16/07/2024

سازمان ملل: دیگر غذا و چادر برای ۲ میلیون نفر در غزه وجود ندارد

سازمان ملل متحد اعلام کرد ذخایر غذا و چادرهای امدادی برای نزدیک به دو میلیون نفر در غزه به پایان رسیده است. بیشتر این افراد از خانه‌های خود آواره شده‌اند و برای جلوگیری از قحطی به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند.

جورجیو پتروپولوس، رئیس دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در غزه، در گفتگو با گاردین اظهار داشت که انبارهای این سازمان در جنوب رودخانه‌ای که یک‌سوم شمالی غزه را از بقیه جدا می‌کند، کاملاً خالی شده‌اند. او گفت: “هیچ چادری در انبارهای بشردوستانه وجود ندارد و ذخایر غذایی نیز به پایان رسیده است. زمان برای باز کردن یک گذرگاه پایدار برای تأمین مایحتاج بشردوستانه به جنوب غزه در حال اتمام است.”

از آغاز جنگ هفت ماهه، برنامه جهانی غذا (WFP) و آژانس امداد و کار سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی (UNRWA) نیازهای اساسی بسیاری از مردم غزه را تأمین کرده‌اند. اما این کمک‌ها به جریان مداوم حرکت کامیون‌ها از طریق گذرگاه رفح با مصر و نقطه ورود نزدیک اسرائیل، کرم شالوم، وابسته بوده است.

هفته گذشته اسرائیل گذرگاه رفح را تصرف کرد و از آن زمان این گذرگاه بسته شده است. ادامه درگیری‌ها و مشکلات لجستیکی شدید مرتبط با حمله اسرائیل به رفح، ورود کاروان‌های بزرگ کمک‌رسانی از طریق کرم شالوم را غیرممکن کرده است.

طبق آخرین برآوردهای سازمان ملل، بیش از ۶۰۰,۰۰۰ نفر از رفح فرار کرده‌اند و حدود ۱۰۰,۰۰۰ نفر دیگر در شمال غزه به دستور اسرائیل خانه‌ها یا پناهگاه‌های خود را ترک کرده‌اند. همه این افراد به یک “منطقه بشردوستانه گسترده” در ساحل جنوبی غزه هدایت شده‌اند که تقریباً هیچگونه تسهیلاتی برای اسکان یا توزیع غذا ندارد.

مقامات بهداشتی و امدادی شرایط در این منطقه را “وحشتناک و غیراخلاقی” توصیف کرده‌اند، با کمبود شدید سرپناه، آب، غذا و بهداشت. به گفته مقامات امدادی، روز سه‌شنبه ۵۴ کامیون از طریق گذرگاه اریز در شمال غزه وارد شده‌اند که محموله‌های آنها در برخی مناطق شمالی توزیع خواهد شد. اما برآوردها نشان می‌دهد که برای تأمین نیازهای اساسی جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه حدود ۵۰۰ کامیون لازم است.

بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های باقی‌مانده در این منطقه حدود یک ماه ذخایر دارو و تجهیزات اساسی دارند، اما کمبود شدید سوخت خدمات را کاهش داده است. اسرائیل اعلام کرده آماده است تا تأمین نامحدود منابع بشردوستانه به غزه را امکان‌پذیر کند و سازمان‌های امدادی بین‌المللی را به سوءمدیریت در توزیع کمک‌ها متهم کرده است.

تشدید جنگ در سرتاسر غزه

نیروهای اسرائیلی روز چهارشنبه در سراسر غزه به جنگ با حماس و بمباران ها ادامه دادند.

ارتش اسرائیل در روزهای اخیر به سمت شرق رفح پیشروی کرده است. این در حالی است که این کشور با هشدارهایی از سوی متحد خود، ایالات متحده و دیگران برای جلوگیری از تلفات گسترده غیرنظامیان مواجه است.

بر اساس گزارش مقامات بهداشت غزه، ۸۲ نفر در روز سه‌شنبه کشته شدند که بالاترین تعداد تلفات یک روزه در هفته‌های اخیر بود.

تانک‌های اسرائیلی در منطقه شرقی رفح متمرکز شده‌اند و در روزهای اخیر به مناطق مسکونی شهر نفوذ کرده‌اند. صدها هزار نفر از مردم آواره شده و به مناطق دیگر فرار کرده اند.

ساکنان محلی می گویند نیروهای اسرائیلی به سه محله نفوذ کرده‌اند و مردان مسلح فلسطینی تلاش کرده اند تا مانع حرکت سربازان و تانک‌ها به سمت مرکز شهر شوند.

