16/07/2024

جنگ اسرائیل و غزه: اعتراضات ضد دولتی در تل آویو با درخواست آزادی گروگان‌ها و استعفای نتان یاهو

پس از اینکه هزاران نفر برای تظاهرات علیه دولت و درخواست برای بازگرداندن گروگان‌هایی که توسط حماس در غزه نگه داشته شده‌اند، گردهم آمدند، پلیس اسرائیل و معترضان در تل آویو با یک دیگر درگیر شدند.

برخی از معترضان در تل آویو عکس‌های سربازان زن را که در اوایل هفته در ویدئویی به نمایش در آمدند، حمل می‌کردند. برخی بنرهایی با نوشته “جنگ را متوقف کنید” و “کمک کنید” در دست داشتند. آن‌ها از دولت خواستند تا به توافقی برای آزادی ده‌ها گروگان که هنوز در اسارت هستند، برسد.

معترضان همچنین خواستار استعفای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و انتخابات جدید شدند.

هیلت ساگی، از گروه “زنان معترض برای بازگشت تمامی گروگان‌ها”، گفت: “ما همه ویدئو را دیدیم، پس از اینکه دولت گروگان را رها کرده، نمی توانیم در خانه بمانیم.”

روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد که هفت نفر در اعتراضات شنبه شب دستگیر و حداقل یک نفر زخمی شد. اعتراضات در جاهای دیگری از جمله در شهر بندری حیفا نیز برگزار شد.

اختلافات درباره نحوه مدیریت نتانیاهو از جنگ با حماس در اسرائیل عمیق تر شده است. اسرائیل می‌گوید حدود ۱۰۰ گروگان هنوز در غزه نگه داشته شده‌اند. اجساد حدود ۳۰ نفر دیگر هم تحویل داده نشده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت غزه، حدود ۳۶۰۰۰ فلسطینی در حمله اسرائیل به غزه کشته شده‌اند که بسیاری از آن‌ها زنان و کودکان بوده‌اند. هزاران نفر دیگر زیر آوار ساختمان‌های تخریب شده دفن شده‌اند و ده‌ها هزار نفر زخمی شده‌اند.

اوایل هفته، اجساد سه گروگان از غزه پیدا شد. ارتش اعلام کرد آن‌ها در روز حمله حماس در هفت اکتبر کشته شده‌ و اجساد آن‌ها به غزه منتقل شده است. یک هفته پیش از آن ارتش گفته بود اجساد سه گروگان اسرائیلی دیگر که در ۷ اکتبر کشته شده بودند را پیدا کرده است.

حدود نیمی از ۲۵۰ گروگان حماس و دیگر شبه‌نظامیان، آزاد شده‌اند، بیشتر آن‌ها در تبادل با زندانیان فلسطینی که توسط اسرائیل در جریان یک آتش‌بس یک هفته‌ای در نوامبر آزاد شدند.

دولت نتانیاهو با فشارهای فزاینده‌ای، هم در داخل و هم در خارج، مواجه شده است تا جنگ را متوقف کرده و اجازه دهد کمک‌های انسانی به منطقه‌ای که ۲.۳ میلیون فلسطینی در آن زندگی می‌کنند، برسد. تقریباً ۸۰٪ این جمعیت آواره شده است.

این هفته، سه کشور اروپایی اعلام کردند که کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت و دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری درخواست صدور احکام بازداشت برای رهبران اسرائیلی، همراه با مقامات حماس، کرد.

روز جمعه، دیوان بین‌المللی دادگستری دستور داد اسرائیل به حمله نظامی در شهر جنوبی غزه، رفح، پایان دهد و گذرگاه مرزی نزدیک را برای کمک‌های انسانی حیاتی باز کند. دیوان بین المللی دادگستری همچنین اعلام کرد اسرائیل باید اجازه تحقیق در مورد جنایات جنگی در غزه را بدهد.

اسرائیل به حکم دیوان بین المللی اعتنایی نکرده است. روز شنبه بمباران رفح ادامه یافت و پزشکان فلسطینی گفتند که در بیست و چهار ساعت گذشته ۴۵ نفر در حملات اسرائیل در سراسر غزه، از جمله زنان و کودکان، کشته شده‌اند.

آفریقای جنوبی، که در دسامبر پرونده اصلی ICJ را به جریان انداخت، اسرائیل را به ارتکاب نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها در جنگ غزه متهم می‌کند که اسرائیل شدیداً آن را رد می‌کند.

در دو هفته گذشته، بیش از یک میلیون فلسطینی از رفح فرار کرده‌اند. اسرائیل گذرگاه مرزی رفح را تصرف کرده که یک نقطه کلیدی برای انتقال سوخت و سایر کمک ها به غزه است. به گفته سازمان ملل و گروه‌های امدادی کمک‌رسانی به غزه در حال فروپاشی است.

مصر با عبور کامیون‌های کمک‌های انسانی سازمان ملل از گذرگاه مرزی کرم شالوم، نقطه ورودی اصلی اسرائیل به جنوب غزه، موافقت کرده است، اما به دلیل جنگ در رفح هنوز مشخص نیست آیا کامیون‌ها قادر به ورود به این منطقه خواهند بود یا نه.