16/07/2024

در طول یک سال درگیری ٣٣ هزار غیرنظامی در غزه و سودان جان باختند

سازمان ملل متحد کشته شدن ٣٣ هزار غیرنظامی در طول یک سال جنگ غزه و سودان را بە ثبت رساندە و اعلام کرد کە این آمار نسبت به سال قبل ٧٢ درصد افزایش داشتە است.

روز گذشته سه‌شنبه ٢١ می، جویس مسویا، دستیار دبیرکل در امور بشردوستانه، با اعلام این‌که سازمان ملل مرگ بیش از ٣٣ هزار نفر غیرنظامیان را در سال گذشته ثبت کرده است؛ وضعیت غیرنظامیان در نتیجه درگیری‌های جاری در نوار غزه و سودان را «وحشتناک» توصیف کرد.  

گفتنی است که گزارش‌های سازمان ملل در جلسه شورای امنیت درباره حفاظت از غیرنظامیان در برابر درگیری‌های مسلحانه نشان داد که در مدت یک سال پس از درگیری، هزاران غیرنظامی در غزه و سودان کشته و علاوه بر تخریب همه‌جانبه زیرساخت‌ها، تعدادی زیادی نیز آواره شدند.

این بیانیه به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تصویب قطعنامه شماره ١٢۶۵ شورای امنیت در سال ١٩٩٩ در مورد حمایت از غیرنظامیان در درگیری های مسلحانه بیان شده است.

جویس مسویا اعلام کرد: «در طول یک سال، ما شاهد حمله وحشتناک حماس و سایر گروه‌های مسلح فلسطینی به اسرائیل در ٧ اکتبر گذشته و واکنش شدید نظامی اسرائیل در غزه بودیم که با سرعت و مقیاسی که در گذشته نزدیک بی‌سابقه بوده است؛ منجر به مرگ، ویرانی و رنج شد. همچنین درگیری‌های وحشیانه در سودان، که در آن ده‌ها هزار غیرنظامی کشته و زخمی شدند، میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند، و ناامنی شدید غذایی روی داد.»

وی با تاکید بر این‌که درگیری‌ها در سراسر جهان نشان‌دهنده عدم رعایت نگران کننده قوانین بشردوستانه بین‌المللی است، اعلام کرد: درگیری‌های مداوم در جهان و استفاده از سلاح‌های انفجاری در مناطق پرجمعیت باعث تخریب همه جانبه زیرساخت‌های حیاتی و همچنین جابجایی اجباری شده است.

جویس مسویا همچنین خواستار رویکردی جامع‌تر شد که دیدگاه غیرنظامی و ماهیت پیچیده، تجمعی و درازمدت همه آسیب‌های وارده به غیرنظامیان در جنگ را در نظر بگیرد.

میرجانا ایگر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز به نوبه خود از کشورها خواست به قوانین بشردوستانه بین‌المللی و مسئولیت جمعی واقعی برای صلح، پایبند بوده و به طور کامل از آن پیروی کنند و از شورای امنیت خواست که طبق قانون و قطعنامه ٢۴٧۴، از طرفین بخواهد به اقدامات بشردوستانه بین‌المللی احترام بگذارند.