16/07/2024

اسرائیل از شمال و جنوب به غزه حمله می کند

نیروهای اسرائیلی روز دوشنبه بار دیگر به خرابه‌های شمال غزه حمله کردند تا این منطقه‌ای را به گفته خود از جنگجویان حماس بازپس بگیرند. در جنوب، تانک‌ها و سربازان به پیشروی خود در رفح ادامه دادند. صدها هزار فلسطینی همچنان در جستجوی سرپناه هستند.

بر اساس گزارش‌ رویترز، در هر دو ناحیه شمال و جنوب غزه، درگیری‌های شدیدی جریان دارد. عملیات اسرائیل در رفح که در مرز با مصر قرار دارد، منجر به بسته شدن یکی از گذرگاه‌های اصلی کمک‌رسانی شده و وضعیت انسانی را که از قبل وخیم بود، بدتر کرده است.

صدها هزار نفر دوباره در حال فرار هستند. حدود نیمی از جمعیت غزه پس از دستور تخلیه اسرائیل از شمال غزه در اکتبر به آنجا پناه برده‌ا بودند.

مقامات بهداشتی غزه خواستار فشار بین‌المللی برای بازگشایی مرز جنوبی جهت ورود کمک‌ها، تجهیزات پزشکی و سوخت برای تامین انرژی بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها شده‌اند.

یک عضو خارجی سازمان ملل متحد در روز دوشنبه کشته شد. تلفات پرسنل سازمان ملل به حدود ۱۹۰ نفر رسیده است.

در کمپ پناهندگان جبالیا در شمال غزه، نیروهای اسرائیلی وارد منطقه‌ای شدند که ادعا کرده بودند ماه‌ها پیش از حماس پاکسازی شده است.

شاهدان عینی گزارش دادند گلوله‌های تانک در مرکز کمپ منفجر شد و مقامات بهداشتی اعلام کردند ۲۰ جسد از حملات هوایی شبانه پیدا شده است.

یک حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای در اردوگاه پناهندگان النصیرات در نوار غزه مرکزی منجر به کشته شدن حداقل هشت نفر شد.

تعداد تلفات فلسطینی‌ها در جنگ اکنون از ۳۵ هزار نفر فراتر رفته است و ۵۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته کشته شده‌اند.

شاخه نظامی حماس اعلام کرد که به دلیل بمباران‌های اسرائیل، ارتباط خود با جنگجویانش که چهار گروگان اسرائیلی، از جمله هرش گلدبرگ-پولین، را در اختیار داشتند، از دست داده است.

ساکنان رفح گزارش دادند که بمباران‌های هوایی و زمینی اسرائیل تشدید شده و تانک‌ها جاده اصلی شمال-جنوب صلاح‌الدین را قطع کرده‌اند.

منابع امدادی از وضعیت بهداشتی وخیم در مناطق تخلیه شده خبر می‌دهند و می گویند این مناطق برای پذیرش جمعیت آواره مناسب نیستند و با مشکلات بهداشتی و کمبود امکانات روبرویند.

اعتراضات مراسم روز یادبود اسرائیل را به دلیل جنگ در غزه مختل کرد

روز دوشنبه اسرائیلی‌ها در سراسر کشور برای نخستین بار پس از حملات حماس در ۷ اکتبر، به مناسبت روز ملی یادبود جمع شدند، اما معترضان در چندین مراسم اختلال ایجاد کردند و از مقامات دولتی خواستند تا برای آزادی گروگان‌های باقی‌مانده تلاش بیشتری کنند.

روز یادبود اسرائیل معمولاً یکی از غم‌انگیزترین روزهای تقویم این کشور است، روزی که اسرائیلی‌ها اختلافات خود را کنار می‌گذارند تا برای هموطنان کشته شده در جنگ یا حملات تروریستی عزاداری کنند. اما اعتراضات روز دوشنبه نشان داد که احساس وحدت دوران جنگ جای خود را به اختلافات عمیق بر سر جنگ در نوار غزه، سرنوشت گروگان‌ ها و سیاست داخلی داده است.

منتقدان، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو را در مراسمی در کوه هرتزل در اورشلیم، محل قبرستان ملی اسرائیل، مورد اعتراض قرار دادند. یکی از حضار با صدای بلند خطاب به او گفت: “آشغال.” دیگری گفت: “فرزندانم را گرفتی.”

