16/07/2024

«کشتار» نصیرات؛ آنروا شمار قربانیان را 35 تا 45 نفر تخمین زد

در پی بمباران مدرسه‌ زیر نظر «آژانس امدادرسانی و کاریابی پناهندگان فلسطینی» (آنروا) در اردوگاه نصیرات، آمار نهایی قربانیان این حمله در مرکز نوار غزه مشخص نشده است. آنروا اعلام کرد که در حال حاضر نمی‌تواند شمار دقیق کشته‌شدگان را تعیین کند.

جولیت توما، مدیر ارتباطات آنروا، به خبرگزاری «رویترز» گفت احتمالا 35 تا 45 نفر در این حمله کشته شده‌اند. با این حال، بیمارستان شهدای الاقصی اعلام کرد که طی 48 ساعت گذشته، 141 کشته به این بیمارستان منتقل شده‌اند.

ارتش اسرائیل، پنج‌شنبه ششم ژوئن، تایید کرد حمله هوایی مرگبار به مدرسه‌ زیر نظر آنروا در مرکز غزه را انجام داده است. اسرائیل ادعا می‌کند که این مدرسه محل تجمع نیروهای حماس بوده است. به گفته ارتش اسرائیل، جنگنده‌های این کشور یک «حمله دقیق» به پایگاه حماس انجام داده که منجر به کشته‌شدن 20 تا 30 عضو این گروه شده است.

اسرائیل همچنین ادعا کرد که قبل از حمله، اقداماتی برای کاهش آسیب به غیرنظامیان انجام داده است.

واکنش‌ها و اتهامات

حماس نیروهای اسرائیلی را به ارتکاب «کشتار هولناک» در اردوگاه نصیرات متهم کرد. این گروه اعلام کرد بیش از 27 غیرنظامی در این حمله کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند. اسماعیل ثوابته، مدیر دفتر اطلاع‌رسانی حماس، ادعای اسرائیل مبنی بر وجود مرکز فرماندهی مخفی حماس در داخل این مدرسه را رد کرد. او گفت اسرائیل با داستان‌های دروغین و جعلی تلاش می‌کند جنایت وحشیانه‌ای که علیه ده‌ها آواره مرتکب شده را توجیه کند.

بیمارستان شهدای الاقصی پیش از وقوع این حمله اعلام کرده بود که در پی نقص فنی مولد برق، ارائه خدمات درمانی به مجروحان و بیماران دشوارتر خواهد شد.

ادامه جنگ در مرکز و شمال نوار غزه

نیروهای اسرائیلی به‌تازگی عملیات نظامی جدیدی را در مرکز و شمال نوار غزه آغاز کرده‌اند. درگیری‌ شدید نیروهای حماس و گروه‌های فلسطینی با ارتش اسرائیل در این مناطق گزارش شده است.

به‌رغم ادامه مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و حماس، پس از هشت ماه جنگ غزه، تل‌آویو تاکنون توقف درگیری‌ و آغاز آتش‌بس در نوار غزه را نپذیرفته است.

این اولین بار نیست که موشک‌ها و بمب‌های اسرائیلی به مناطق استقرار آوارگان فلسطینی اصابت می‌کند.

ماه گذشته نیز نیروهای اسرائیلی اردوگاه پناهندگان در نواصی را هدف قرار دادند که منجر به کشته شدن ده‌ها نفر شد. مدارس زیرنظر آنروا، بیمارستان‌ها و اردوگاه‌های غیرنظامی بارها هدف حملات اسرائیل در هشت ماه گذشته قرار گرفته است.