰ ساعت اضافه کار باید یک حقوق کامل به پرستاران پرداخت شود؛نظام تعرفه‌گذاری پرستاری نیز نیازمند اصلاحات جدی‌ست.در ماه‌ها و سال‌های اخیر پرستاران در بسیاری از مراکز درمانی در اعتراض به پایین بودن حقوق و مشکلات کاری خود بارها تجمع کرده‌اند اما مقامات دولتی همچنان به مطالبات این معترضان توجهی نکرده اند

تجمع بازنشستگان معادن زغال سنگ کرمان

جمعی از بازنشستگان زغال سنگ کرمان روز یکشنبه 6 آبان ماه، در اعتراض به عدم اجرای همسان سازی عادلانه و بیمه ی درمانی بی کیفیت، دست به تجمع زدند.

در این تجمع،کارکنان بازنشسته شرکت زغال سنگ البرز کرمان باتوجه به بالابودن هزینه‌های زندگی خواهان توجه دولت به مسائل حقوقی و معیشتی و درمانی‌شان به عنوان شغل سخت و زیان آورشدند. گفتنی است، توجه به تورم و گرانی‌ها، پرداخت مطالبات معوقه و سختی کار به نرخ روز، اصلاح و تدوین اساسنامه و آئین نامه و نیز توجه ویژه به درمان خاص مشاغل سخت و بیماریزا و اصلاح همسان سازی حقوق با استفاده از مدل شغل محور و تطبیق آن با مشاغل همطراز از جمله مطالبات کارکنان شرکت ذغال سنگ کرمان می باشد.

گردهمایی اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی

روز یکشنبه 6 آبان ماه، جمعی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی کرمانشاه و اهواز مجدداً در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل سازمان تأمین اجتماعی شهرهای خود تجمع کردند.

بازنشستگان همانند تجمعات گذشته، خواستار “اجرای صحیح مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، ترمیم مستمری‌ های خود، بهبود شرایط معیشتی، ارائه خدمات درمانی رایگان و پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی” شدند. از دیگر مطالبات آنها افزایش مستمری‌ها براساس هزینه‌های زندگی و مطابق موازین قانونی و همسان‌سازی کامل حقوق‌ها است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد

روز یکشنبه ۶ آبان ماه، جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد در مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی در اهواز و اصفهان دست به تجمع زدند.

این بازنشستگان با تجمع مقابل صندوق بازنشستگی فولاد در شهرهای مخل سکونت خود بار دیگر بر اجرای کامل همسان‌سازی، دریافت مطالبات معوقه، لغو قرارداد با بیمه دانا، تضمین اجرای تعهدات درمانی مطابق با آیین‌نامه فولاد و افزایش حقوق بر اساس نرخ تورم تاکید کردند.