16/07/2024

فرانسه، بلژیک و چین از درخواست دادگاه کیفری بین المللی حمایت کردند

فرانسه و بلژیک در بیانیه‌هایی از درخواست دادگاه بین‌المللی کیفری (ICC) برای صدور قرار بازداشت رهبران اسرائیل و حماس حمایت کردند. این حمایت پس از آن صورت گرفت که اسرائیل و ایالات متحده به شدت این اقدام را محکوم کردند.

دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی، کریم خان، نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو، وزیر دفاع یوآو گالانت، و سه رهبر حماس – یحیی سنوار، محمد ضیف و اسماعیل هنیه – را به ارتکاب جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در نوار غزه و اسرائیل متهم کرد. هرچند نتانیاهو و گالانت با خطر بازداشت فوری روبرو نیستند، اما تصمیم دادستان ارشد ضربه‌ای نمادین به اسرائیل است که انزوای آن در جنگ غزه را تشدید می کند.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای گفت: «فرانسه از دادگاه بین‌المللی کیفری، استقلال آن و مبارزه با مصونیت در همه شرایط حمایت می‌کند.» وزیر امور خارجه بلژیک، حدیا لحبیب، نیز در توییتی نوشت: «جنایات صورت گرفته در غزه باید در بالاترین سطح پیگیری شود، بدون توجه به مرتکبین آن.»

چین هم گفته است امیدوار است دادگاه کیفری بین المللی پس از درخواست دادستان ارشد این کشور برای رهبران اسرائیل و حماس، از این موضع واقع بینانه دفاع کند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه، خواستار پایان دادن به “مجازات دسته جمعی مردم فلسطین” شد و گفت: “امید است که دیوان کیفری بین المللی مواضع عینی و بی طرفانه خود را حفظ کند و از اختیارات خود مطابق قانون استفاده کند.”

روز دوشنبه، کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی گفت او درخواست حکم بازداشت برای نخست‌وزیر نتانیاهو، گالانت، رئیس دفاع و سه رهبر حماس، از جمله سینوار، رئیس حماس، در رابطه با جنایات ادعایی داده است. 

نتانیاهو و سایر رهبران اسرائیلی این اقدام را ننگ‌آور و ضدیهودی خواندند. رئیس‌جمهور ایالات متحده، جو بایدن، نیز دادستان را محکوم کرده و مدعی شده اسرائیل اسرائیل دارد در برابر حماس از خود دفاع کند.