16/07/2024

٧۵ گونه جانوری ایران در لیست «سرخ» انقراض

مرضیه موسوی، کارشناس دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، همزمان با روز جهانی گونه‌های در معرض خطر انقراض، اعلام کرده است که: از ۱۰۳۶ گونه مهره‌دار جانوری کشور، ۷۵ گونه در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارند.

این گونه‌های جانوری شامل ۲۰۹ گونه پستاندار، ۵۶۰ گونه پرنده، ۲۴۲ گونه خزنده و ۲۵ گونه دوزیست هستند که طبق اظهارات وی، «در سه طبقه در وضعیت بحرانی، در خطر انقراض و آسیب‌پذیر قرار دارند».

وی با تاکید بر اینکه «فهرست ملی و فهرست IUCN نزدیک به هم هستند»، اظهار داشت که گونه‌های جانوری طبقه‌بندی شده در لیست ملی با لیست IUCN تفاوت دارند و اعلام کرد که برخی از گونه‌های جانوری در لیست ملی می‌توانند در طبقه‌بندی وضعیت بحرانی قرار بگیرند چراکه «نگاه جهانی به گونه‌ها با رویکرد ملی متفاوت است و آسیب‌های درون زیستگاه برای این گونه‌ها بیشتر است».

او همچنین با بیان اینکه بیش از ۵۰ گونه ایران در طبقه در خطر انقراض و حدود ۲۵۰ گونه در طبقه حمایت شده و حفاظت شده قرار دارند، گفت: بیش از ۴۴ هزار گونه اعم از مهره‌دار، بی‌مهره، گیاهی و… در جهان در خطر انقراض هستند که ۲۸ درصد از کل گونه‌های ارزیابی شده در جهان را تشکیل می‌دهند.

کارشناس دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، ابراز کرده است که گونه‌های در معرض انقراض بیشتر در کشورهایی وجود دارند که «با مشکلات شدید مالی و فقر مواجه و توسعه آن‌ها ناپایدار است علاوه بر آن تنوع گونه‌ای به علت برخورداری از اکوسیستم‌های متنوع در این کشورها زیاد است مانند کشورهای قاره آمریکا و حتی آسیا. اروپا تنوع گونه‌ای زیادی ندارد ولی داشته‌های خود را به‌خوبی حفظ می‌کنند».

وی با تاکید بر تنوع اقلیمی ایرانبه دلیل موقعیت جغرافیایی این کشور اعلام کرد مواردی مثل، تله‌گذاری و استفاده از سموم مختلف توسط کشاورزان و دامدارن برای حفظ محصولات و دام خود از جمله موارد نابودی گونه‌های جانوری است. همچنین، تصادفات جاده‌ای، ورود گونه‌های مهاجم که بعضا به صورت قاچاق وارد ایران می‌شوند نیز از موارد دیگری است که جانوران بومی را با خطر انقراض مواجه می‌کند.