16/07/2024

ارتش اسرائیل دستور تخلیه مرکز رفح را صادر کرد

ارتش اسرائیل به ساکنان محله‌های مرکز رفح دستور داده که این مناطق را ترک کنند. دستوری که نشان از گسترش عملیات نظامی در شهر دارد و صدها هزار نفر دیگر را تهدید می‌کند.

ارتش اسرائیل هفته گذشته پس از دستور تخلیه محله‌های شرقی، گذرگاه مرزی رفح با مصر را زیر عنوان یک «عملیات دقیق و هدفمند» تصرف کرد.

تاکنون بیش از ۱۵۰۰۰۰ نفر از شهر فرار کرده اند. به گفته امدادگران، بسیاری از آنها به یک “منطقه بشردوستانه گسترده” که توسط ارتش اسرائیل در ساحل و شمال غربی تعیین شده است، گریخته اند، جایی که شرایط “وحشتناک” است.

دستورالعمل‌های جدید به ساکنان حاکی از آن است که حمله آتی، ارتش اسرائیل را به مرکز رفح خواهد برد و تهدیدی برای نابودی و آواره شدن بسیاری از افراد و احتمال پیشروی در کل شهر خواهد بود.

نظامیان اسرائیلی از ساکنان و افراد بی‌خانمان منطقه جبالیا در شمال غزه و ۱۱ محله دیگر در نوار غزه خواسته اند فوراً به پناهگاه‌های غرب شهر غزه بروند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، ۲۴ فلسطینی شبانه روز گذشته پس از آنکه جنگنده‌های اسرائیلی چندین منطقه در مرکز غزه را هدف قرار دادند، کشته شدند.

با وجود فشارهای آمریکا و نگرانی ابراز شده از سوی ساکنان و گروه‌های بشردوستانه، اسرائیل اعلام کرده به پیشروی در رفح ادامه خواهد داد.

به گفته ارتش اسرائیل تاکنون حدود ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان غزه به سمت المواسی حرکت کرده‌اند.

تانک‌های اسرائیلی روز جمعه جاده اصلی میان بخش‌های شرقی و غربی رفح را تصرف و حلقه محاصره بخش شرقی شهر را تنگ تر کردند.

دولت باید همچنان به بازی با افکار عمومی مشغول است. این دولت روز جمعه اعلام کرد استفاده اسرائیل از سلاح‌های آمریکایی در عملیات غزه ممکن است ناقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه بوده باشد.

با این حال دولت آمریکا از اظهار نظر قطعی درباره اینکه اسرائیل از سلاح‌های آمریکایی برای نقض قوانین بین‌المللی استفاده کرده یا نه خودداری کرده است، زیرا ادعا می کند هرج‌ومرج ناشی از جنگ، امکان تأیید دقیق موارد نقض را دشوار کرده است.