16/07/2024

ارتش اسرائیل کنترل تمام مرز نوار غزه با مصر را به دست گرفت

ارتش اسرائیل در ادامه عملیات خود در رفح و در جنوب نوار غزه، اعلام کرده که کنترل تمام مرز نوار غزه با مصر را به دست گرفته است. طرف فلسطینی نیز چهارشنبه ۲۹ مه، از درگیری شدید در امتداد مرز نوار غزه با مصر خبر داده بود. تا پیش از این، مرز با مصر تنها مرز خشکی نوار غزه بود که اسرائیل به‌گونه مستقیم بر آن کنترل نداشت.

تصرف مناطق مرزی نوار غزه با مصر، اینک به اسرائیل اقتدار قابل‌توجهی برای کنترل تمامی مرز‌های نوار غزه را می‌دهد.

در کنار این، دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش در یک نشست خبری گفته که ارتش اسرائیل همچنان کنترل عملیاتی «کریدور فلادلفی» در امتداد مرز غزه با مصر را به دست گرفته‌ است.

خبرگزاری رویترز به نقل از هاگاری در مورد دالان فلادلفی نوشته که «فلادلفی به عنوان یک کانال اکسیژن برای حماس عمل می‌کرد و به‌گونه منظم از این مسیر، سلاح به داخل نوار غزه، قاچاق می‌کرد.»

برپایه آمارهای مننشر شده در رسانه‌های بین‌المللی، جنگ در شهر جنوبی رفح، تاهمین اکنون سبب فرار یک میلیون فلسطینی از این شهر شده است. آواره‌گانی که از آغاز جنگ اسرائیل-حماس، از سایر مناطق نوار غزه فراری شده و در چادرها و اردوگاه‌های موقتی شهر رفح، زندگی می‌کردند.

اسرائیل درحالی به عملیات خود در رفح ادامه داده است که پیش از این، دیوان بین‌المللی دادگستری از اسرائیل خواسته بود تا حملات خود بر رفح را پایان دهد.

هم‌اکنون، چشم‌انداز پایان جنگ غزه، ناروشن است. چنانچه به‌تازگی، مشاور امنیت ملی اسرائیل گفته که تا دستیابی به هدف، که نابودی حماس و تضعیف قدرت نظامی این گروه است، جنگ تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

ارتش اسرائیل: تا زمانی که گروگان‌ها آزاد نشوند عملیات رفح متوقف نخواهد شد

با وجود مخالفت‌های گسترده بین‌المللی و منطقه‌ای، ارتش اسرائیل متعهد به ادامه عملیات نظامی خود در رفح، در جنوب نوار غزه شد.

ارتش اسرائیل، پنج‌شنبه ۱۰ خرداد طی بیانیه‌ای گفت که این عملیات نظامی به دلیل حضور گروه فلسطینی حماس در رفح که حدود ۸ ماه در حال جنگ با اسرائیل در نوار غزه است، صورت می‌گیرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «حماس در رفح حضور دارد. حماس از گروگان‌های در رفح نگهداری می‌کند و در رفح حاضر است.»

وی افزود: «تا زمانی که گروگان‌ها آزاد نشوند، جنگ را در رفح متوقف نخواهیم کرد».

به‌رغم دستور دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر توقف عملیات نظامی رفح، اسرائیل به حملات خود به این شهر واقع در جنوب نوار غزه ادامه می‌دهد.

قابل ذکر است که عملیات نظامی اسرائیل در رفح به‌رغم تمامی هشدارهای آمریکا و غرب از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شد.

به گفته وزارت بهداشت فلسطین، یکشنبه گذشته، حمله اسرائیل به یک اردوگاه آوارگان در رفح، ۴۵ کشته بر جای گذاشت.

اسرائیل از ۷ اکتبر حملات هوایی گسترده خود به نوار غزه را همراه با عملیات زمینی آغاز کرد. به گفته وزارت بهداشت فلسطین تاکنون این حملات منجر به کشته‌شدن دست‌کم ۳۶۰۹۶ نفر که اکثر آنها غیرنظامی بودند، شد.