16/07/2024

«حماسه حقارت»؛ در تهران ۷ درصد رای دادند

وزارت کشور ایران نتایج دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را اعلام کرده است. نتایج نهایی انتخابات تهران حاکی از مشارکت کمتر از ۱۰ درصد از واجدین شرایط در تهران است.

بنا به اعلام وزارت کشور در تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلام شهر مجموعا ۵۵۲ هزار رای صحیح داده شده است. بیش از هفت میلیون و ٧٧۵ هزار نفر در این حوزه حق رای داشته‌اند و بر این مبنا رسانه‌های ایران از مشارکت ۷ درصدی در تهران خبر داده‌اند.

هنوز شمار آرای باطله در انتخابات تهران اعلام نشده است.

در دور اول انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم تنها ۲۴ درصد از واجدان شرایط در تهران رای دادند. نرخ مشارکت در کل کشور ۴۱ درصد و پایین‌ترین میزان مشارکت در دور اول انتخابات مجلس بود.

بیژن نوباوه وطن، صاحب بالاترین آرا در دور دوم انتخابات تهران با حدود ۲۷۱ هزار رای به مجلس راه یافته است.

این یعنی آقای نوباوه وطن با کسب آرای حدود ۳/۵ درصد از کل واجدان شرایط بر کرسی نمایندگی تهران خواهد نشست.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران، پیش از این گفته بود که «دشمن چشم دوخته است که انتخاباتِ بی‌رونقی شود… برای دلسوزان نظام و شخص این‌جانب، در درجه‌ اول این مهم است که انتخابات، انتخابات پر رونق و پر شوری شود.» او روز جمعه هم هنگام رای دادن گفت «اهمیت مرحله‌ دوم کمتر از مرحله‌ اول نیست.»

علیرغم این وضعیت، احمد وحیدی، وزیر کشور ایران خود را از تک و تا نیانداخت و در شبکه فیلترشده ایکس (توییتر سابق) نوشت: «مرحله دوم انتخابات پایان یافت. بحمدلله مردم حماسه آفریدند. از همه مردم شریف سپاسگزارم.»