16/07/2024

آقازاده‌های جمهوری اسلامی هنوز هم به دنبال زندگی در کشورهای غربی هستند

اکونومیست به نقل از یکی از وزیران سابق جمهوری اسلامی می‌گوید که ٥ هزار “آقازاده”، تنها در آمریکا، کشوری که از سوی زمامداران جمهوری اسلامی “شیطان بزرگ” خوانده می‌شود، ساکن هستند.

هفته‌نامه خبری اکونومیست که در لندن ویرایش می‌شود، امروز در مقاله‌ای از مهاجرت آقازاده‌های جمهوری اسلامی به کشورهای غربی و تاثیر آن بر انتخابات پیش روی ایران سخن گفته است.

اکونومیست می‌نویسد با اینکه ایران در حال حاضر محور ارتباطات خود را به سوی روسیه و چین تنظیم کرده است، آقازاده‌های جمهوری اسلامی که هر روز صبح در مدرسه شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دادند، هنوز هم به محض پایان تحصیلات خود، می‌خواهند در جستجوی “رویای آمریکایی”، به کشورهای غربی نقل مکان کنند.

بر این اساس، بستگان نزدیک علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف، دو تن از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ایران، در بریتانیا و کانادا زندگی می‌کنند. گروهی از اعضای خانواده علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز ساکن بریتانیا و فرانسه هستند. نوه‌های آیت الله خمینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی هم در کانادا زندگی می‌کنند. 

در این میان، اینکه چه تعداد از این افراد برای سرنگونی رژیم و چه تعداد برای تمجید از آن از کشور خارج شده‌اند را بسختی می‌توان سنجید: محمود مرادخانی، خواهرزاده علی خامنه‌ای که خارج از ایران زندگی می‌کند، آرزوی سقوط رهبری دایی خود را دارد. در مقابل، معصومه ابتکار، که سخنگوی دانشجویانی بود که  در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ سفارت آمریکا را تسخیر کردند، می‌گوید که به کانادا نقل مکان کرده است تا دشمن خود را بهتر بکوبد. پسر وی نیز ساکن آمریکا است. 

برخی از آقازاده‌های جمهوری اسلامی که ایران را ترک کرده‌اند، در مراکز اسلامی این کشور در پایتخت های غربی، آموزه‌های جمهوری اسلامی را منتشر می‌کنند. گفته می‌شود که برخی دیگر نیز به عنوان مثال با راه اندازی وب سایتهای قمار، به پولشویی برای دور زدن تحریمهای جمهوری اسلامی کمک می‌کنند. با این همه، بخش زیادی از این افراد با هدف پیشرفت در تحصیلات، کشور را ترک کرده‌اند: برادر علی لاریجانی، در دانشگاه کالدونیان گلاسگو در اسکاتلند امنیت سایبری تدریس می‌کند. گروهی از آقازاده‌ها نیز فقط به خاطر دستیابی به فرصتهایی که در ایران موجود نبوده کشور خود را ترک می کنند. آنها که با خروج از ایران از نظارت والدین خود رها شده‌اند، صحنه‌هایی از زندگی لوکس خود را در فضای مجازی به اشتراک میگذارند.

به اعتقاد نشریه اکونومیست، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایران، مهاجرت نزدیکان نامزدهای این انتخابات و یا ارتباط خود آنان با کشورهای غربی، ممکن است برای نامزدها به یک مشکل تبدیل شود. 

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که پیش از این  فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین نیروی انتظامی جمهوری اسلامی را بر عهده داشته، دارای پشتوانه قوی رژیم است. با این حال، او درگیر ماجرای درخواست اقامت دائم کانادا از سوی پسرش است که اعلام کرده با سرمایه‌ای ١٥٠هزار دلاری، تمکن مالی لازم برای حمایت از درخواست خود را در اختیار دارد. 

جبهه پایداری انقلاب اسلامی، بلوکی از تندروهای مذهبی با نفوذ فزاینده در ایران، نیز مصون نیست. مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل این گروه سیاسی اصولگرا، زمانی که مرکز اسلامی ایران در نیویورک را اداره می‌کرد، مجوز اقامت دائم در ایالات متحده آمریکا(گرین کارت) را دریافت کرده است.