16/07/2024

سقوط بورس ایران تحت تاثیر افزایش تنش‌ها در منطقه

در سایه افزایش تنش‌ها در منطقه و خبرهای مربوط به حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل، بورس ایران با خسارت هنگفتی مواجه شده است، به طوری که 99 درصد بازار سرمایه در وضعیت صف فروش قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری «مهر»، در ابتدای معاملات روز شنبه 25 فروردین، شاخص کل بورس ایران با ریزش سنگین 26 هزار واحدی روبرو شد و برای دومین روز متوالی، روند خروج نقدینگی حقیقی با ثبت رقم 528 میلیارد تومان همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، در یک هفته گذشته بر شدت خروج از بورس ایران افزوده شده‌ است. در چنین شرایطی برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی به ارزش 2 هزار و 218 میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

ریزش در بازار سهام ایران تحت تاثیر افزایش تنش‌های منطقه در حالی صورت می‌گیرد که این بازار از ابتدای زمستان گذشته تاکنون با نوسانات بسیار و بازدهی منفی روبرو بوده‌ است.

وبسایت «تجارت نیوز» نیز در گزارشی با تیتر «شنبه سیاه بورس» به سقوط بازار بورس ایران پرداخت و از فرار 1700 میلیارد تومانی حقیقی از بازار سهام ایران خبر داد.
به گزارش تجارت نیوز، فقط امروز 1000 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق درآمدهای ثابت در بازار بورس ایران خارج شده‌است.

به باور کارشناسان، یکی از شاخصه‌های بازار بورس ریسک‌گریز بودن آن است. بر همین اساس ابهاماتی که در دستورالعمل‌های دولت ایران در خصوص قیمت‌گذاری نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی و موارد دیگر وجود دارد باعث واکنش منفی در این بازار خواهد شد.

فراتر از آن، با بالاگرفتن تنش‌های سیاسی در منطقه که رشد قیمت دلار در بازار آزاد ایران را به دنبال داشت، ریزش و قرمز شدن این بازار دور از انتظار نبود.