16/07/2024

اعتراضات و اعتصابات کارگری، پرستاران، بازاریان و بازنشستگان ادامه دارد

راهپیمایی بازنشستگان مخابرات در تهران

اخبار روز: امروز دوشنبه بیست و چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ اعتراضات بازنشستگان در چندین شهر و پرستاران در فسا واقع در استان فارس و اعتصاب طلافروشان در تهران، کرمانشاه، مشهد و … تداوم یافت. بر اساس گزارشات و تصاویر منتشر شده فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی نیز از امروز در تهران به این اعتصاب پیوستند. بیش از ۲۰۰ واحد طلافروشی در مشهد به دلیل اعتصاب صنفی پلمپ شده است. دیروز یکشنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه نیز بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای شوش، اهواز، تهران، اراک و کرمانشاه، شماری از بازنشستگان صنایع فولاد در شهرهای اهواز، اصفهان، تهران، دامغان، شاهرود و قائمشهر، گروهی از مالباختگان بازار فارکس در تهران و جمعی از دستفروشان میدان میوه و تره بار سنندج، با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همچنین روز گذشته شماری از شهروندان در مقابل فرمانداری شهرستان سرباز و جمعی از معترضان در محور جاده جابوز به بردسکن، دست به تجمع زدند. همچنین کارگران ارکان ثالث نفت و گاز روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه با برگزاری تجمعی نسبت به بی‌پاسخ ماندن مطالبه‌گری‌های خود اعتراض کردند. در عین حال صبح روز یکشنبه ، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، کارکنان شرکت آوای جهانبین پارسیان در پتروشیمی مکران در اعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق دست به تجمع اعتراضی زدند. امروز دوشنبه ۲۴اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، همچنین جمعی از حواله داران خودروی پژو پارس در مقابل ساختمان تعزیرات حکومتی در تهران، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بازنشستگان شرکت مخابرات در چندین استان کشور در برابر شرکت مخابرات استان های تابعه خود دست به برپایی تجمعات و راهپیمایی اعتراضی زدند. این اعتراضات در شهرهایی از جمله در اردبیل، اصفهان، اهواز، مریوان، کرمانشاه، رشت، اراک، سنندج، بندرعباس، تهران، خرم آباد و … برگزار شدند. در این تجمعات و راهپیمایی ها شعارهایی از جمله « مسؤول بی لیاقت، شرکتو کرده غارت!» ، « بیمه تکمیلی، اصلاح باید گردد» ، « معیشت و خواروبار به روز باید گردد» ، سرداده شد.

عملیاتی نشدنِ آیین‌نامه‌ی سال ۸۹، تاخیر در پرداختِ هزینه‌های درمانی توسط بیمه‌ی طرف قرارداد مخابرات و تاخیر در پرداختِ جیره‌ی غیرنقدی از مهم‌ترین موارد مورد اعتراض این بازنشستگان است. هنگام واگذاری شرکت به بنیاد تعاون سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام مالک جدید به پرداخت مطالبات بازنشستگان متعهد شده است که انجام نشده است. علاوه بر آن  سهم بازنشستگان از پرداخت حق بیمه تکمیلی از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته و حق خواروبار را به بهانه نبود نقدینگی قصع شده است.
همزمان خبرهای سوء استفاده و سوء مدیریت این نهاد منتشر شده است، یکی از مشکلات ابهام در وضعیت صندوق تعاونی کارکنان است. مطالبات بازنشستگان مخابرات عبارتند از اجرای بدون تنازل بند ۶ و ۹ مصوبه اسفند ماه سال ۸۵ هیئت وزیران
آیین نامه ۸۹/۲۴ مرداد ماه سال ۸۹ هیئت مدیره وقت شرکت مخابرات ایران و دیگر مطالبات معیشتی.

