16/07/2024

بحران در کابینه اسرائیل؛ گانتز به نتانیاهو اولتیماتوم داد

بنی گانتز، یکی از اعضای میانه‌رو کابینه جنگ اسرائیل، روز شنبه به نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو اولتیماتوم داد اگر دولت به زودی برنامه‌ای برای آینده جنگ در غزه تهیه نکند، از دولت خارج خواهد شد.

در حالی که خروج گانتز دولت اضطراری زمان جنگ کشور را سرنگون نمی‌کند، اما فشار بیشتری را متوجه ائتلاف شکننده‌ای که به دولت راست‌گرای نتانیاهو مشروعیت بین‌المللی بخشیده، وارد خواهد کرد و نتانیاهو را بیشتر به شرکای راست افراطی اش وابسته خواهد کرد.

گانتز در یک کنفرانس خبری تلویزیونی خطاب به نتانیاهو گفت: “اگر مسیر افراطی‌ها را انتخاب کنید و کشور را به سمت پرتگاه بکشانید، مجبور خواهیم شد از دولت خارج شویم. ما به مردم رجوع خواهیم کرد و دولتی خواهیم ساخت که اعتماد مردم را جلب کند.”

گانتز، که رهبری حزب اتحاد ملی را بر عهده دارد، گفت تا ۸ ژوئن به نتانیاهو فرصت می‌دهد تا برنامه‌ای تهیه کند که شامل آزادی گروگان ها، بررسی آینده مدیریت این منطقه، بازگشت اسرائیلی‌های بی‌خانمان به خانه‌هایشان و پیشبرد عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی و مسائل دیگر باشد.

اولتیماتوم گانتز نشانه‌ای از فشار رو به افزایش بر نتانیاهو برای تهیه یک برنامه پساجنگ است. نتانیاهو به طور فزاینده‌ای تحت فشار است، چه از جانب نزدیک‌ترین متحد اسرائیل، ایالات متحده، و چه از داخل کابینه جنگ خودش، تا استراتژی روشنی برای غزه مشخص کند. فقط چند روز پیش، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، اعلام کرد دولت در حال ترسیم یک مسیر خطرناک است و از نتانیاهو خواست تا فوراً تعهد دهد دولت نظامی اسرائیل در غزه ایجاد نخواهد شد.

در پاسخ به اولتیماتوم گانتز، نتانیاهو او را متهم کرد خواستار “شکست اسرائیل” و اجازه دادن به حماس برای باقی ماندن در قدرت است.

نتانیاهو افزود گانتز “ترجیح داده است به جای اولتیماتوم‌ دادن به حماس، به نخست وزیر اولتیماتوم بدهد.”

نارضایتی داخلی نیز به دلیل عدم توانایی نتانیاهو در تأمین آزادی گروگان‌های باقی‌مانده در غزه رو به افزایش است. نیروهای اسرائیلی روز شنبه جسد یک مرد اسرائیلی که از ۷ اکتبر در غزه نگه داشته شده بود را پیدا کردند. چهارمین جسدی که در دو روز گذشته پیدا شده و نگرانی‌ها درباره سرنوشت حدود ۱۲۸ گروگان باقی‌مانده در منطقه را افزایش داده است.

به گزارش نیویورک تایمز در حالی که سیاستمداران اسرائیلی درباره چگونگی پایان دادن به جنگ بحث می‌کنند، اثرات استراتژی فعلی در غزه در حال آشکار شدن است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد نیروهای زمینی این کشور روز شنبه در حومه شرقی شهر رفح پیشروی کردند، در بیانیه‌ای روز شنبه صبح، حماس اعلام کرد جنگجویانش به نیروهای اسرائیلی در شرق رفح، و همچنین نزدیک به گذرگاه مرزی رفح، حمله کرده اند.

با ورود جنگ به ماه هشتم، بیش از ۳۴،۰۰۰ نفر در غزه جان خود را از دست داده‌اند، اما ارتش اسرائیل در دستیابی به اهداف اعلام شده دولت، از جمله برچیدن حماس و آزادی گروگان‌ها، پیشرفت کندی داشته است.

مذاکرات درباره آتش‌بس که منجر به آزادی تعدادی از گروگان‌ها می‌شد، به بن‌بست رسیده است و اسرائیل و حماس بر سر شرایط آتش‌بس اختلاف دارند. نیروهای اسرائیلی همچنین مجبور شده‌اند به بخش‌هایی از شمال غزه بازگردند تا بار دیگر با نیروهای حماس که مجددا سازماندهی شده اند بجنگند. نیروهای اسرائیلی و حزب‌الله، گروه مسلح قدرتمند لبنانی، همچنان از مرز یکدیگر را بمباران می‌کنند. این وضعیت ده‌ها هزار اسرائیلی را بی‌خانمان کرده است.

گانتز پس از ۷ اکتبر به دولت اسرائیل پیوست. نتیجه؛ یک ائتلاف شکننده و پراکنده بوده است، گانتز و هم‌پیمانانش گاه و بیگاه با هم‌پیمانان تندروی نتانیاهو و گاه با خود نخست‌وزیر به جنگ می‌پردازند.

به گزارش نیویورک تایمز، انتقادات گالانت و گانتز تا حدودی بازتاب‌دهنده انتقادات مقامات آمریکایی است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، این هفته گفت اسرائیل باید یک “برنامه روشن و ملموس” برای مدیریت پساجنگ در غزه تهیه کند.