در شمال، اسرائیل مدعی است یک عملیات را در منطقه زیتون به پایان رسانده و “ده‌ها تروریست” را کشته است. ساکنان محلی گفتند که تانک‌ها از منطقه عقب‌نشینی کرده‌اند و ده‌ها خانه تخریب شده یا آسیب دیده‌اند. امدادگران فلسطینی می گویند ده‌ها غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

اسرائیل مدعی است افراد مسلح را در مرکز لجستیکی آژانس امداد فلسطینی سازمان ملل (آنروا) در شرق رفح شناسایی کرده‌ و خواستار توضیح در مورد آن شده اند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل، جلعاد اردان به رادیو ارتش این کشور گفت: “سازمان ملل به طور جزئی به یک نهاد تروریستی تبدیل شده زیرا با حماس همکاری و از آن حمایت می‌کند.”

آنروا همکاری با حماس را تکذیب کرده است. این آژانس اعلام کرد در حال بررسی تصاویر است و در صورت امکان نتیجه برررسی های خود را منتشر خواهد کرد. سامی ابوزهری از مقامات ارشد حماس به به رویترز گفت که مردان برای حفاظت از توزیع کمک‌ها آنجا بوده‌اند. وی گفت: “این‌ها اتهامات کذب و دروغین هستند. این یک نیروی پلیس است که مأموریت آن تأمین امنیت مراکز کمک‌رسانی در برابر سرقت و غارت است.”

سازمان ملل در حال بررسی حمله به یک خودرو در رفح است که اولین کارمند بین‌المللی آن از ۷ اکتبر تاکنون، یک افسر بازنشسته ارتش هند که به سمت بیمارستان اروپایی در حرکت بود، کشته شد. سازمان ملل تانک‌های اسرائیلی را مسئول این حادثه می‌داند.

ارتش اسرائیل گفت که تحقیقات اولیه نشان داده است که خودرو، که مسیر آن ناشناخته بود، در یک منطقه جنگی فعال مورد حمله قرار گرفته و حادثه تحت بررسی است.

حدود ۲۵۴ کارمند امداد از زمان آغاز جنگ در غزه کشته شده‌اند که شامل ۱۹۱ کارمند سازمان ملل می‌شود.

همزمان با تشدید درگیری ها، مذاکرات آتش‌بس که با میانجیگری قطر و مصر انجام می‌شود، به بن‌بست رسیده است، حماس خواستار پایان دائمی حملات است و دولت نتانیاهو می‌گوید تا زمانی که این گروه نابود نشود، جنگ را متوقف نخواهد کرد.

نتانیاهو با ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی مخالف است. اکثر دولت های جهان ایجاد این دولت را به عنوان تنها راه‌حل بلندمدت برای یک درگیری که هفت دهه ادامه دارد، می‌بینند.

در کرانه باختری که منطقه بزرگ‌تر فلسطینی تحت اشغال است نیز ناآرامی‌های بیشتری رخ داده است.

آیسر محمد صفی، یک دانشجوی ۲۰ ساله فلسطینی، در درگیری‌ها در شهر البیره توسط نیروهای اسرائیلی کشته شد، بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین وفا. مقامات فلسطینی می‌گویند که از ۷ اکتبر تاکنون نزدیک به ۵۰۰ فلسطینی در کرانه باختری توسط آتش اسرائیل کشته شده‌اند.

اتحادیه اروپا خواهان «توقف فوری» عملیات اسرائیل در رفح شد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتحادیه اروپا از اسرائیل می‌خواهد فورا عملیات نظامی خود در رفح را متوقف کند» چرا که ادامه این عملیات «به ناچار روابط اتحادیه اروپا با اسرائیل را با مشکل مواجه خواهد کرد».

ده‌ها هزار غیرنظامی از شهر رفح در جنوب نوار غزه به دلیل ادامه بمباران‌های اسرائیل و تهدید به حمله زمینی همچنان در حال فرار هستند.

اتحادیه اروپا از اسرائیل خواست تا «از تشدید بیشتر وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه خودداری کرده» و نسبت به «بازگشایی» گذرگاه رفح اقدام کند. بیش از یک میلیون غیرنظامی که در شهر رفح پناه گرفته بودند، دستور تخلیه به مناطقی را دریافت کرده‌اند که سازمان ملل آن‌ها را «امن» نمی‌داند و اتحادیه اروپا به عنوان اهداکننده اصلی کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها این اقدام را محکوم کرد.

از زمان ورود تانک‌های ارتش اسرائیل به رفح در تاریخ ۷ ماه مه، گذرگاه مرزی بین نوار غزه و مصر بسته شده است، این در حالی است که به گفته سازمان ملل متحد باز بودن این گذرگاه مرزی برای عبور کاروان های حاوی کمک به مردم غزه که در معرض خطر قحطی قرار دارند، بسیار حیاتی است.

در متن اصلی بیانیه اتحادیه اروپا با ابراز تاسف از این اقدام، عملیات نظامی اسرائیل در رفح عامل «جابجایی بیشتر جمعیت، خطر قحطی و رنج انسانی» خوانده شده است.