16/07/2024

دومین روز مذاکرات قاهره، چشم انداز روشنی برای آتش بس وجود ندارد

دومین روز مذاکرات آتش‌بس در جنگ غزه امروز امروز در قاهره از سر گرفته شد در حالی که هیچ چشم انداز روشنی برای توافق وجود ندارد. این مذاکرات در شرایطی انجام می شود که حمله نظامی اسرائیل به رفح در پیش است و «قحطی کامل» از شمال غزه به سوی جنوب در حال گسترش است. شرایط بشردوستانه در این باریکه هر روز بدتر می شود.

باسم نعیم، یکی از مقامات حماس، درباره آخرین دور مذاکرات گفته است: «امیدواریم که نتیجه‌بخش باشد.» پیشنهاد فعلی بر مبنای آتش‌بس ۴۰ روزه‌ای است که طی آن نیروهای اسرائیلی عملیات‌های جنگی خود را متوقف کرده و از مناطق پرجمعیت خارج می‌شوند. در ازای آن، حماس شروع به آزادی گروگان‌ها می کندو اسرائیل نیز برخی از زندانیان فلسطینی را آزاد خواهد کرد.

حماس مدت‌ها است که خواستار آتش‌بس دائمی است. اسرائیل در مقابله با درخواست‌های قبلی برای خروج نیروهای خود و پایان دادن به جنگ مقاومت کرده است، و قصد دارد برای «نابودی حماس» به رفح حمله کند.

یک مقام آمریکایی به واشنگتن پست گفته است، برخی از مقامات آمریکایی آخرین دور مذاکرات را «آخرین فرصت» برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها می‌دانند.

«هیچ پیشرفتی حاصل نشده است»

یک منبع از جنبش حماس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت به شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس» گفته است که دور مذاکراتی که دیروز برگزار شد، هیچ پیشرفتی نداشت.

این منبع که شبکه سی‌بی‌اس نام او را فاش نکرد، گفت که دور دوم مذاکرات امروز ادامه خواهد یافت.

مهم ترین نقاط اختلاف هنوز حول محور حمله به رفح و همچنین توقف دائمی جنگ است که اسرائیل قاطعانه با آن مخالف است.

دیروز یک مقام اسرائیلی گفت که حماس با پافشاری بر درخواست توقف جنگ در نوار غزه، مانع از امکان دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه می‌شود.

این مقام اسرائیلی تاکید کرد، اطلاعاتی مبنی بر اینکه اسرائیل با پایان دادن به جنگ در چارچوب توافق مبادله اسرا موافقت کرده یا اینکه تل‌آویو به میانجی‌ها تضمین‌هایی برای توقف جنگ داده است، نادرست است.

حماس روز گذشته اعلام کرد نمایندگان این گروه برای دستیابی به توافق، با رویکردی مثبت راهی قاهره شدند.

این جنبش افزود، به دنبال توافقی است که خروج اسرائیل از غزه، بازگشت آوارگان و توافق جدی برای مبادله گروگان‌ها و زندانیان را تضمین کند.

اسرائیل، روز گذشته، به حماس یک هفته مهلت داد تا با پیشنهاد آتش‌بس موافقت کند، در غیر این صورت نیروهای اسرائیلی به رفح حمله خواهند کرد.

این اظهارات در حالی صورت گرفته که نیویورک تایمز به نقل از رسانه‌های دولتی مصر از “پیشرفت محسوس” در مذاکرات آتش‌بس برای غزه خبر دادخ است. اسرائیل هیچ هیئتی را به قاهره اعزام نکرده و یک مقام ارشد اسرائیلی امکان پایان کامل جنگ را کم دانسته و بر حمله به رفح تأکید کرده است.

دستیابی به توافق آتش‌بس همچنان با این سؤال کلیدی روبروست که آیا اسرائیل بدون دستیابی به هدف اعلام‌شده خود برای نابودی حماس، پایان جنگ را خواهد پذیرفت یا خیر.

تظاهرات در تل آویو

در تل آویو، هزاران نفر از مردم اسرائیل در روز شنبه تجمع کرده و خواستار پذیرش توافق آتش‌بس با حماس از سوی بنیامین نتانیاهو شدند تا گروگان‌های اسرائیلی باقی‌مانده از غزه به خانه بازگردانده شوند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد در یک راهپیمایی در تل آویو که همزمان با دیدار مقامات حماس با میانجی‌های مصری و قطری در قاهره برگزار شد، خویشاوندان و حامیان بیش از ۱۳۰ گروگانی که هنوز در اسارت هستند، اعلام کردند هر کاری باید انجام شود تا آن‌ها به خانه بازگردانده شوند.

ناتالی الدور گفت: «امروز اینجا هستم تا از یک توافق فوری حمایت کنم، فردا نه، همین حالا.»

او افزود: «ما باید آن‌ها را بازگردانیم. همه گروگان‌ها، زنده‌ها، مرده‌ها. ما باید آن‌ها را بازگردانیم. باید این دولت را تغییر دهیم. این وضعیت باید پایان یابد.»

این اعتراضات، پیش از روز یادبود هولوکاست یوم هاشوآ که امسال در تاریخ ۶ مه برگزار می‌شود، در حالی انجام شد که جنگ در غزه به پایان هفتمین ماه خود نزدیک می‌شود و فشارهای بین‌المللی برای توقف جنگ افزایش یافته است.

اورا روبینشتاین، عمه بار کوپرشتین که همراه با بیش از ۲۵۰ نفر دیگر در جریان حمله مسلحانه حماس به اسرائیل در تاریخ ۷ اکتبر ربوده شد، گفت: «تنها چیزی که ما را به پیش می‌برد، امید است که بار زنده است و زنده مانده است.»

هانا کوهن، عمه اینبار هایمان، ۲۷ ساله، که ابتدا تصور می‌شد در ۷ اکتبر به گروگان گرفته شده، اما بعداً مشخص شد کشته شده است، گفت: «همه باید بازگردانده شوند. ما آن‌ها را همانطور که یهودیان در طول هولوکاست آزاد شدند، آزاد خواهیم کرد.»

نتانیاهو تحت فشار احزاب مذهبی ملی‌گرا در ائتلاف خود قرار دارد تا با حماس توافق نکند و به حمله وعده‌داده‌شده به شهر جنوبی غزه، رفح، ادامه دهد.

«قحطی کامل» به سوی جنوب گسترش می یابد

پس از گذشت نزدیک به هفت ماه از درگیری‌ها و جنگ در نوار غزه، سیندی مک‌کین، رئیس برنامه جهانی غذا، اعلام کرده بخش‌هایی از شمال غزه در وضعیت «قحطی کامل» قرار دارند و این وضعیت به سمت جنوب در حال گسترش است.

مک‌کین در مصاحبه‌ای با برنامه «Meet The Press» تاکید کرد که قحطی در شمال نوار غزه بسیار شدید است و به تدریج به سمت جنوب منتقل می‌شود. او اظهار داشت که این ارزیابی بر اساس مشاهدات و تجربیات مستقیم تیم‌های عملیاتی در آن جا درجه‌بندی شده است. اگرچه بیانیه رسمی در این باره صادر نشده است، اما شواهد کافی برای نگرانی وجود دارد.

مک‌کین تأکید کرده است که یک آتش‌بس می‌تواند به بهبود شرایط در غزه کمک کند و وضعیت فعلی بسیار دشوار و تکان‌دهنده است. او ابراز امیدواری کرده است که با برقراری آتش‌بس، توزیع غذا به ویژه در شمال، به شکل سریع‌تری انجام پذیرد