28/10/2024

درخواست از وریشه مرادی برای پایان اعتصاب غذا

امروز یک‌شنبه ۶ آبان‌ماه، نهاد «نه به تابو نه به خشونت علیه زنان» با انتشار بیانیه‌ای در حساب تلگرامی خود از وریشه مرادی، فعال حقوق زنان، عضو جامعه‌ی زنان آزاد شرق کوردستان(کژار) و زندانی سیاسی محکوم به «بغی» که در اعتراض به صدور و اجرای حکم اعدام در زندان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است، خواست که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

در بیانیه‌ی نهاد «نه به تابو نه به خشونت علیه زنان» که با جمله‌ی وریشه مرادی که در نامه‌ی دفاعیه‌ی خود نوشته بود، «داعش سر می‌بُرد، جمهوری اسلامی سر به دار می‌کشد» آغاز شده است، با اشاره به اینکه وریشه مرادی، همزمان با روز جهانی مبارزه با اعدام در اعتراض به افزایش صدور و اجرای اعدام‌ها در ایران، و همچنین در اعتراض به بلاتکلیفی خود دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است، نوشت: تلاش و مبارزه‌ی شما و دیگر همبندی‌هایتان در زندان‌ها و سیاه‌چاله‌های رژیم ضدزن و ضدانسانی جمهوری اسلامی، بی‌شک نمونه‌های درخشانی از مقاومت علیه رژیمی است که تنها رابطه‌اش با جامعه، انسان و آزادی، شکنجه و اعدام است. مبارزه شما عزیزان، و به ویژه شما وریشه عزیز، که زیر حکم ضدانسانی و قرون وسطایی «بغی» بیدادگاه‌های رژیم جور و جهل اسلامی قرار دارید، بی‌شک درخشان و ماندگار است.

در ادامه‌ی این بیانیه آمده است: مبارزه‌ی شما عزیزان، رکن اساسی مبارزه‌ای عمیق و گسترده در کل جامعه است. مبارزه‌ای که با شعار و مطالبه «ژن، ژیان، ئازادی» آغاز شده و بی‌شک با سرنگونی جمهوری اسلامی به سرانجام خواهد رسید.

نهاد «نه به تابو نه به خشونت علیه زنان» در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود ضمن درخواست از وریشه مرادی برای پایان دادن به اعتصاب غذای خود که در هجدهمین روز قرار دارد، نوشت: وریشه عزیز، انقلاب و رهایی کل جامعه از چنگال رژیم آپارتاید جنسی و ضدبشری اسلامی به تک‌تک شما عزیزان نیازمند است. اجازه بدهید که شما را در کنار خود داشته باشیم. اجازه بدهید که دست در دست و شانه‌به‌شانه‌تان برای آزادی و عدالت بجنگیم. ما هم در کنار صدها فعال و همرزم شما، خواهان پایان دادن به اعتصاب غذایتان هستیم تا بتوانیم شانه به شانه علیه احکام اعدام و برای آزادی تک‌تک شما یاران و عزیزانمان مبارزه کنیم.

روز پنج‌شنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۳، وریشه مرادی، فعال حقوق زنان کە بیش از ۱۴ ماه است همچنان به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد، همزمان با روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام، در اعتراض به صدور و اجرای حکم اعدام در ایران، دست به اعتصاب غذای نامحدود زد.

وریشه مرادی روز شنبه ٢١ مهرماه دو روز پس از اعلام اعتصاب غذای نامحدود خود، با انتشار نامه‌ای از زندان اوین نوشت: «اجازە ندهید جنگ‌های فرامرزی بر موضوع سرکوب‌های داخلی جامعە سایە بیفکند. تلاش من برای اعتصاب غذا در این راستاست. ما به هر قیمتی که شده اجازه نخواهیم داد صدای مبارزان داخلی که شجاعانه ایستاده‌اند در هیاهوی جنگ‌ها و ماجراجویی‌های بی‌فرجام گم شود.»

وی در ادامه نامه خود نوشته است: «جهت به بارنشستن اعتراض و موضع‌گیری صریح و شفاف کمپین‌های نە بە اعدام در سراسر جهان که گروەها، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی با هدف متوقف کردن اعدام به راه انداخته‌اند، اعتصاب غذای نامحدود خود را ادامە خواهم داد.»