در مراسمی در اشدود، در سواحل مدیترانه، حضار به وزیر امنیت ملی، ایتامار بن گویر، اعتراض کرده و او را “جنایتکار” خواندند. هواداران وزیر سعی کردند معترضان را ساکت کنند.

در حالی که دولت موفق به آزادی بیش از ۱۰۰ گروگان شده، حداقل نیمی از حدود ۲۴۰ نفری که ربوده شده‌اند، یا کشته شده یا هنوز در اسارت هستند. بسیاری از عزیزان آن ها خواستار توافق فوری آتش‌بس با حماس هستند تا امکان آزادی باقی‌مانده گروگان‌ها فراهم شود، حتی اگر این توافق به معنای باقی‌ماندن کنترل حماس در بخش‌هایی از غزه باشد.

امسال اعتراضات نشان‌دهنده نگرانی فزاینده بخشی از مردم اسرائیل درباره نحوه مدیریت جنگ توسط دولت ائتلافی راست‌گرای نتانیاهو بود که باعث تلفات و ویرانی عظیمی شده است.

نتانیاهو بارها قول پیروزی کامل بر حماس را داده است. اما درگیری‌های اخیر در نوار غزه نشان داده که جنگجویان حماس همچنان یک نیروی موثر در این منطقه هستند و احتمالاً برای مدت طولانی باقی خواهند ماند.

حملات اسرائیل به گروه‌های امدادی در غزه

گزارش جدید سازمان دیده‌بان حقوق بشر (HRW) نشان می‌دهد نیروهای اسرائیلی از اکتبر تاکنون حداقل هشت حمله به کاروان‌ها و تاسیسات امدادی در غزه انجام داده‌اند. این حملات حتی پس از آن که سازمان‌های امدادی مختصات وضعیت خود را به مقامات اسرائیلی اعلام کرده بودند، صورت گرفته است.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد ارتش اسرائیل پیش از این حملات به سازمان‌های امدادی هشدار نداده‌د و این حملات منجر به کشته یا زخمی شدن حداقل ۳۱ نفر شده است.

در یکی از این حوادث در اول آوریل، هفت امدادگر در حملات پهپادی در شهر دیر البلح کشته شدند. موشک‌ها به یک کاروان از سه خودرو سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی برخورد کردند. دو خودرو علامت این سازمان را روی سقف خود داشتند و همگی سرنشینان آن ها غیرنظامی بودند. آشپزخانه مرکزی جهانی اعلام کرد که این کاروان “در مسیری حرکت می‌کرد که با ارتش اسرائیل توافق شده بود”.

رئیس ستاد کل نیروهای دفاعی اسرائیل، هرزی هالوی، که این حمله را به “اشتباه در تشخیص” نسبت داد.

در حادثه‌ای دیگر در ۹ دسامبر، نیروی دریایی اسرائیل به سوی یک مهمانخانه متعلق به آنروا UNRWA در رفح شلیک کرد، ۱۰ نفر از امداگران در خواب بودند. این حمله در حالی رخ داد که مختصات مهمانخانه به طور منظم به مقامات اسرائیلی اعلام شده بود و هیچ هدف نظامی در آن منطقه وجود نداشت.

در حادثه‌ای دیگر در ۸ ژانویه، یک گلوله اسرائیلی به ساختمانی در خان یونس برخورد کرد که بیش از ۱۰۰ نفر از کارکنان و خانواده‌های سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) در آن پناه گرفته بودند. در این حمله دختر پنج ساله یکی از کارکنان پزشکان بدون مرز کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

هیچ هدف نظامی در آن منطقه وجود نداشته و هیچ هشداری قبل از حمله دریافت نشده بوده است.

این گزارش می‌گوید در همه موارد، گروه‌های امدادی مختصات خود را به مقامات اسرائیلی ارائه داده بودند.

بلکیس ویله، یکی از مدیران دیده بان حقوق بشر می گوید: “از یک سو اسرائیل دسترسی به کمک‌های حیاتی انسانی را مسدود می‌کند و از سوی دیگر به کاروان‌هایی که برخی از کمک‌های اندکی را که اجازه یافته اند حمل می کنند، حمله می‌کند. نیروهای اسرائیلی باید فوراً حملات خود به سازمان‌های امدادی را متوقف کنند و برای این جنایات پاسخگو باشند.”