بازنشستگان تامین اجتماعی نیز دیروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ بسیاری از بازنشستگان در شهرهای مختلف کشور تجمع اعتراضی خود را برگزار کردند. این تجمعات در برخی شهرها با راهپیمایی اعتراضی همراه بود. بر اساس تصاویر منتشر شده در اعتراضات در چندین شهر از جمله در شهرهای شوش، اهواز، تهران، اراک و کرمانشاه و … برگزار شدند. در اهواز بازنشستگان تأمین اجتماعی با تجمع و راه‌پیمایی در مقابل ساختمان اداره کل سازمان تأمین اجتماعی این استان پیگیر حقوق پایمال شده خود شدند. همچنین بازنشستگان، بازداشت خانم “مریم زلکی” از فعالین این شهر را محکوم کردند و خواهان آزادی هر چه سریع تر وی شدند. در راه پیمایی بازنشستگان اهواز شعارهایی نظیر:« گرانی تورم، بلای جان مردم» ، « حسین حسین شعارشون، دروغ و دزدی کارشون » ، « فقط کف خیابون، بدست میاد حقمون » ، « سه جانبه گرایی اجرا باید گردد» ، « تأمین اجتماعی از انحصار دولت آزاد باید گردد » و « ایران پر درآمد، مسئول بی لیاقت چه بر سر تو آورد » سر داده شد.

بازنشستگان صنایع فولاد نیز دیروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه در چند شهر ازجمله در اهواز، اصفهان، تهران، دامغان، شاهرود، قائمشهر و … دست به برپایی تجمعات اعتراضی زدند. در اصفهان بازنشستگان فولاد با راه‌پیمایی و تجمع در مقابل صندوق بازنشستگی فولاد این شهر خشم و اعتراض خود را نسبت به غارت این صندوق ابراز داشتند.

پرستاران و کارکنان درمانی فسا واقع در استان فارس امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در برابر فرمانداری این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند. این پرستاران به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری؛ اضافه‌کاری اجباری و نرخ اضافه‌کاری معترض هستند.

این پرستاران در مورد اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری می گویند:
قانونی که مصوبه سال ۸۶ است، براساس آن قرار بود برای ۷۰۰ خدمتی که از سوی پرستاران ارائه می‌شود، قیمت‌گذاری شود، اما درنهایت مدل متفاوتی از آنچه قرار بود اجرا شود، عملیاتی شد یعنی برای اجرای این قانون، بودجه‌ای در نظر گرفتند، آن را بر تعداد تخت‌ها تقسیم کردند و گفتند که پرستار برای هر بیمار، ۱۲۰ تومان دریافتی دارد و بعد از آن تبدیل شد به ۱۶۰ تومان که می‌شود ۸ کا. این برای پرستار یک تحقیر به‌شمار می‌رود، به‌طوری‌که وضعیت پرستاری حتی نسبت به قبل که کارانه دریافت می‌کرد، بدتر شد. همچنین در باره اضافه‌کاری اجباری می گویند که چون مراکز درمانی به اندازه کافی نیروی پرستار ندارند، پرستاران را مجبور به اصافه‌کاری می‌کنند. در مورد نرخ اضافه‌کاری نیز می گویند بر‌ای هر ساعت تنها ۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. پرستاران هرچقدر کار کنند، درنهایت دو میلیون تومان برای اضافه‌کاری دریافت می‌کنند.

تجمع اعتراضی کارگران ارکان ثالث نفت

نمایندگان کارگران ارکان ثالث نفت و گاز روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه با برگزاری تجمعی نسبت به بی‌پاسخ ماندن مطالبه‌گری‌های خود اعتراض کردند.

آن‌ها میگویند: طرح ساماندهی مصوب نشد و چند بار تجمع اعتراضی آنان مقابل وزارت نفت و نهاد ریاست جمهوری هم نتیجه‌ای نداشت؛همچنان تبعیض در صنعت نفت و گاز کشور برقرار است و حقوق آنها یک‌سوم رسمی‌هاست،این تبعیض حتی در خدمات رفاهی مانند بن‌کارت نیز مشهود است.به گفته آن‌ها،توقع شرکتی‌های نفت و گاز این بود که رئیس جهمور یا مقامات ارشد وزارت نفت دستور پاسخگویی به مطالبات کارگران را صادر کنند اما علیرغم اینکه کارگران چندین بار به تهران رفتند و اعتراض کردند،واکنشی از سوی مقامات دیده نشده است.این کارگران تاکید کردند:انتظار دارند تا قبل از پایان اردیبهشت،نهاد ریاست جمهوری به این کارگران معترض پاسخ روشنی بدهد.

