16/07/2024

هشدار سازمان ملل متحد در مورد سو تغذیه کودکان سودان

ادامه جنگ در سودان باعث وخامت اوضاع این کشور و گسترش اپیدمی‌ و بیماری‌ها شده است و کودکان به دلیل عدم دسترسی بە غذا و آب آشامیدنی از سوء تغذیه رنج می‌برند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، سازمان بهداشت جهانی و برنامه جهانی غذا در بیانیه‌ای مشترک روز گذشته پنجشنبه ١٠ خرداد ماه، از وخامت قابل توجه سیستم تغذیه کودکان و مادران آنها در کشور جنگ زده سودان خبر داده و خواستار اقدام فوری شدند.

سه آژانس سازمان ملل متحد گزارش دادند «جان کودکان سودانی در معرض خطر است و برای محافظت از یک نسل کامل از سوءتغذیه، بیماری و مرگ، اقدامات فوری لازم است».

طبق مطالعات انجام شده توسط این سه سازمان، «تداوم جنگ، سوءتغذیه را در میان کودکان تشدید کرده است به طوری که به سطح فاجعه باری رسیده است، این مسئلە به ویژه در مناطقی که در تهیه غذا و آب آشامیدنی با مشکل مواجه هستند، خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد».

بیانیه با اشاره به بدتر شدن وضعیت سودان به دلیل جابجایی گسترده مردمی و فرار از مناطق درگیری، خاطرنشان کرد: درگیری‌هایی که یک سال است ادامه دارد، دسترسی بە کمک‌های بشردوستانه را دشوار کرده است. این امر باعث شده تا بسیاری از زنان و کودکان به مواد غذایی دسترسی نداشته باشند و عرضه کمک‌ها به دلیل افزایش خشونت و رویه‌های بوروکراتیک با مشکل مواجه شده است».

سیندی مک کین، رئیس برنامه جهانی غذا در این بیانیه با بیان اینکە «ما به دسترسی فوری و ایمن برای ارائه کمک‌های بشردوستانه که نیاز فوری مردم است، نیاز داریم»، افزود: زندگی میلیون‌ها نفر در خطر است و جامعه بین المللی باید هم اکنون وارد عمل شود، در غیر این صورت ما در معرض خطر از دست دادن یک نسل کامل از کودکان هستیم.