16/07/2024

غزه؛ کشته شدن ۱۴۲ روزنامه‌نگار از آغاز جنگ تاکنون

علیرغم درخواست‌ها برای تحقیقات سریع و مستقل در مورد اقدامات انجام شده علیه خبرنگاران حین گزارش جنایات ارتکابی در نوار غزه، نیروهای اسرائیلی همچنان به دستگیری روزنامه‌نگاران و سرکوب فعالیت‌های آنها در داخل نوار غزه ادامه می‌دهند.

یکشنبه ٢ ژوئن، اتحادیه زندانیان فلسطینی بیانیه‌ای در خصوص خبرنگاران بازداشت شده در نوار غزه و کرانه باختری از ٧ اکتبر ٢٠٢٣، زمان جنگ بین جنبش حماس و نیروهای اسرائیلی صادر و تأیید کرد که نیروهای اسرائیل اقدامات غیرانسانی خود علیه مردم فلسطین و همچنین حملات، تهدیدها و دستگیری خانواده‌ها، به ویژه روزنامه‌نگاران و متخصصان رسانه‌ها را تشدید کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است که از آغاز جنگ حماس و اسرائیل، ۱۴۲ خبرنگار  کشته شده‌اند. همچنین نیروهای اسرائیلی تاکنون ٨٠ روزنامه‌نگار فلسطینی را در ادامه حملات خود به نوار غزه بازداشت کرده که ۴٩ نفر از آنها همچنان در زندان هستند.

در  بیانیه مذکور آمده است که در میان خبرنگاران بازداشت شده، ۴ خبرنگار زن نیز وجود دارند که علاوه بر روزنامه‌نگار رولا حسنین که به بهانه «تحریک» بازداشت شده است سه تن دیگر  با نام (اخلاص سوالحه، بوشرا الطویل و اسماء هریش) در معرض بازداشت اداری، قرار دارند.

در این بیانیه با اشاره به اینکه ١٢ خبرنگار که بیشتر آنها در حمله به بیمارستان الشفا در ۶ نوامبر که حدود ١٠ روز به طول انجامید، دستگیر شدند، تاکید شده که نیروهای اسرائیلی از بازداشت اداری به عنوان بهانه‌ای برای «وجود پرونده محرمانه» و  وسیله‌ای برای کنترل بیشتر فعالیت‌های خبرنگاران استفاده می‌کنند.

در این بیانیه خطاب به همه نهادهای بین‌المللی به ویژه سازمان ملل، که مسئولیت خبرنگاران بازداشت شده توسط نیروهای اسرائیلی را بر عهده دارند، آمده است که روزنامه‌نگاران در معرض انواع مجازات‌ها از جمله شکنجه، گرسنگی و جرایم سیستماتیک در حوزه بهداشت و درمان قرار می‌گیرند.

براساس گزارش وزارت بهداشت غزه نیز، از هفتم اکتبر تاکنون ۳۶ هزار و ۴۳۹ تن کشته و ۸۲ هزار و ۶۲۷ نفر دیگر نیز بر اثر تداوم بمباران‌های اسرائیل مجروح شده‌اند.