تجمع اعتراضی کارکنان شرکت آوای جهانبین پارسیان در پتروشیمی در پی عدم پرداخت ۳ ماه حقوق

صبح دیروز، یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، کارکنان شرکت آوای جهانبین پارسیان در پتروشیمی مکران در اعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق دست به تجمع اعتراضی زدند. طبق گزارشات، کارکنان از دیروز در مقابل درب ورودی پتروشیمی تجمع کرده اند. همچنین این تجمع اعتراضی با درگیری بین کارکنان و نیروهای حراست همراه بوده است. یکی از کارکنان معترض در تماس با رصد بلوچستان گفت: پیمانکار شرکت آوای جهانبین پس از اخراج نوروز بلوچ‌ها، از پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خودداری می کند. وی بیان کرد: ظهر امروز به ما گفته اند که نیروها برگردند تا پولشان واریز شود اما دروغ گفتند و پولی واریز نکردند. یکی دیگر از کارکنان گفت: ما برای ماحتاج زندگی خود مانده ایم پول خورد و خوراک و پوشاک برای فرزندانمان نداریم شرکت پول نمی دهد و ما مجبور به تجمع اعتراضی شده ایم. تاکنون مسئولان حکومتی پاسخگوی این کارکنان نبوده و واکنشی نشان نداده اند.

پس از اعتصاب طلافروشان، صنف آرایشی بهداشتی نیز دست به اعتصاب زدند

کل لوازم آرایشی بازار تهران کوچه مروی پاساژ موثقی و پاساژ صدف دست به اعتصاب زده و مغازه های خود را بستند.
مرکز خرید لوازم آرایشی و بهداشتی در تهران در اعتراض به «مالیات اضافی » اعتصاب کرده اند.

امروز دوشنبه بیست و چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳، جمعی از فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در تهران، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل سازمان امور مالیاتی کشور، دست به تجمع زدند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس «اتحادیه طلا و جواهر تهران» اعلام کرد که «ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت صرفاً برای تولید طلا الزامی است» و واحدهای ساخت و طلافروشی‌ها مشمول آن نخواهند بود.

وزارت صمت در نامه خود گفته است: «ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت صرفاً برای واردات و صادرات و تولید است» و «منظور از تولید، تولید اصل طلا است که در معدن انجام می‌شود؛ بنابراین زنجیره‌های بعد از تولید نظیر کارگاه‌های ساخت و پرداخت، طلافروشی‌ها و کیفی‌ها مصداق آن نیستند».

فعالیت دوباره «سامانه جامع تجارت» از ابتدای امسال و طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» موجب شده است که صنف طلافروشان از هفته گذشته در اعتراض به آن‌ها دست به اعتصاب بزند، اعتصابی که علاوه بر تهران، به سایر شهرها نیز کشیده شده است.

از سوی دیگر، نمایندگان مجلس دو ماده طرح «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» یا همان «مالیات بر عایدی سرمایه» را برای تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند که به موج اعتراض‌های صنف طلافروشان دامن زد.

به رغم نامه وزارت صمت، هنوز گزارشی در مورد بازگشایی واحدهای طلافروشی و پایان اعتصاب آن‌ها منتشر نشده.

گزارشی از پلمب بیش از ۲۰۰ واحد طلافروشی در مشهد به دلیل اعتصاب صنفی

در اعتراض به ثبت اموال در سامانه جامع تجارت و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، طلافروشان مشهد از اواسط اردیبهشت ماه دست به اعتصاب زده‌اند. فرماندار مشهد با دستوری که رئیس اتحادیه طلافروشان آن را غیرقانونی میداند، بیش از ۲۰۰ واحد طلافروشی را به دلیل اعتراض صنفی آنها پلمب کرد، اقدامی که نقض آشکار حقوق این صنف تلقی می‌شود.

امروز دوشنبه ۲۴اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، همچنین جمعی از حواله داران خودروی پژو پارس در مقابل ساختمان تعزیرات حکومتی در تهران، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بنا بر اعلام این شهروندان:”حسب قرارداد، می بایست تا قبل از پایان سال ۱۴۰۲،  دعوتنامه واریز وجه برای ما ارسال می شده اما این امر محقق نشده و نگرانی ما این است که با توجه به افزایش لحظه ای قیمتها دعوتنامه ما در سال ۱۴۰۳ صادر شود و مجبور به پرداخت با قیمت نهایی اعلام شده در سال ۱۴۰۳، یعنی با افزایش ۶۰ درصدی قیمت باشیم.”