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که روز دوشنبه یک خودروی سازمان ملل در رفح مورد حمله قرار گرفت و یک عضو این سازمان کشته و دیگری زخمی شد.

دیده بان حقوق بشر می گوید این حملات تاثیر مخربی بر ارائه کمک‌های حیاتی در غزه داشته‌اند.

سازمان ملل کاهش تعداد تلفات زنان و کودکان در غزه را تکذیب کرد

سازمان ملل کاهش تعداد تلفات زنان و کودکان در جنگ غزه را تکذیب کرده و اعلام کرده که این اشتباه به دلیل تفاوت در طبقه‌بندی جدید وزارت بهداشت غزه برای افرادی است که هنوز به طور کامل شناسایی نشده‌اند.

پس از آنکه ارقام بازبینی‌شده تلفات از سوی وزارت بهداشت غزه برای اولین بار در وبسایت دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل (Ocha) ظاهر شد، رسانه‌ها و مفسران حامی اسرائیل آن را به عنوان دلیلی برای اغراق سازمان ملل در تعداد تلفات مطرح کردند.

این ارقام نشان می‌داد که ۲۴,۶۸۶ نفر کشته شده‌اند که نسبت به رقم حدود ۳۵,۰۰۰ نفری که اول ماه مه گزارش شده بود، کمتر است. بر اساس این گزارش کشته شدن ۷,۷۹۷ کودک و ۴,۹۵۹ زن تأیید شده که تقریباً نیمی از تلفات گزارش‌های قبلی است. اما سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد تخمین کلی تلفات همچنان حدود ۳۵,۰۰۰ نفر است.

فرهان حق، سخنگوی سازمان ملل گفت ارقام جدید مربوط به اجسادی هستند که به طور کامل شناسایی شده‌اند. ارقام بزرگتر شامل اجسادی است که هنوز شناسایی نشده‌اند. وی گفت انتظار می‌رود با ادامه روند شناسایی، تعداد رسمی تلفات زنان و کودکان نیز افزایش یابد.

وی گفت: “تعداد کلی تلفات توسط وزارت بهداشت غزه شمارش شده است که مشابه تحقیقات ما در رسیدگی به آمار تلفات است. این تعداد تغییر نکرده و بیش از ۳۵,۰۰۰ نفر از اکتبر تاکنون کشته شده‌اند.”

حق اضافه کرد: “تیم‌های سازمان ملل در غزه قادر به تأیید مستقل این ارقام به دلیل شرایط موجود در منطقه و حجم زیاد تلفات نیستند. به همین دلیل، همه ارقامی که توسط سازمان ملل استفاده می‌شود به عنوان منبع به وزارت بهداشت غزه اشاره می‌کنند. سازمان ملل این ارقام را تا حد ممکن در شرایط مناسب تأیید خواهد کرد.”

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با اشاره به این ارقام اصلاح‌شده گفته بود که اکثر تلفات، مردان غیرنظامی مربوط به جنگجویان حماس هستند. وی ادعا کرد که نسبت تلفات جنگجویان حماس به غیرنظامیان غزه‌ای حدود یک به یک است.

گاردین می نویسد سوابق نشان می‌دهد که سازمان ملل و دیگر نهادها ارقام کلی اعلام شده شده توسط وزارت بهداشت غزه را به طور کلی قابل اعتماد دانسته‌اند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده که وزارت بهداشت غزه “ظرفیت خوبی در جمع‌آوری داده‌ها” دارد و گزارش‌های قبلی آن معتبر و “به خوبی توسعه یافته” بوده است.

سازمان حقوق بشری اسرائیلی Tselem پس از درگیری ۲۰۱۴ غزه نیز اعلام کرده بود که ارقام وزارت بهداشت غزه با بررسی‌های خود آن‌ها عمدتاً مطابقت داشته است.

عمر شاکر، مدیر اسرائیل و فلسطین در دیده‌بان حقوق بشر، گفت که هیچ شواهدی مبنی بر دستکاری ارقام وجود ندارد.