ایالات متحده به دنبال تقویت اداره خودگردان فلسطینی، که بخش‌های زیادی از کرانه باختری اشغالی را کنترل می‌کند، برای مدیریت غزه است. اما نتانیاهو و هم‌پیمانانش این ایده را رد کرده و پیشنهاد کرده‌اند فلسطینی‌های غیرمرتبط با حماس یا اداره خودگردان این وظیفه را بر عهده بگیرند.

دولت بایدن همچنین خواستار ایجاد یک دولت فلسطینی – که غزه بخشی از آن خواهد بود – شده است. پیشنهادی که از زمان حمله تروریستی حماس در ۷ اکتبر از حمایت کمتری در اسرائیل برخوردار است.

روز شنبه، گانتز قول داد “اجازه نخواهیم داد هیچ طرفی، چه دوستان یا دشمنان، یک دولت فلسطینی را بر ما تحمیل کند”.

گانتز گفت تا زمانی که یک راه‌حل دائمی پیدا شود، غزه باید به طور موقت توسط یک اداره مدنی “آمریکایی-اروپایی-عربی-فلسطینی” با نظارت امنیتی اسرائیل اداره شود. گانتز همراه با نتانیاهو هرگونه نقش برای اداره خودگردان فلسطینی که توسط جامعه بین‌المللی حمایت می‌شود را رد کرده است.

کشف گروگان‌های مرده و تجدید مبارزات حماس در روزهای اخیر ناکامی‌های استراتژی فعلی نتانیاهو را برجسته کرده است.

نیروهای اسرائیلی روز شنبه اعلام کردند جسد ران بن‌یامین، ۵۳ ساله، یک مرد اسرائیلی و چهارمین گروگانی که طی دو روز گذشته به اسرائیل بازگردانده شده بود را پیدا کرده اند.

حدود ۱۲۴ نفر از بیش از ۲۵۰ نفری که در ۷ اکتبر گروگان گرفته شده بودند هنوز در غزه هستند، به گفته مقامات اسرائیلی؛ چهار گروگان دیگر نیز از مدت‌ها قبل از حمله حماس در آنجا نگه داشته شده‌اند. بر اساس آمار دولت اسرائیل حداقل ۳۵ نفر از گروگان‌های باقی‌مانده به احتمال زیاد مرده‌اند.

با شدت گرفتن درگیری‌ها در نزدیکی شهر جنوبی رفح، جریان کمک‌ها به غزه کاهش یافته است. کامیون‌های بارگیری شده این هفته از طریق یک اسکله موقتی که توسط ایالات متحده ساخته شده بود، به سواحل غزه رسیدند.

اما مقامات آمریکایی و گروه‌های کمک‌رسان تأکید کردند که این کریدور دریایی جدید نمی‌تواند جایگزین گذرگاه‌های مرزی زمینی شود. مقامات سازمان ملل روز جمعه گفتند فقط ۳۱۰ کامیون کمک طی ۱۰ روز از آغاز عملیات نظامی اسرائیل به شهر جنوبی رفح وارد غزه شده است.

این تعداد بسیار کمتر از بیش از ۵۰۰ کامیون در روز است که سازمان‌های کمک‌رسان می‌گویند برای حفظ شرایط زندگی حداقلی لازم است.

امدادگران بارها هشدار داده‌اند در میان کمبود شدید کالاهای اساسی، قحطی در میان غیرنظامیانی که بسیاری از آنها بارها مجبور به فرار شده‌اند، در حال وقوع است. بیش از ۸۰۰،۰۰۰ فلسطینی از زمان آغاز حمله نظامی اسرائیل در ۶ مه مجبور به فرار از رفح شده‌اند.

اسرائیل همچنان حمله خود در رفح و اطراف آن را به عنوان “عملیات محدود” علیه حماس توصیف می‌کند. اما تصاویر ماهواره‌ای اخیر نشان‌دهنده تخریب گسترده‌تر است و نشان می‌دهد یک تهاجم قابل توجه در حال انجام است. روز پنجشنبه، اسرائیل اعلام کرد نیروهای بیشتری را به رفح اعزام خواهد کرد، نشانه‌ای از اینکه قصد دارد علی‌رغم نگرانی‌های بین‌المللی در مورد تهدید غیرنظامیان، به حمله به عمق شهر ادامه دهد.

رفح به پناهگاه بیش از یک میلیون فلسطینی که از خانه‌های خود در جاهای دیگر غزه فرار کرده بودند، تبدیل شده بود، در حالی که پیش از این نیز، ارتش اسرائیل به حملات هوایی به شهر ادامه می‌داد. این یکی از آخرین مکان‌هایی بود که توسط سربازان اسرائیلی اشغال نشده بود.

اکنون، بسیاری از فلسطینی‌ها به دنبال پناهگاه در مکان‌هایی مانند شهر مرکزی دیر البلح و المواصی، منطقه ساحلی غرب خان یونس هستند. هر دو مکان با جمعیت زیاد و شرایط بحرانی مواجه هستند، به گفته سازمان ملل و گروه‌های کمک‌رسان در شمال، حملات اسرائیل و دستورهای تخلیه نظامی جدید بیش از ۱۶۰،۰۰۰ نفر را از چندین منطقه اطراف شهر غزه آواره کرده است.

با محدود شدن فضا برای تازه‌واردها، برخی از فلسطینی‌های آواره داخلی چادرهایی در کنار یک زباله‌دان نزدیک خان یونس برپا کرده‌اند، زندگی می کنند.