16/07/2024

روز جهانی محیط زیست؛ دبیرکل سازمان ملل خواستار اجرای تعهدات کشورها برای احیای اکوسیستم‌ها شد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، روز چهارشنبه ۵ ژوئن (۱۶ خرداد) در پیامی به مناسبت «روز جهانی محیط زیست»، با بیان اینکه «آلودگی، نابودی تنوع زیستی و تغییرات اقلیمی، زمین های سالم را به بیابان و اکوسیستم‌های پررونق را به مناطق مُرده تبدیل کرده است»، از کشورهای جهان خواست تا به تعهدات خود برای احیای اکوسیستم‌ها عمل کنند.

روز جهانی محیط زیست که در سال ۱۹۷۲ توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد نامگذاری شد و از سال ۱۹۷۳ زیر نظر برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) هر سال در تاریخ ۵ ژوئن برگزار می‌شود، بزرگترین رویداد بین‌المللی با تمرکز بر اطلاع‌رسانی دربارۀ محافظت از محیط زیست، تلاش برای کاهش آلودگی و جلب سیاستمداران برای اجرای تعهدات زیست‌محیطی، محسوب می‌شود.

همچنین میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، با همراهی انجمن‌ها و موسسات آموزشی، هر سال در این روز در راستای افزایش آگاهی و انجام اقدامات لازم در حوزۀ مسائل زیست‌محیطی با هدف حفاظت از آیندۀ  کرۀ زمین، گام برمی‌دارند.

بنا بر اعلام برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP)، روز جهانی محیط‌ زیست در سال ۲۰۲۴، با شعار «زمین ما، آینده ما» بر اهمیت موضوع «احیای زمین‌، بیابان‌زدایی و افزایش تاب‌آوری و مقابله با خشکسالی» تأکید دارد.

در پیامی که برنامه محیط زیست سازمان ملل به این مناسبت منتشر کرده، آمده است: «در حال حاضر، بیش از ۴۰ درصد از زمین‌های جهان در حال تخریب است و حدود ۳٫۲ میلیارد نفر در سراسر جهان تحت تأثیر بیابان‌زایی قرار گرفته‌اند».

این نهاد سازمان ملل درادامه می‌افزاید: «پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۵۰، بیش از سه چهارم جمعیت جهان تحت تأثیر خشکسالی قرار خواهند گرفت».

برنامه محیط زیست سازمان ملل در ادامۀ پیام خود به مناسبت روز جهانی محیط زیست، تأکید می‌کند: «آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از اقدامات انسانی، که پیامدهای جدی مانند تغییرات آب و هوایی، نابودی اکوسیستم و بیابان‌زایی را در پی دارد، رو به افزایش است. وظیفه ما به عنوان نسل کنونی حفاظت از محیط زیست و احیای زمین و طبیعت است».

همزمان آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه در پیامی به مناسبت روز جهانی محیط زیست، تصریح کرد که در سرتاسر جهان، «ترکیبی از آلودگی، آشفتگی اقلیمی و نابودی تنوع زیستی، زمین‌های سالم را به بیابان و اکوسیستم‌های پررونق را به مناطق مرده تبدیل می‌کند».

دبیر کل سازمان ملل در ادامه از کشورهای جهان خواست تا به تعهدات خود برای احیای اکوسیستم‌ها و زمین‌های تخریب شده، عمل کنند». وی افزود که «انفعال هزینه زیادی در پی خواهد داشت».