16/07/2024

مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عضویت کامل فلسطین رأی داد

مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قاطع به عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل رأی داد. رای امروز شورای امنیت، انزوای شدید اسرائیل در سطح جهان را در بحبوحه نگرانی جهانی از جنگ در غزه و بحران انسانی در این منطقه نشان می‌دهد.

مجمع عمومی با ۱۴۳ رأی موافق، ۹ رأی مخالف، و ۲۵ رأی ممتنع، قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که از شورای امنیت می‌خواهد عضویت کامل به دولت فلسطین اعطا کند. این قطعنامه، حقوق و امتیازات فلسطین را به سطج جدیدی ارتقا می دهد که فراتر از وضعیت فعلی به عنوان یک عضو ناظر است.

رای مجمع عمومی بلافاصله با واکنش تند اسرائیل مواجه شد. نماینده اسرائیل در سازمان ملل، گیلاد اردان، پیش از رأی‌گیری، این قطعنامه و حامیان آن را به شدت محکوم کرد. اردان نسخه‌ای از جلد منشور سازمان ملل را پاره کرد و خطاب به مجمع گفت: “شما منشور سازمان ملل را با دستان خود پاره می‌کنید. بله، بله، این همان کاری است که انجام می‌دهید. پاره کردن منشور سازمان ملل. شرم بر شما.”

نماینده فلسطین، ریاض منصور، تأکید کرد که رأی‌گیری در زمانی برگزار می‌شود که رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه به‌عنوان آخرین پناهگاه بسیاری از غزه‌ای‌ها، تحت حمله نیروهای اسرائیلی قرار دارد. او افزود: “در حال حاضر، ۱.۴ میلیون فلسطینی در رفح نمی‌دانند که آیا امروز زنده خواهند ماند و نمی‌دانند به کجا بروند. جایی برای رفتن باقی نمانده است.” منصور گفت: “من صدها بار در این جایگاه ایستاده‌ام، اغلب در شرایط غم‌انگیز، اما هیچ‌کدام قابل مقایسه با شرایط امروز نیست … هیچ‌گاه برای من رأی‌گیری مهم‌تر از این لحظه نبوده‌، یک رأی‌گیری تاریخی.”

قطعنامه روز جمعه در طی چند روز اخیر با دقت تهیه شده و زبان آن به گونه‌ای تنظیم شده است که قانون مصوب ۱۹۹۰ آمریکا را که بودجه سازمان ملل را به دلیل اعطای امتیازات خاص به فلسطین قطع می‌کند، نقض نکند. این قطعنامه فلسطین را به عضویت کامل نمی‌رساند، حق رأی در مجمع نمی‌دهد و اجازه نمی‌دهد برای عضویت در شورای امنیت کاندیدا شود، اما نتیجه رأی‌گیری بیان قاطع نظر جهانی در حمایت از تشکیل کشور فلسطین است که در پی خونریزی و قحطی ادامه‌دار ناشی از جنگ اسرائیل در غزه حاصل شده است.

پیش از رأی‌گیری صبح جمعه، اسرائیل و گروهی از جمهوری‌خواهان برجسته درخواست کردند به دلیل امتیازات جدیدی که این قطعنامه به فلسطین اعطا می‌کند، ایالات متحده بودجه سازمان ملل را قطع کند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل به قطعنامه رأی منفی داد. وی هشدار داد اگر مسئله عضویت فلسطین به شورای امنیت بازگردد، دوباره از حق وتو استفاده خواهد کرد.

دیگر کشورهایی که علیه قطعنامه رأی دادند، آرژانتین، چک، مجارستان، اسرائیل، میکرونزی، نائورو، پالائو و پاپوا گینه‌نو بودند. بریتانیا رأی ممتنع داد.

براساس این قطعنامه، هیئت فلسطینی اکنون حق دارد در مجمع عمومی در میان سایر کشورها به ترتیب حروف الفبا بنشیند، نه در صندلی ناظر در انتهای سالن. دیپلمات‌های فلسطینی حق دارند پیشنهادها و اصلاحات را ارائه دهند، به سمت‌های رسمی در مجمع عمومی و کمیته‌ها انتخاب شوند، و حق دارند در مورد مسائل خاورمیانه صحبت کنند و به نمایندگی از گروه‌های کشورها در مجمع عمومی بیانیه دهند.

اما قطعنامه بیان می‌کند “دولت فلسطین، به‌عنوان یک دولت ناظر، حق رأی در مجمع عمومی یا نامزدی برای ارگان‌های سازمان ملل را ندارد.”

ریچارد گوان، مدیر سازمان ملل در گروه بین‌المللی بحران، گفت: “قطعنامه به فلسطینی‌ها در ظاهر به عنوان یک عضو سازمان ملل احترام می گذارد، اما بدون ویژگی‌های اساسی یک عضویت واقعی، که قدرت رأی دادن و حق عضویت در شورای امنیت است.”

قطعنامه مجمع عمومی به گونه‌ای طراحی شده که به معیار تعیین‌شده در قانون مصوب ۱۹۹۰ آمریکا که تأمین بودجه سازمان ملل یا هر آژانس وابسته به آن را که به سازمان آزادی‌بخش فلسطین جایگاه مشابه کشورهای عضو می‌دهد، ممنوع می‌کند، نقض نکند.

با وجود صراحت قطعنامه مبنی بر اینکه فلسطین حق رأی نخواهد داشت، اسرائیل از آمریکا خواست بودجه سازمان ملل را به دلیل این قطعنامه قطع کند و گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه اعلام کردند که قانونی برای انجام این کار تهیه می‌کنند.

تشدید حملات به رفح

شورای امنیت اسرائیل پنجشنبه‌شب پس از توقف مذاکرات آتش‌بس در قاهره، گسترش محدود عملیات نیروهای اسرائیلی در رفح را تصویب کرد. آمریکا قویاً با عملیات رفح مخالف است و ارسال محموله بمب‌های آمریکایی را متوقف کرده و جو بایدن تهدید کرده است که در صورت ادامه حمله، محدودیت‌های بیشتری بر تأمین تسلیحات اعمال خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، قول داد که با وجود مخالفت‌های آمریکا، این کشور حتی در صورت لزوم “با ناخن‌های خود” خواهد جنگید. دوشنبه گذشته، نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) پس از دستور به تخلیه غیرنظامیان در شرق شهر رفح، کنترل طرف فلسطینی گذرگاه رفح را به دست گرفتند. از آن زمان، بیش از ۱۱۰,۰۰۰ نفر از این منطقه فرار کرده‌اند. روز جمعه، سازمان ملل گزارش داد که درگیری‌های شدیدی بین نیروهای دفاعی اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در حومه شرقی شهر رخ داده است. این درگیری‌ها در حالی که قحطی در حال گسترش است، راه‌های امدادرسانی به غزه را قطع کرده است.

یان اگلند، رئیس شورای پناهندگان نروژ، در شبکه اجتماعی X نوشت توسط کارکنان این شورا در رفح مطلع شده است که “حمله نیروهای اسرائیل با انفجارهای مداوم و عظیم در حال شدت گرفتن است. هیچ سوخت، حمل‌ونقل یا مناطق امنی برای تخلیه اکثر ۱.۲ میلیون غیرنظامی باقی نمانده است.”

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در بازدید از نایروبی هشدار داد: “حمله زمینی گسترده در رفح منجر به فاجعه انسانی بی‌نظیری می‌شود و تلاش‌های ما برای حمایت از مردم را در آستانه قحطی به خطر می‌اندازد.” او افزود که وضعیت در جنوب شهر غزه “در لبه پرتگاه” است.